| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
krysstag i ljuddämparen
|
2 besök senaste veckan (1092 totalt) |
|
krysstag i ljuddämparen
Jag har en ljuddämpare som låter lite väl högt (den är under decibelgränsen för tävlingsbanor men eftersom det är en vanlig bil tycker jag det blir lite jobbigt när man kör långt). Det som jag retar mig mest på är att det blir en sorts resonans eller iaf ett väldigt doft mullrande irriterande ljud på vissa varvtal (t.ex. runt 3000rpm). Jag funderar på att sätta i ett krysstag i ljuddämparen för att se om och hur mycket det kan hjälpa men jag har funderat lite på designen och även placeringen. Vilken konstruktion av de jag gjort tror ni dämpar ljudet mest och ger minst motstånd för avgaserna? Spelar det någon roll var man sätter krysstaget? Lättast är ju att placera det längst bak i den sneda utbyggnaden men jag har varit lite inne på att försöka räkna ut vilken frekvens motorn avger vid de störande varvtalen och försöka hitta buk-punkterna i ljuddämparen för att kanske sätta krysstaget där?
_________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
|
Är du säker på att resonansen du hör är ljuddämparväggarna som vibrerar?
Det kan ju lika gärna vara en avstämmningsfråga och då får du börja pula med en extra resonanskammare istället. Du kan ju justera ljuddämparen temorärt för att se om det ändras nåt (tex klämma lite på den utifrån med nån träbit och ett par slangklämmor). |
||
|
Jag är inte riktigt säker på vad ljudet uppkommer av eller om det ens är riktig resonans, tänkte mest prova och se om ett krysstag kan hjälpa mot det och kanske även sänka ljudnivån lite i övrigt också.
Men det var en bra ide med att klämma fast en träkloss eller något sånt och prova hur ljudet blir. Kan jag trycka in träklossen mellan dämparen och plastkofångaren bak för att höra om det tystnar när det blir lite stummare eller ska jag bara klämma runt ljuddämparen? Själva dämparen är upphängd i ett hålband som går runt ljuddämparen på mitten ungefär och som sen fäster i en konstruktion som gör att dämparen fortfarande är upphängd i orginal gummikuddar i chassit. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
krysstag i ljuddämparen
|
2 besök senaste veckan (1092 totalt) |