| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
MSD ignition
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (8270 totalt) |
|
MSD ignition
Hallå! Har funderat lite på MSD 6AL (www.msdignition.com) men är det värt pengarna? Skulle vilja få lite erfarenheter från panelen! Det gäller till min Porsche 944 som jag håller på att renovera. Mvh Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||||
Nja... Tycker inte jag hittar det jag söker... det handlar mest om trimmade turbomotorer och ganska mycket luddit utsmetat i långa trådar som handlar om något annat! Jag tänkte ha det på en orginal sugis! Frågan är om folket har erfarenheter av systemet i en för övrigt orginal konfiguration!? Mvh Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||||
Jag har åkt med MSD i 20 år, vad vill Du veta? Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Stickern in här... jag skulle vilja veta om det är någon mening att montera MSD 6A(L) på en i övrigt standard Porsche 924 eller 924 Turbo. Vad kan det ge för fördelar/nackdelar? Var hittar man MSD prylar till bäst pris? |
||||
Hallå! Behöver man byta tändspolen till någon speciell specifikation? Måste man byta några andra delar i tändsystemet? Kallare varmare stift? Elektrodavstånd? Eventuella belastningar, slitage på elsystem eller andra komponenter? Men framför allt vilka vinster bör man räkna med, mätbara skillnader? Kan systemet sätta eld på förbränningskammaren på ett effektivare (snabbare) sätt sä man minskar risken för knack? Bränsleförbrukning, vridmoment osv. Är det helt enkelt bra "smäll" för stålarna i en orginalspis?
Tack så länge! Mvh Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||||
Även fast jag har en 944:a så vet jag inte hur effektivt det tändsystemet är. Men bilen går kanonbra så jag har inte kommit på tanken att montera i något annat tändsystem. Men det är ju en fyra. Panteran har en åtta och därmed kortare laddtider för tändspolen. Dessutom är de motorernas orginaltändsystem helt uråldriga, så ett modernt sytem är mer eller mindre ett måste när man dessutom använder sprut-ECU:n att styra tändningen. MSD:n är i vart fall mycket bra för åttor, men fungerar givetvis lika bra för en fyra om man har ett tvivelaktigt annat system. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Tack för svaret Göran! På en 26 år gammal bil som 924 turbon som jag har så tycker man ju att ett modernare tändsystem borde kunna ge en förbättring även om det bara är 4 cylindrar... frågan är bara hur mycket för MSD är ju inte gratis grejer...
|
||||
Båda dessa påstående ställer ju till problem för oss som går i köpestankar...
Men bra att veta om man köper och sen vill sälja...
|
||||
1 Du behöver en spole avsed för "capacitive discharge" system. Helst en spole där man anger MSD som tändmodul. 2 Gärna tändkablar till sk "spiracoil" som är en motståndskabel men med spirallindat metalltråd-fläta. Det är ingen skärm som man kanske tror utan metallen minskar motsåndet för bättre gnista mot kolkablar. Sedan sker avstörningen genom att spirallindningen stör ut sig själv. MSD har nämligen den ovanan att störa andra saker i bilen. 3 Ett steg kallare är vanligt, särskilt mot ett brytarspetssystem. 4 1 till 1,3 mm. 5 Absolut måste man ha fräscha fördelarlock mm. Annars kan det lätt bli överslag. 6 Man brukar kunna märka skillnad på tomgång och sedan orkar systemet med väldigt höga varvtal för att vara singelspolesystem. Effektvinster hänger ihop med hur bra det tidigare systemet var, men antagligen inte så mycket skillnad. MSD brukar dock kunna tända även en sotig motor. 7 Multisparkfunktionen är inte igång på högre varvtal, men det har bra antändningsgnista, så jag skulle bara säga att man kan få en säkrare gång med mindre baktändningar-baksmällar när man står på. 8 Som sagt, högst beroende på tidigare system att jämföra med, men oförbrända kolväten kan gå ner. Och det är klart att med det följer bättre moment, men jag ser inte själva momentökningen som siffror att kalkylera med. 9 Vill man inte gå på med ett topp of the line "coil on plug" system så tycker jag MSD är högst kostnadseffektivt. 10 Må så bra! MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Erfarenhet 1
Efter att ha fultrimmat en Saab med massa kallstartsventiler och laddtryck så orkade inte orginal tändsystem tända igenom ordentligt när vi brakade på soppan vid högt laddtryck, efter MSD 6A montering så sköt det på redigt och inga tendenser till att släcka gnistan märkter överhuvudtaget. Gnistgapet ökat till 1.2mm utanproblem. Erfarenhet2 Min racer med orginal fördelare och brytarspetsar sköter sig ypperligt och inga problem har visat sig, den till och med gick när tändkablarna höll på att ramla av stiften.
De enda problemet jag märkt öht är att varvräknaren oftast behöver trixas till lite eftersom man inte gärna vill ha den triggande på minuspolen på spolen längre och att MSD boxen kan störa ut saker ibland iom den galna gnistan. Det är inte alltid man tycker det är fränt när det slår 5cm långa gnistor mellan spolen och karossen.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Jag hade en MSD 6 på min trimmade saab 900 turbo -88. Det enda jag modifierade på tändsystemet var att jag kopplade in MSD-boxen mellan tändmodulen och tändspolen.
Vad fick jag nu för resultat? Mellan insug och fördelare satt det en slang som ställde om tändingen från 23 grader vid atmosfärstryck till 12 grader vid övertryck (runt 1 bar tror jag). Denna slang hoppade av okänd anledning av och jag fick inte spikindikering förän vid 1 bars laddtyck. Den hade hoppat av tidigare och då fick jag inte mer än grundladd (0,5 bar). Så där fick jag en stor skillnad verifierad. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Nu kanske jag är lite långsam men menar du att du fick knackindikering mycket senare men MSD än utan? Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||||
|
Nån som vet hur Varvräknarutgången på MSD 6A boxarna fungerar? Jordar den eller ger den en puls eller vad händer?
MSD's föga intressanta lösning är ju naturligtvis "köp en pryl till" men jag vill gärna se om jag kan lösa problemet utan extra amerikansk elektronik..
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag är osäker men tror att det är en sinusvåg och många varvräknare kräver hall signal. Så MSD:s apparat är troligen nån drossel. Problemet är att är den fel så finns risk för påverkan av tändningen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Du menar att utsignalen på tach-out på MSD boxen är en sinusvåg? Undrar hur dom tänkte då?
Vad menar du med "Problemet är att är den fel så finns risk för påverkan av tändningen."? Att om man byter drossel så påverkas boxens funktion? Jag tänkte nog snarare att man kunde smälla dit nån zehner (stavning?) diod istället för lite mer fyrkantigt utseende, men amplituden på sinusvågen kanske påverkas av varvtalet? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Du får ursäkta att mitt resonemang här blir lite svamligt därför att jag int kollat ordentligt hur det ligger till. Förhoppningsvis kan mina synpunkter ge en viss ledtråd i alla fall. Den box man använder för varvräknaren använder den VITA sladden parallellt med den styrenhet som triggar msd:n. Altså INTE tac-utgången. Är då inte enheten korrekt så påverkas insignalen till msd:n. Tacutgången är anpassad till typ Autometers varvräknare för ändamålet. Så använder man våra vanliga varvräknare så är det vita sladden som gäller. Vill Du att jag skll försöka hitta en sådan enhet å sem om jag kan mäta lite på den? Det ska ligga en någonstans i gömmorna. Även ett kopplingsskema borde finnas... MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Ah, det förklarar en del.
Springer du på den i garaget eller om lusten faller på så är jag tacksam för all info jag kan få. Jag fortsätter att söka vidare och skriver här om jag kommer på hur det funkar. Jag har sett att man på kartar helt enkelt lindar en ledare runt tändkabeln för att få en signal till instrumentet, det kanske hade funkat. Problemet är väl de där skumma multitändningarna som MSD boxen ger på låga varvtal, lär spöka en del i en normal varvräknare. Enklast vore ju om man kom på ett bra sätt att använda tach-out på MSD boxen. Funkar den rätt av på några mätare t ex? Autometer? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
MSD ignition
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (8270 totalt) |