| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bakmonterad kylare och aerodynamik
|
2175 besök totalt |
|
Jag ska placera kylaren i skuffen och undrar vilka alternativ av placeringar som är bäst, angånde lufttillförsel, ev. lyftkrafter, downforce etc. Alt 1. Är att placera kylaren snett längs med golvet så att man tar luft undefrån bilen och låta luften passera ut genom ett hål undefär vid bakkofångaren med hjälp av SPAL-fläktar. Detta är det jag helst hade velat göra då det blir mest diskret och inte tar för mycket plats av skuffen då jag vill ha fuelcell, catchtank och batteri där. MEN jag vet inte hur pass stora lyftkraftera blir av detta och hur märkbart det blir. Alt2. Att placera kylaren rakt monterat längst bak i skuffen och få lufttillförsel med hjälp av ventilering i bakskämrarna och sedan ut genom bakluckan med hjälp av sugande SPAL-fläktar. Har borde det inte bli några lyftkrafter, dock tar hela lufttillförselanordningen mkt plats med rör och lufttrumma mot kylare. Samt det kanske inte kommer bli så diskret och tilltalande. Alt3. Är den radikalaste utformingen men kanske den bästa. Att genom bakluckan göra ett form av scoop för lufttillförsel som fäljer en ramp ned till kylaren och åker it genom bakluckans baksida, här också med hjälp av sugande SPAL-fläktar. Denna lösning kommer kanske ge mest gynnsam downforce? Men allt för opraktisk kanske. Hoppas ni kan visuelarisera mina förslag.
Tack på förhand! _________________ Fredrik Stenqvist |
|
1. Borde inte ge några lyftkrafter (snarare en möjlighet till det motsatta) såvida du inte har venturitunnar som du tar luften ifrån för då tappar nog dom lite effekt.
2. Borde heller inte ge några lyftkrafter 3. Borde snarare ge lyftkrafter. Luftströmmar som går snett neråt bakåt efter bilens högsta punkt ger ju lyftkrafter. tänkt dig en porsche 911 utan spoiler, fin snett nedåtlutad bakdel som visserligen är bra ur luftmotståndssynpunkt, men som genererar lyftkrafter om man inte monterar spoiler eller vinge... Tänk på att om karossen ser ut som en vingprofil så fungerar den som en sådan - lågt luftmotstånd, men oxå lyftkrafter... En uppochnervänd vingprofil är bättre. Vad är det för bil förresten? beroende på hur karossen ser ut så är det ju lite olika, men risken är stor att du har undertryck över bagageluckan om du har en relativt brant lutande bakruta och då blir det svårt att hämta någon luft där... Luft (för tex kylning) hämtar man ju lämpligast från ställen på karossen där du har ett "övertryck"... Jag tror att alt 1 är bäst ur alla synvinklar du tagit upp (speciellt som du dessutom tycker det blir lättast att bygga). _________________ Mattias Meldert |
|
Jupp, håller med,
alternativ ett är ju en variant på att suga fast bilen i backen litegrann och det är nog helt ok, nackdelen är att du kommer att suga in en massa skit genom fläktarna och kan få problem med fläktblad/skit mellan flänsarna i cellpaket et osv.. (tex porsche blåser luften nedåt mot backen av bla denna anledning) Alternativ två ger nog mest drag av de olika alternativen alltså ökat luftmotstånd men är i övrigt en problemfri lösning. Alternativ tre ger lift. Om ett scoop pressar ned luften så lyfts ju scoopet av reaktionskraften, sen har vi ju en ev vingprofil med undertryckszon ovanför scoopets baksida som också genererar lift. _________________ Mvh // Niklas L |
|
Sen kan det ju vara lite småtrickigt att "lura" upp luften underifrån, man vill ju ogärna ha ett scoop som sticker neråt och därmed minskar markfrigången... Dessutom kan ju luften vara rätt trurbulent även under en bil om du inte har en plan undersida på bilen.
På Speedstern (som har en helt plan undersida) så sitter visserligen kylaren fram, men eftersom motorn sitter mittmonterad så tas det in kylluft och insugsluft bak vid motorrummet. De två huvudsakliga luftintagen sitter på sidorna precis bakom dörrarna. Sedan sitter det tre så kallade NACA ducts under motorn som hämtar luft från bilens undersida. luften ventileras sedan ut uppåt genom motorluckan. Så om du har en hyfsat plan undersida (så du inte har för mycket turbulens) kan du säkert använda NACA ducts för att hämta luften, frågan är vilket flöde du får... Men som sagt, tala om vad det är för bilmodell du har så behöver vi inte spekulera så mycket... _________________ Mattias Meldert |
|
Det bästa är nog att med hjälp av en diffusor liknande anordning bakom "bakaxeln" leda upp luften till en kylare och på köpet dessutom få en viss downforce. Sedan leder du ut luften som på en Ferrari Enzo. Jag tog en Enzo som exempel för att visa det hela lite övertydligt.
Det krävs ganska stora mängder luft för att det skall räcka till för att hålla en motor "sval" under hårdkörning. _________________ Avregistrerad användare |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2175 besök totalt |