| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Smälter lager om Svetsar i motorn ? Modern myt eller fakta ?
|
1467 besök totalt |
|
Jo, har hört att om man svetsar dit nån grejj på motorn, så kan ev lagret förstöras och motorn gå sönder. Är det en modern myt eller finns det belägg för det ? jag tänkte nämligen svetsa på nåt rör på Pickupen till ojljepumpen på bmw motorn. Tänkte plocka bort oljepumpen ifrån motorn isf men frågan är om det finns lager å skit i pumpen som kan pajja ? Jag tycker själv att det här låter helt orimligt men tänkte att jag ska fråga iaf. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
enda jag kan tänka mej är om man sätter återledarklämman lite oförskiktigt, att det kan hoppa gnistor mellan ev. lagerytor, vilket borde leda till snabbare förslitning ...
sätt klämman så nära svetsstället som möjligt, och koppla ur ALL elektronik i bilen, så är du på den säkra sidan ... edit: motorn kanske är ur bilen, så elektroniken kanske inte är aktuell, men .. jaja, du fattar! |
||
|
Var väldigt försiktig med svetsen och var du sätter återledaren..
Jag har själv råkat ut för denna "myt" några gånger. Ett lager om man har otur säger upp sig inom de närmaste minuterna om det blivit överslag i lagerglappet etc.. Du känner tydligt om det blivt knas i ett rulllager bara genom att snurra det i handen till exempel. Jag har varit med om att bränna upp kretskort med 6 siffriga belopp på prislappen pga av detta. Det var dock inte jag som höll i svetsen denna gång.. Så som tidigare skribent säger. Var noga med var du sätter klypan och var noga med att det finns en bra färdväg för strömmen som ska ledas. Det får inte finnas något som kan störa strömmen, om det inte går så får du räkna med att kolla lager så det är oskadda om du inte kan srkvua bort bitarna som ska masseras. Sen är värmen inte alla gånger välkommmen. Det kan röra på sig åt fel håll eller kanske smälta ihop på ett olyckligt sätt. Mycket att tänka på.. Harm an en arbetsgivare som betalar eventuella snedsteg så kan man ju kanske chansa.. Inte annars tycker jag..
Det här blev kanske ett mer allmänt svar, men förhoppningsvis får du en bild av min tanke på det hela.
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
Re: Smälter lager om Svetsar i motorn ? Modern myt eller fak
Men altså.. om du ska va å svetsa i oljepumpen eller pickupen. Vill man inte ta isär den i vilket fall för att kunna rengöra ordentligt? Dels för att kunna svetsa bra i en ren detalj, sen för att det inte ska bli en massa slagg och skit som sen åker in i oljepumpen... Jag är inte riktigt med på vad du har tänkt göra men, jag brukar då vilja ha väldigt rent både före och efter jag har svetsat saker, särskillt om dom ska sitta inne i en motor! |
||
|
Jo absolut. Men grejjen är den att pumpen har ingen pickup, som går att tabort. utan det är lixom en hel enhet. Och då var jag orolig för ev lager inuti oljepumpen. Pumpe kommer alltså inte att sitta på motorn under svetsningen.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
ok. Men du vill väl ändå ta isär pumpen för rengöring efter svetsningen? Då känns det som att det är lika bra att göra det innan svetsningen istället så slipper man oroa sig. |
||
|
Mjo, blir väll kanske att plocka isär den. Fast egentligen hade det ju inte behövts. Dels blir det inte direkt skitigt av att TIGa lite på huset. Men sen är det ju ändå ett oljefilter efter pumpen
Men men, får se hur jag löser det. Ville mest bara kolla om "myten" hade nån form av sanningshalt , och det verkar ju som så. :/ _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Det blir inte skitigt av tigen, men det finns olja som kan koksa och det kan bli gaser. Dessutom bör man nog dra en bortviskare genom röret efteråt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1467 besök totalt |