| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hur ser ni på TOYo's 15" R-däck ?
|
1, 2 >> 3188 besök totalt |
|
- Skall snart välja vilka jag skall ha på driftingbilen liksom. det blir 15" i år till skillnad från 14" förra året. har lagt upp en plan på att använda mig utan T1-R bak & R-däck fram - men vilka & bredder, hårdheter ? fälgarna blir 15x7 - eventuellt 15x8 MVH/ .......K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
om du vill slippa tänka så kan du ju köra som alla andra med 205/50-15 R888 på 15x7
om du vill ha hjälp att slipa ner mönstret till 1,6mm (inte nödvändigtvis plant) så finns det gott om folk som kan hjälpa till
RA-1orna blev i mitt fall varmare fortare än R888 och jag tror tom att jag lyckades få RA-1orna rejält heta vid några tillfällen ("aj som f-n" varma mao). Men förare och bil var inte identisk (erfarenhetsmässigt) mellan dessa båda set. |
||||||
|
T1-R kör jag med till vardags, funkar fint.
Men i drifting brukar ni skicka i lite mer tryck bak va? T1-R i 14 och 15 tum pallar inte mer än ca 3 bar om det spelar dig roll. Jag har 205/55-15 på 7" breda fälgar, skulle gärna haft lägre profil då det känns som kanterna är lite mjuka. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
|
Hur gick det förresten att köra med urdubbade vinterdäck? Det var väl det du slet med förra våren?
|
||||||
friktionsdäcken var bland det bästa jag nånsin kört på - men var det ju med 120 hk Nu med 5-600 hk behövs det inte sådana däck - det lär spinna ändå
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Mjae- 2,5 kg kanske - inte mera blir det
||||||
|
||||||
Mmmm..... 225/45-15 bak verkar bli lite bättre & 215/50-15 fram. blir även 18" till gatkörning. 215/35-18 T1-R _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Har bara erfarenhet från R881 och de vet jag inte om de finns kvar till nästa säsong. Vad jag har erfarit så är det ett kanondäck på torrt underlag
Förövrigt är det det enda r-däcket enligt Lennart på 02-depån som tål ett långlopp om 3 timmar eller mer utan att man byter däck. Det har jag dock ingen egen erfarenhet av. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Ursäkta OT....men, det där med att R881 skulle vara enda r-däcket som tål ett långlopp om 3 timmar måste nog Lennart ändå fått om bakfoten....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
Dom flesta R-däck håller ett 8h lopp på dom flesta bilarna, iaf i SLC-serien. Toyo är ett prisvärt däck, kanske inte lika bra som dom bästa typ Yokohama mfl på torrt men vått är dom helt ok så länge det inte regnar mycket för då liksom för alla andra R-däck så behöver man skära upp mer mönster manuellt. (fast för gatåkare så blir dom oftast dåliga i regn såsom ALLA R-däck eftersom ni inte får upp temperaturen då på däcket som behövs för att det ska fungera ordentligt) |
||||||
Ha ha... Vadå gatåkare som vi...!?
John ska köra i BMW-Cup liksom jag själv nästa säsong, och som jag förstått det så kör väl inte Kristian så mycket gata med sin bil heller...!?
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
Läs och skrivförståelse är inte lätt.... jag skrev luddigt förmodligen.... jo jag vet att NI åker bmw cup..... men tråden läses säkert av en massa människor som inte kör där...... och för DOM så får inte alla av dom upp R-däcken i rätt temperatur när det är regn av en massa anledningar.... Och r-däck i regn är värdelösa rent generellt om dom inte har rätt arbetstemperatur. För ni trodde väl inte att menade att just NI kör som gatbilsåkare ?
|
||||||
OT igen...sorry Fredrik...var bara tvungen att märka lite ord.... :attention Nu tillbaka till ämnet........>>>>> _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
Genom att kombinera lite listor i USA, UK och Tyskland får man fram följande bild (som naturligtvis inte stämmer med den Kristian kan få från sin sponsor).
225/50-15 T1-R bak kombinerat med 215/50-15 R888 fram kanske kan va nåt. Alla andra kommer att se ut som skottkärrehjul i hjulhusen. Möjligen 225/50-15 RA-1 fram så blir det samma dimension runt om. |
||||||
|
Lite intressant det där. HAr åkt med i en Evo VIII med Toyo R888. Cirka 10 grader varmt ute i höstas. Regnar.
Killen som jag åker med bromsar och jag verkligen hänger i bältena. Var bra grepp i kurvorna också. Kan säga att det kändes mycket bättre än i dem bilar med Yokohama A032R, A048 samt bättre än Bridgestone RE540. Nu är det ju som sagt så att jag har åkt med. Men killen som körde var mycket nöjd med dem iaf. Sa att det var bland det bästa som han åkt på i Rdäcks väg. Mycket bra grepp på torrt också. Kan ju vara en tanke bara sådär kanske? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
|
Tydligen såldes EVo III med 205/60-R15 vilket ger en diameter på ca 627mm. De däcken jag förslog ovan har mao en hel centimeter mindre radie (1 cm lägre markfrigång mao). Det lär synas i hjulhusen det med.
|
||||||
Precis som du säger Anders - det får bli lite bredare - skall även se vad det finns ör friktionsdäck i dessa storlekarna - R-däck är förbjudet i japan på drivhjulen - & om vi i Sverige skall ölja D1 reglementet så får jag ju som sagt inte köra på dessa.
Låter som bra alternativ - med så mkt effekt som detta kommer ge så är det nästan ett krav på R-däck fram för att inte få allt för mkt 4-hjulssläpp anser jag själv - men nu kan jag ju inte så mkt om däck ännu.
EVo'n har väldigt små hjulhus tycker jag - efter att ha varit o kontrollmätt på en bekants bil. & rullomkretsen bryr jag mig inte om alls
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2 >> 3188 besök totalt |