| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bätre väghållning i saab 9000
|
6 besök senaste veckan (7005 totalt) |
|
Bätre väghållning i saab 9000
Hejsan tänkte förbättre min väghållning i min saab till sommaren. Jag satsar inte på att ha den som rejs bil utan det är min vardags bil som jag även vill kunna ta ut på banan några gånger i sommar. I väghållningsväg så kommer de bestå av följandekit: http://www.sportfilter.se/gmvag.html sedan vill jag ha tipps på vad jag kan göra mer för att förbättra bilens framfart i sommar. Nån som har nå bra tips. MVH _________________ Andreas Fäldt |
||||||
|
citat från länken
Våra väghållningssatser är kända för att ge bilen en sportigare känsla och utsende utan att för den skull förstöra komforten. Du får ursäkta, måste skälla lite. Vov vov
Väghålling och konfort är 2st saker som strider mot varandra. Det är som att äta kakan och ha den kvar samtidigt. Nått måste man ge avkall på. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Tjena!
Jag har en gammal 9000 och har gjort följande H&R Sänkningssats Bilstein stötdämpare. Flygplansbussningar från Superflex, gör under för styvheten i styrningen. Främre krängingshämmarebussningar från Superflex Jag har länkarmsbussningar liggande som jag inte har monterat ännu. Jag hoppas att jag skall få bättre respons med dessa. Det går att få bra styvhet i chassit på 9000 men å andra sidan är det en stor bil så krängningarna är svåra att komma ifrån utan coilovers eller liknande. //Torgny _________________ Torgny Ljungberg Visst är Saabar med TURBO fantastiska www.garaget.org/show.php?car=327 www.awr.nu |
||||||
|
Hur beter sig bilen när den svänger idag?
Ev understyrning eller överstyrning (knappast eller?) går ju att fixa till med enkla knep utan att du behöver köpa ett sänkningskit. Det viktiga är väl ändå att få till en välbalanserad bil, inte nödvändigtvis låg och hård? Mao, om din bil understyr mer än du tycker är lämpligt vid aggresiv kurvtagning bör du öka negativ camber fram och montera grövre krängningshämmare bak, ev mjukare fram. Easypeasy. Prova dig fram tills du är nöjd. Kan även tänka mig att en mjukare hämmare minskar hjulspinn ut ur kurvor. Även om du köper sänkningskit gäller samma samband. _________________ /Anders C |
||||||
|
Jag måste köpa sänkfjädrar då jag köpt ny fälgar å bilen ser nu mer ut som en jeep
OCh sedan göra en hjulinställing å ställa camber mm Finns de några tipps på camber o caster vinklar då de gäller 9000 eller hur får man fram vad som är de bästa? MVH _________________ Andreas Fäldt |
||||||
|
Går det att ställa camber och caster??
Hmm, jag hadde fått för mig att det bara var toein/out som gick att ställa. Vad har 9000 för spindelvinkel??? Kan tänka mig 12-15grd och 5-6grd caster är vättigt. TROR inte det är mer än 1-2grd std. Tar vi sedan cambern så är ett antal grd negatift bra i kurva men då blir det sämre på ax och broms. Så det är en balansgång hur mycket man skall ha. Sen för att ha använing av den negativa camber, hmm eller rättar sakt inte käkas upp av kräningen, behövs det krängre bak och fram model STYVA. Även fjäderhårheten i Äckelsatsena är för mjuka, nu pratar jag inte ren racebil. Kan gå en bra bit till utan problem utan att blien blir okörbar på gata. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Det jag menade med styrningen är att när man sätter på lågprofilsdäck får man en spårkänslig bil. Detta förbättras markant med styvare bussningar i flygplanen, var lite otydlig där.
Camber kan man inte ställa utan att montera in "magic Camber" som är en special skruv som monteras i den övre infästningen till fjäderbenet. Speedparts har haft den vet jag. Ang sänkningssats så fungerar min H&R riktigt bra, vet inte hur Eibach är riktigt. Dock vet jag att Kilen inte är att rekomendera. //Torgny _________________ Torgny Ljungberg Visst är Saabar med TURBO fantastiska www.garaget.org/show.php?car=327 www.awr.nu |
||||||
Nu har jag inte saab, men intresset är inte mindre för att lära mig mer om hjulupphängningar för det. Så, vad är "flygplanen" för något? är det ett mer saabinternt namn på nåt jag redan vet eg.?
