Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 7587 besök totalt |
Jag vill prova Automobils A-sprint.
Jag vill prova Automobils A-sprint. ![]() Jag tycker att Automobil har blivit alldeles fantastiskt trevligt att läsa sedan den fick det nya stuket. Speciellt testerna plöjer jag igenom med behållning. Extra kul för de som haft förmånen att själva lägga några varv på Gotland Ring. Man kan liksom relatera till sina egna stapplande försök att hitta runt på GR med hobbybanbilen. För att ytterligare fylla på min erfarenhetsbank (jo, jag tycker det är kul att köra slalom) skulle det vara riktigt intressant att prova på A-sprinten. Hur kan man gå till väga för att ordna en rejsa goes A-sprintin' tillställning? Skulle man kunna tänka sig en litet rejsa-Automobil-event på Lunda för intresserade vid tillfälle? Sår ett frö här. Finns det intresse bland rejsaianerna? Vad säger man från Automobils håll? Kommentera gärna. ![]() ![]() |
||
|
||
A-sprint
JAG MED!!! Har framfört förslag vi mail till tidningen att det vore intressant att låta några entusiaster från rejsa komma och köra för att se vad moddade standardbilar presterar jfr med sportbilarna. Understyrningkurvan är också mycket intressant. Preppat chassi+R-däck. Jan man spöa 1.12 som jag tror är rekordet? Hoppas det blir nåt. _________________ Christian Lindblom |
||
|
||
Tjenis!
Klart vi ska köra A-sprint! Vi på tidningen fixar ihop en dag och plats. Vill vi köra under våren eller mer mitt i sommaren när alla fått sina pallbocksbilar på hjul? Fast blå Porschar kommer alltid vara snabbare än gula. Det har med lackens tjocklek att göra vettu... ![]() / Jonas Jarlmark |
||
och jag som (ännu inte) är läsare, är A-sprinten nåt liknande Superstage?
Jag kommer gärna förbi om tillfälle ges! (oklart vilken bil som rullar mest vid av Jonas nämnda tillfällen... ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Re: A-sprint
1,12 ska du åka så sakta ![]() Klart man ska prova om det finns möjlighet ![]() |
||
Var hittar jag mer info om denna A-sprint (tidningsnummer, länk, bild, mm)?? _________________ Mårten Kluck |
||
|
||
För er som inte vet vad A-sprint är bör teckna en prenumeration omedelbums, Automobil är Sveriges i särklass bästa biltidning i nuvarande version, även om redaktionen är lite väl insnöade på ett tyskt märke
![]() Det enda man saknar är lite mer reportage om riktiga bilar utan registrerings skyltar. Creds till Jarlmark & Co. ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Tack Kunta, då slapp jag skryta...
Vi försöker vara så märkesoberoende som möjligt även om äldre 911 rent privat har invaderat redaktionen en masse sedan jag började. Anders Adolfsson har redan hunnit crasha ut sin 911, så nu är det en färre... A-sprinten kan beskrivas på många sätt, enklast är att köpa senaste numret och läsa testet. Där finns en skiss, en hastighetsprofil och tider för varje bil. Tanken bakom A-sprinten är att få en sammansatt konbana som sträcker sig mellan 30 och 100 km/h (dvs ettan-tvåan), innehåller lite rak acceleration, lite rak broms, lite ren kurva, lite ren slalom, lite broms in i kurva och lite acc ut ur kurva. En sammansättning av alla de renare testmomenten som föregår A-sprinten i vårt A-test. Tonvikten ligger på väghållning och hanterbarhet, men det ingår två relativt obegränsade accelerationer från låg fart så effekt och låg vikt är till mycket hjälp. Jämfört med bilsports slinga är A-sprinten knixigare och ställer högre krav på föraren i form av precision och känsla. / Jonas Jarlmark |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 7587 besök totalt |