Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1541 besök totalt |
|
||
Har rotat lite där utan att bli alltför klok. Problemet ligger nog främst i att jag är totalt oerfaren vad gäller rejsing-reglementen m.m. Någon som känner för att hjälpa en vilsen gröngöling...? Jag har tittat lite på SSK klass 1 (Tekniskt reglemente, punkt 2) där det står att läsa: "Modifieringar enligt Gr N Racingregler är tillåtet." I SLC Klass 3 (Tekniska regler, punkt 8.2) står att läsa: "Trimning enligt FIA's Gr N reglemente." Jag är iochförsig långt ifrån ett ess på engelska och rejsingterminologi men det enda jag hittade på FIA's sida var listor på homologerade modeller. Det är möjligt att jag har fått alltihop om bakfoten men jag hade väntat mig finna något slags reglemente där det beskrivs vad som får ändras och inte ändras på vagnarna, motorerna m.m. Mycket tacksam om någon överhuvudtaget orkar försöka få mig att förstå. Är det mot förmodan någon som orkar försöka så är det nog bäst att du utgår ifrån att jag kan lika mycket om rejsing och regler som tant Agda 89 år... ![]() |
||
När det gäller trimningen så är det främst din bils homologiseringshandlingar du ska titta på, och dom hittar du inte på Fia.com utan måste rekvirera från generalagenten eller SBF/FIA. För trimningen i Gr.N handlar mest om chipstrimning och att ta ut toleranserna som finns. Enklare är att gå till en duktig trimmare som har jobbat med märket innan så får du hjälp om du frågar snällt.
|
||
FIA:s sida kan vara lite svårnavigerad för den oinvigde...
http://www.fia.com/regle/REG_TEC/Ann Men dethär ska funka tror jag. |
||
Kanon! Efter en snabbtitt så ser det ut att vara precis vad jag letade efter. Tusen tack!!! ![]() (Jag kvalificerar mig som sagt lätt till gruppen oinvigda... ![]() |
||
ok. Jag har mycket att lära om reglementen, homologiseringshandlingar m.m. märker jag. Får helt enkelt rota mer i det... ![]() Angående motortrim så hade jag inte tänkt blueprinta eller liknande. Chiptrim är inte heller aktuellt med den motorn jag har. Jag är mer intresserad av vad som gäller när man vill göra livet lite lättare för snurran genom baffling, oljekyl m.m. Vilka modifieringar som tillåts på insugs- respektive avgassidan är också av intresse. Ska försöka skaffa lite mer på fötterna innan jag kommer med fler frågor... ![]() Tack för hjälpen! ![]() Nu ska jag schlafa så man orkar upp för att se SSK-vagnarna snurra på kullen imorrn! ![]() |
||
_________________ ![]() |
||
Bättre blir det knappast! ![]() ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1541 besök totalt |