(nu kommer säkert nån förklara så jag känner mig dum igen....
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
|
Hej,
Jag köpte min 9000 2,3T ny 1997 och konstaterade omedelbart att jämfört med den Alfa 164 jag hade innan var den väghållningsmässigt ett riktigt tragiskt kapitel. Trots deras gemensamma bakgrund... Jag bestämde mig omedelbart för att piffa upp den med styvare fjädrar med matchande Bilstein-dämpare, stag mellan fjädebenstornen, polyuretanbussningar och andra fälgar och däck. Dessutom blev det en större turbo och spridare + Nordic-trim, Resultatet blev riktigt bra, faktiskt. Motor med massor av vrid och en väghållning som manade till toppfartstester under mörka kvällar. Kul var det... Sedan började jag testa att köra bana med "riktiga" bilar. Måste säga att min (jag har fortfarande kvar den, den är fortfarande som ny och jag älskar den) 9000 förbleknade kraftigt i det sällskapet... Som jag ser det, utan att ha gått in på detta vetenskapligt, så är den för framtung och har för långt axelavstånd för att fungera bra på bana. Dessutom behöver den helt andra krängare än det som sitter på original. Bromsarna är dessutom dimensionerade för en halvkraftig inbromsning var 20:e minut. De mattas omedelbart nästan intill livsfara! Det som är bra med den är att man blir fullständig immun mot understyrning. Utmärkt träning! Tekniken är att gå stenhårt in i kurvan, lägga om ratten och skrubba av farten med framhjulen, sedan låta högerfot och ratt bestämma hur mycket i tangentens riktning du skall låta den fara. Är du bara tillräckligt tokig så är det inte många som hänger med. Dessutom är motorn fantastisk, tycker jag. Alltid redo att leverera massor av underbart vrid. Så mitt tips (hoppas SAABen inte hör mig nu där den står ute i carporten...) är att behålla motorn och bygga något annat runt den. Ärligt talat, vill du åka riktigt fort och stabilt på motorvägen då skall du bygga om den. Men att åka fort på bana, nej, det kan jag inte tänka mig. Spar pengarna från den tilltänkta uppgraderingen och köp något litet och lätt istället! Låg vikt och låg tyngdpunkt är allt!! Usch, vad tråkig jag låter, inser jag... MVH/ Michael Karpers |
||||||
|
Nu vill jag verkligen inte säga att SAABen på något sätt skulle vara mer understyrd än andra relativt framtunga, framhjulsdrivna bilar. Den går att få riktigt trevlig, det vet jag av egen erfarenhet. Den understyrning jag har upplevt med min bil är ju väldigt ofta relaterad till att man faktiskt i trimmat skick har ca. 280 pigga hästar och mycket vrid på framhjulen. Trycker man tillräckligt hårt på gasen i kurvorna så går framdäcken loss och den understyr. Jag har haft bilen i snart nio år och har väl under åren lärt mig att köra den ganska bra, tror jag.
Jag är dessutom övertygad om att ditt förslag om krängarbyte + bättre belägg skulle hjälpa upp situationen ytterliggare. Det jag egentligen vill ha sagt är att när man väl börjar lägga ut tid, pengar och kärlek på att få den OK så börjar kostnaderna trilla på och till slut visar det sig att man har lägt ner så pass mycket pengar att man kanske kunde ha satsat på en extra busbil bara för banan. Någon billig liten sak med i grunden bättre förutsättningar för riktig bankörning än en SAAB 9000 och som kanske någon annan redan har fixat till det mesta på. Jag vet att det kan vara svårt att få ihop ekonomin, men börjar man räkna på det undrar jag var man egentligen hamnar... Är jag helt ute och cyklar här, eller? MVH/ Michael Karpers |
||||||
|
Byta belägg hjälper väll bara till viss del.
