Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lämpligt luftfilter? Förslag mottages tacksamt!
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (8286 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Johan Edlund skrev:
Megablade skrev:
När en av mina kompisar var och bromsade sin rallybil så rekommenderade Tommy på Trollspeed(som för övrigt bygger tex Per Eklunds rallycrossmotorer) att kompisen skulle kasta sina pappersfilter och sätta dit "riktiga" filter, alltså ej papper. Själv så har jag nog aldrig sett ett enda pappersfilter användas i varken F1 eller WRC rally, men jag kan ju ha fel...

Varken F1, Champcar, WRC, NASCAR, LMP kör med pappersfilter vad jag vet.

Missar ni inte en viktig detalj här: Hur länge körs en motor i dessa serier innan komplett genomgång?

Jag tror att Porsche-ägaren med frågan helst ser att hans motor håller mer än 10-talet timmar innan komplett renovering?

En "djup källa" från Saabs eftermarknadsavdelning menade att skillnaden på reningsgraden mellan papper och sportfilter/bomullsfilter var avsevärd, till pappersfiltrets fördel. Flödesmässigt var skillnaden liten, så Dude & AL har sina poänger med att välja ett pappersfilter med stor area.

Bara mina liksom.

Mvh
Mangan

EDIT: Skrev visst bara hälften av orden jag tänkte...

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

skulle man inte kunna bygga ett filter av ett sånt där runt (omböjt till ovalt) och ett platt ovanpå?
Mycket filterarea och skitkrångligt att byta, dessutom kommer INGEN att fatta vad du gjort. Perfekt mao.

BMW 330i -05
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003

om man tar ett sånt här Mann filter tex och klyver det på längden borde men kunna få ihop ett eller två
pappersfilter utan för mycket strul.
H=437, A=307, B=196

Johan

Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Tack alla för ert engagemang och bra tips!! thumbs up

Det lutar åt att köpa lite olika filter och disekera dessa för att se vad de kan användas till.

Jag skulle gärna vilja komma över bommulsfilter. Var kan man köpa det??

Fler tips mottages tacksamt

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Det finns ju filter till mer än fordon, vad används det för saker i industrier? Jag har ingen aning själv men kanske finns det någon förhållandevis prisvärd källa till just filter?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jonas Lindell skrev:
Tack alla för ert engagemang och bra tips!! thumbs up

Det lutar åt att köpa lite olika filter och disekera dessa för att se vad de kan användas till.

Jag skulle gärna vilja komma över bommulsfilter. Var kan man köpa det??

Fler tips mottages tacksamt

Jag har t ex ett K&N panelfilter i min orginalbox. Säljs överallt...

BMW 330i -05
Citera
fredrick
Avesta
Här sen Nov 2005

Du har ingen filter firma i närheten då? Var och drog EL på ekonomifilter i horndal förut, dom sålde filter till allt möjligt världen över, hade alla möjliga material på lösmeter och även nät, ramar osv. som dom byggde med. Men det var ju mest till att rena luft med i olika former utav ventilationer osv.. Och till industrier. Men dom kanske kan ha något!

Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Japp, då skall jag leta upp en allmän filterfirma idag. thumbs up

Tänkte även höra med dom som bromsade min bil vad dom har för erfarenheter av "före o efter" tester med filter.

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Fick låna en luftbox av Tolli idag. Skall se om den får plats. Han har dessa på sin raceboxter.

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

24-Seven skrev:
beepbeep skrev:
Jag fåreslår att du tar en tripp till Biltema och kikar på runda pappfilter som finns att tillgå till diverse äldre bilar, t.ex. MErcedes mfl. Dessa kan klämmas ihop och då bilda en oval filter som kan förhoppningsvis nå runt bänken med tre förgasare i rad. Sen är det bara att snickra ihop lämplig låda över och under som håller den på plats. Två stycken sådana kommer att flöda gott om luft samtidigt som dom är billiga att köpa och filtrerar väl.

Jag pratar alltså om filtrar av ringtypen som sitter på äldre motorer. Sånna här:

Har varit på Biltema och öppnat varenda luftfilterkartong+ mätt alla filter som var intressanta, för att göra en liknande lösning...
Filtrena dom har är för otympliga för att göra något med. För det första är den tunnaste filtermassan (papp) ca 4cm vilket gör att yttermåtten på filtret blir STORT, betydligt större än motsvarande skumfilter.
Dessutom var alla jag hittade för långa (omkrets) och då var det filter till 4 trattar det handlade om.

Det runda filtret på bilden går dessutom inte att ändra form på (till oval) utan att göra sönder.

Även om jag också gillar att göra billiga/smarta lösningar som fungerar minst lika bra som dyra köpe-grejer, fick jag i detta fall bita i det sura...

Finns även ovala liknande skapelser, sitter blandannat i åttiotals-subaru

--VVTS--
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Magnus Karlsson skrev:
Johan Edlund skrev:
Megablade skrev:
När en av mina kompisar var och bromsade sin rallybil så rekommenderade Tommy på Trollspeed(som för övrigt bygger tex Per Eklunds rallycrossmotorer) att kompisen skulle kasta sina pappersfilter och sätta dit "riktiga" filter, alltså ej papper. Själv så har jag nog aldrig sett ett enda pappersfilter användas i varken F1 eller WRC rally, men jag kan ju ha fel...

Varken F1, Champcar, WRC, NASCAR, LMP kör med pappersfilter vad jag vet.

Missar ni inte en viktig detalj här: Hur länge körs en motor i dessa serier innan komplett genomgång?

Jag tror att Porsche-ägaren med frågan helst ser att hans motor håller mer än 10-talet timmar innan komplett renovering?

En "djup källa" från Saabs eftermarknadsavdelning menade att skillnaden på reningsgraden mellan papper och sportfilter/bomullsfilter var avsevärd, till pappersfiltrets fördel. Flödesmässigt var skillnaden liten, så Dude & AL har sina poänger med att välja ett pappersfilter med stor area.

Bara mina liksom.

Mvh
Mangan

EDIT: Skrev visst bara hälften av orden jag tänkte...

Som mest körs de väl kring 24 timmar, att man sedan renoverar dessa motorer har förstås andra anledningar.

Ett pappersfilter bör ligga över 99% i reningsgrad, 97-98% brukar de bästa bomullsfilterna ligga på.

Var man placerar luftintaget påverkar också hur mycket smuts motorn drar i sig.
Citera
Skruva banåkabil
Lämpligt luftfilter? Förslag mottages tacksamt!
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (8286 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande