| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Utvärdering av vår "köra på skoj-liga"
|
2205 besök totalt |
|
Jag har skrivit ner lite punkter jag gärna vill att ni svarar på. Vill ni inte att andra ska läsa era svar kan ni PM:a dem till mig istället.
1. Val av banor. Endast originalbanor? om andra banor, vilka? 2. NGT-bilar. GT-bilar istället, eller någon mod? 3. Regler, skador, slitage? Vi körde med alla regler, skador av, normalt däckslitage, inga hjälpmedel förutom automatisk koppling. 4. Tidslängd för träning (10min), kval (10min) och rejs (19min). Längre, kortare? Endast ett varv kval? 5. Poängräkningen (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1). 3 av 4 dagar räknas. Andra förslag? Poäng för pole position? 6. Folk på banan som inte ingår i ligan. Tillåta eller inte tillåta? Föranmälan till ligan eller inte? 7. Antal rejs (2 per dag, 4 (sön)dagar). Fler rejs? 8. Tid (19:00 söndagar). 9. Chat under rejset. Tillåta eller inte tillåta? 10. Tvåmannalag istället för "ensamräv", eller bra som det är? _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||||
|
1. Valet av banor tycker jag var bra. Det är kul med någon av de bra extrabanorna. Mo I Rana och Imola faller definitivt under denna kategori. Sedan tycker jag tex Monza är ganska jobbig när man hoppar och far på tvättbrädan, men det är ju en utmaning i sig att hitta grepp och hålla sig kvar på banan där oxå.
2. NGT är ju klart roligast, i och med att bilarna (i alla fall Porschen o Ferrarin) är så pass lika. I GT skulle det nog bli mera "glapp" mellan de som är riktigt duktiga (läs: Stacken tex) och resterande "dödliga". Visst skulle det vara kul att köra typ en Mclaren-serie eller dylikt där alla måste köra samma bil... 3. Det blir ju mer "köra på skoj" när man stänger av skador och soppan... då kan ju alla ta sig imål (om spelet inte ger upp). I just denna serie så körde alla med huvudet större delen och det var inte några direkta total-krascher, så skador av hade kanske inte så stor betydelse. Reglerna är ju en sak som faktiskt är skönt att ha av, pga spelets knaserier om något går galet. Det är ju inte så kul att bli diskad för knaserier. 4. Tiden tycker jag är helrätt! Möjligen att man minska ner träningen och endast använder den som en "inloggningstid" där man kan diskutera lite setups o grejor utan att köra så mycket. Sedan är det kval som gäller med kort tid så man får planera lite när man sticker ut. Jag tycker 10 min funkade rätt bra. 5. Helt ok när man är mellan 10-15 pers. Inga poäng för pole... (möjligen avdrag, hehe) jag tycker det räcker med rut-placeringen 6. Det är oftast roligare ju fler man är. När det ändå är en "skoj-liga" så tycker jag inte man ska behöva föranmäla sig eller dylikt. 7. Precis lagom med två rejs per söndag... däremot gör det ju inget om det blir fler rejs-söndagar i nästa omgång. 8. KLOCKREN! Det är nog i stort sett den ända tid på veckan som jag kan sitta så länge i ett streck faktiskt. 9. Inte tillåta! Är det något som ska sägas så får man ta det när ALLA är imål. 10. *snyft, snyft* jag har ingen kompis som kör GTR i närheten. Men idén är ju grym på tex LAN. Sorry Nisse.
hmms... jäklar vad långt det blev. Marcus, det här var riktigt roligt. STOR eloge till dig för alla hostningar (eller var det blir i pluralis svengelska).
_________________ Henrik Rosén |
||||||
|
1. Val av banor. Endast originalbanor? om andra banor, vilka?
Imola, Mugello + vissa oiriginal 2. NGT-bilar. GT-bilar istället, eller någon mod? Jag föredara GT, men även M3 mod och Maseratimod är kul. 3. Regler, skador, slitage? Vi körde med alla regler, skador av, normalt däckslitage, inga hjälpmedel förutom automatisk koppling. Bra som det är. 4. Tidslängd för träning (10min), kval (10min) och rejs (19min). Längre, kortare? Endast ett varv kval? Bra som det är. 5. Poängräkningen (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1). 3 av 4 dagar räknas. Andra förslag? Poäng för pole position? Bra! 6. Folk på banan som inte ingår i ligan. Tillåta eller inte tillåta? Föranmälan till ligan eller inte? Så länge det inte är över 30, låt det vara. 7. Antal rejs (2 per dag, 4 (sön)dagar). Fler rejs? OK. 8. Tid (19:00 söndagar). OK. 9. Chat under rejset. Tillåta eller inte tillåta? Nej! 10. Tvåmannalag istället för "ensamräv", eller bra som det är? Team ger extra kick. _________________ Ainis Noritis |