Vad vi gör när vi bromsar är ju att vi förvandlar rörelseenergi till värmeenergi... med andra ord blir det varmt, oavsett bromsklossar... Bygga bromskylning känns rätt vettigt, för att evakuera alla heta gaser. |
||||||
Min point är snarare att man inte behöver lägga ut så mycket pengar. Man byter dämpare och hämmare + riktiga belägg och ev förbättrad kylning (cirkus 5 -6 kkr). Man siktar på att få till balansen i bilen, resten av pengarna lägger man på banträffsavgifter. Enligt min mening gör det inget om bilen kränger, bara den går dit du vill
_________________ /Anders C |
||||||
|
Inser att vi glömt att tala om däcken!!
Köp använda slicks för en billig slant, eller R-däck! Det ger dig nog bäst VPK än något annat |
||||||
Ursäkta en pettimeter Nja kränger käkar camber. Så för att inte få hisklig negativ statisk så är det bra att hålla ner krängingen. Pluss att det är svårt att känna vad som är på gång i en bil som kränger mycket, lång tid innan bilen satt sig. Med andra ord en hårdre bil varnar MYCKET tidigare men det finns även nackdelar. Greppet försämras. Men för oss rockisar så åker jag hällre lite hårdare bil än mjuk så man känner vad som är på g. Men steg 1 är att fixa fjädar fram och bak med vättiga fjäderkonstanter. Hmm vad är en vättig fjäderkonstant då????? Finns en hel del att läsa här, sök tex på "egenfrakvens" e "fjäderkonstant"
Gör inte det för då kommer dårhusen bli överfulla
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
Klart att det finns nackdelar med krängning, men har man ok dämpare så gör det ju inte så mycket tycker jag. Om man ökar statiska negativa cambern så har man ju kompenserat för det, eller hur. DVS man har klart förbättrat väghållningen. Sen måste vi komma överens om på vilken nivå man ska lägga sig. Jag propagerar för att göra en enkel och billig förändring för att komma ut på bana snabbt, och sen lägga pengar på att köra. DVS, man behöver inte r-däck för att köra på bana Man behöver inte coilovers man behöver inte sänka bilen man behöver inte kasta ut inredning man behöver inte trimma motorn Man behöver en bil som är kul, är den inte det kan man börja med enkla föbättringar såsom balansera upp den med hämmare, nya dämpare. När man fastnat kan man löpa hela linan ut. _________________ /Anders C |
||||||
|
Med ökad statisk camber tradear vi bort bromsprestanda.
Ville bara få det sagt så inte ngn tror att det inte spelar in. I övrigt håller jag med dig Anders att så märkvärdigt behöver man inte göra det. Men genom att ha kunskap så slipper man iaf göra fel och försämra utgångsobjektet. Min roligaste banträffsdag någonsin var på Kullen för 100 år sedan med en 318i -87 med 27 000mil på klockan. Slut dämpare och kapade fjädrar ihop med backelitdäck... Men skitkul var det när man ligger precis på gränsen för greppet.
|
||||||
|
Jag har gjort ungefär samma prylar med min 9000 som SpeedLab och dessutom bytt till 25 mm krängningshämmare fram och bak istf de 19 mm som sitter original. Min uppfattning är att bilen blir klart med neutral att köra... Finns att beställa på www.sasab.com
Bromsarna klarar sig förvånandsvärt bra med endast PFC-belägg och lite kylning trots 1550 kg bil och 330 hk/550 Nm. Dock skulle jag nog kolla på de större bromsarna som finns på www.speedparts.se för att ha lite reserver
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
|
Kan inte så mycket om chassi som er andra här men jag kan säga att bromsarna är som tidigare sagt under all kritik. Jag har provat med slitsade sportbromsat med EBC belägg, ingen förbättring. Bromsarna tappar fort kapaciteten när man väl har överhettat dom på en bankörning.
Jag har köpt Brembokitet från speedparts och hoppas att de skall svara upp mot priset. Jag hörde mig för innan köpet och det är bra grejor, det lyfter bromsprestandan med minst 100% men det är inga extrema grejor, skivorna är från Saab 9-3 SS Aero och på den bilen fungerar de perfekt. Lycka till. _________________ Torgny Ljungberg Visst är Saabar med TURBO fantastiska www.garaget.org/show.php?car=327 www.awr.nu |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bätre väghållning i saab 9000
|
6 besök senaste veckan (7005 totalt) |