||||||
|
1. Val av banor. Endast originalbanor? om andra banor, vilka?
JA! Ringen. 2. NGT-bilar. GT-bilar istället, eller någon mod? GT vore trevligt 3. Regler, skador, slitage? Vi körde med alla regler, skador av, normalt däckslitage, inga hjälpmedel förutom automatisk koppling. Skador på & inga hjälpmedel 4. Tidslängd för träning (10min), kval (10min) och rejs (19min). Längre, kortare? Endast ett varv kval? Bra tid. Jag tröttnar så fort annars. 5. Poängräkningen (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1). 3 av 4 dagar räknas. Andra förslag? Poäng för pole position? Räcker med poäng för placering 6. Folk på banan som inte ingår i ligan. Tillåta eller inte tillåta? Föranmälan till ligan eller inte? Tycker att alla som kör rejs ska kunna få poäng. Det är ju inte alla som kan alla dagar o då är det ju orättvist att man inte ska på vara med i ligan pga det. 7. Antal rejs (2 per dag, 4 (sön)dagar). Fler rejs? Lagom 8. Tid (19:00 söndagar). Bra tid 9. Chat under rejset. Tillåta eller inte tillåta? Spelar väll ingen roll, det är ju bara på skoj. (jag vet, jag gjorde det sist.) Men det är kanske lite onödigt. 10. Tvåmannalag istället för "ensamräv", eller bra som det är? Upp till var o en. Men det krävs ju nästan att man kör med depåstopp då för att få det att funka
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||||
|
Tack för era svar.
om ni har mer att tilläga utöver de tio punkterna, är det bara att skriva det.
Vi får väl se hur det blir när vi drar igång nästa liga. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||||
|
Re: Utvärdering av vår "köra på skoj-liga"
1. Orginal tycks funka bäst. Jag har visserligen bara haft problem med A1, där mina backspeglar inte funkar. Varför kör vi aldrig oscherschleben? Det är en fantastiskt rolig bana. 2. NGT, av den enkla anledningen att man alltid är ensam i den klassen på alla andra servrar. 3. Skador av, risken att man får köra 3s race och vänta i 20min känns för stor. Bränsle kan vara på 4. Tiderna är bra 5. bra 6. Loggar man in på servern är man med i ligan. 7. 4 omgångar känns lite lite. Jag vill nog ha flera. 8. Tid (19:00 söndagar). 9. Inget prat, det stör 10. Jag kommer att köra själv men det stör mig inte om någon vill byta förare mellan loppen. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||||
|
oscherschleben har vi kört tidigare, dock kom inte den med i ligan. Men nästa gång lovar jag att den ska vara med.
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||||
|
Mina visdomsord:
Jag tycker ligan vi körde, över lag var bra. Men, det jag tror skulle få den att bli jämnare är att vi kör en enhetsklass, typ att alla kör samma bil. Kanske Z3, Elise eller Corvette. Deltagarna blir ju bättre och bättre så jag tror att detta skulle gynna jämnheten. GT bilar, nja, risken är att fältet blir väldigt utdraget och det tycker jag vore synd, för det är väl egentligen tajta race vi vill ha. Givetvis skulle det va trevligt med lite fler deltagare. Vad gäller banorna så vore det som Fredrik C sa, intressant med Nordslingan .
|
||||||
|
Jag skulle gärna vara med o köra med er, men tyvärr så är det två andra serier som går på söndagar så det funkar inte,Visserligen är jag kass på GTR men det hade varit kul att vara med .
_________________ Ulf "Kavic" Carlsson Stockholm(Skogås) |
||||||
|
Har ju bara varit med ett par gånger och ingår därför inte i ligan men jag gör min röst hörd ändå. 1.Problemet med andra banor är att många inte kan dem lika bra och man riskerar att det inteblir så tajta race. Men det är kul att prova lite nytt. En lagom mix kanske. 2. En enhetsklass som nämns ovan är bra. Har själv kört en "challenge cup" med olika bilar från race till race. Elise ena gången, F550 nästa o.s.v. Går bra med moddar också. Det blir klart jämnast och beror bara på förare och om man har lite koll på en setup. för info se http://www.fonol.jolt.co.uk/trm/inde 3. Tycker det fungerar bra. Det är ju bara på skoj. 4. Jag kör gärna lite längre race. 30 min eller mer. Övrigt ok som det är. 5. Poängräkningen OK. 6. Eftersom jag hör till dem som inte ingått i ligan så är det väl OK Beror på hur många det blir.
7. Tycker det är OK med 2 per dag. Kanske nån söndag till. Men det går ju att köra en ny serie med nytt koncept också efter 4 race. 8. Krockar med annat jag kör. Hellre en vardagskväll. 9. Ej tillåtet. 10. Är väl svårt att kontrollera om man byter förare. Och man skulle väl kunna ha det som krav att man går in och byter. = depåstopp obligatoriskt. I.o.f.s. svårt att kontrollera om man byter förare o.s.v. |
||||||
|
Jag själ FredrikC's blåtext idé lite. 1. Val av banor. Endast originalbanor? om andra banor, vilka? Jag tycker att orginalbanorna duger fint. Det är dock kul att köra Moirana och Imola, falkenberg med! 2. NGT-bilar. GT-bilar istället, eller någon mod? För mig funkar det jättebra med NGT-bilar. Jag har inte heller något emot GT-bilar. 3. Regler, skador, slitage? Vi körde med alla regler, skador av, normalt däckslitage, inga hjälpmedel förutom automatisk koppling. Gillar att vi kör UTAN hjälpmedel ingen abs, tracks osv. Men skönt att ha damage off, ifall det blir storkrash i starten osv. 4. Tidslängd för träning (10min), kval (10min) och rejs (19min). Längre, kortare? Endast ett varv kval? Tiderna är perfekta! Gillar inte långa rejs på 30min eller mer.. Kanske beror på att jag sitter på en trä-köks-stol
5. Poängräkningen (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1). 3 av 4 dagar räknas. Andra förslag? Poäng för pole position? Funkar jättebra som det är! 6. Folk på banan som inte ingår i ligan. Tillåta eller inte tillåta? Föranmälan till ligan eller inte? Det går bra att det är andra folk på banan. Bara de respekterar att gå åt sidan vid eventuell varvning! 7. Antal rejs (2 per dag, 4 (sön)dagar). Fler rejs? 2 rejs per dag är bra. Fast vi kan nog köra fler dagar än 4. Men då får man också räkna bort fler dagar i slutpoängen. 8. Tid (19:00 söndagar). Bra! 9. Chat under rejset. Tillåta eller inte tillåta? Det stör inte mig ett skit! Men det verkar störa andra.. så vi kanske ska låta bli det då. 10. Tvåmannalag istället för "ensamräv", eller bra som det är? Ja detta var ju min idé pga att jag har en väldigt intresserad kompis som sitter co-driver här jämte varje rejs-söndag. Kanske skulle man bara lägga in ett depåstop per rejs.. Och så får de som vill byta.. Och de som inte har nån polare... Får fortsätta köra igen.
PS. Jag är lite besviken på att ingen har kommenterat hur söt jag är på min bild.....
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
|
1. Val av banor. Endast originalbanor? om andra banor, vilka? Jag tycker det är kul å testa lite nya banor, men de måste givetvis fungera felfritt 2. NGT-bilar. GT-bilar istället, eller någon mod? Jag tycker det är roligare med NGT-bilar då det ger tätare racing. 3. Regler, skador, slitage? Vi körde med alla regler, skador av, normalt däckslitage, inga hjälpmedel förutom automatisk koppling. Personligen hade jag gärna velat ha ABS. då jag har extremt svårt att få till bromsningarna utan och en stor del av race känslan försvinner då. 4. Tidslängd för träning (10min), kval (10min) och rejs (19min). Längre, kortare? Endast ett varv kval? om man får till 1-varvs kavl är det ganska kul. 5. Poängräkningen (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1). 3 av 4 dagar räknas. Andra förslag? Poäng för pole position? Funkar bra som det är. 6. Folk på banan som inte ingår i ligan. Tillåta eller inte tillåta? Föranmälan till ligan eller inte? Låt alla som vill vara med, så länge de finns här på rejsa. 7. Antal rejs (2 per dag, 4 (sön)dagar). Fler rejs? Gärna längre serie. 8. Tid (19:00 söndagar). Tiden funkar bra. 9. Chat under rejset. Tillåta eller inte tillåta? Ej tillåtet! 10. Tvåmannalag istället för "ensamräv", eller bra som det är?[/quote] Bra som det är. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
|
Söt!? Du ser ju inte klok ut .
|
||||||
|
Då skall du se honom i verkligheten...hahaha
Sorry Nisse, jag kunde inte låta bli... Han e såå söt _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lådbil |
||||||
|
|
||||||
|
Angående punkt 1, så tror jag vi får skippa andra banor. När vi körde första dagen var det ju så många som hade problem.
5 söndagar tror jag blir perfekt, för då kan vi köra alla 10 banorna som ingår i spelet. Verkar som om de flesta är nöjda med de inställningarna/reglerna vi hade. Nisse: Hur många potatisar är det du har i munnen på bilden?
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||||
|
Jag börjar få abstinens.
Blir det något litet race ikväll? Kanske ett mellanrace mellan ligorna. Kanske ett långt race (1h), kanske oscherschleben. Kanske med däcksbyte och tankning. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||||
|
Jag kan tyvärr inte hosta server på några veckor till då jag inte har fått min Internetuppkoppling i den nya lägenheten. Sitter och surfar på 3G-nätet nu.
|
||||||
![]() |
Racingsimulatorer
|
2205 besök totalt |