Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips och råd om svets-verksamhet. Kundunderlag ?
2408 besök totalt
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Tips och råd om svets-verksamhet. Kundunderlag ?

Jo, det är såhär: Jag är så jäääääääääääääävla sugen på en riktigt TIG-svets. Iom att jag kan TIGa så mår jag dåligt varje gång jag inte får leka TIG.

Hursomhelst, en svets kostar cirka 15000, lite mer än vad jag vill betala bara för att lägga nån svets till mig själv ibland.

Jag skulle vilja betala säg, 7000:- Då kommer frågan, Vad är möjligheten att utföra svetsjobb åt bilintresserat folk i sthlmsområdet ? Tror ni att man skulle kunna tjäna igen en del av svetsens inköpspris ? Eller är det inte så många som har behov av bra svetshjälp ?

Nån äldre och visare än jag kanske kan komma med nån bra visdom kring det hela Jag älskar ju att svetsa så verksamheten skulle mycket väl kunna fortgå i framtiden också, som ett extrakneg nån gång per månad. Är det rimligt ?

Tack på förhand

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



varför inte? duktigt folk behövs alltid .... thumbs up

dock brukar det vara svårt att ta skäligt betalt för dylika jobb, det är alltid en kompis eller kompis kompis som ska ha hjälp ....
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Tror inte det är några problem!

om man tex erbjuder custombyggnation av bränsletankar, Intercoolergavlar, insug etc så tror jag det skulle gå dra in utgiften för svetsen på en relativt kort tid. En bra sax och en liten verkstadssvarv för nipplar är fint som komplement.
"Catchtankar" har juh en förmåga att betinga värde hos många, bara det är lite polering gjort

Frågeställningen sen blir juh i vilket färg man vill hålla verksamheten. Svart eller vitt
Registrerar du företag kan du juh lyfta momsen på inköpet av svetsen, och du kan marknadsföra dina tjänster utan att behöva vara rädd för skattemasen.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



skillnaden ligger nog i om du kan köra aluminium. Det är lite mer hårdvaluta än stål i bilkretsar.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
tanken var ju att göra alu och rostfritt eller inconel om nån vill köpa material :P

Regga ett företag kändes väll kanske inte aktuellt, blir nog svartare än natten isf. Just för att det primärt bara skulle vara för att motivera inköp av svets, inte för att göra karriär , hehe. och att tillverka saker hade jag inga som helst planer på. Utan det är just svetsningen jag kunde tänka mig att göra.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Nyfiken fråga hur länge har du svetsat?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
Nyfiken fråga hur länge har du svetsat?


och hur/vad.. Reperation, produktion, konstruktion osv?

Jag är inte negativ till det du vill göra, men jag undrar vad du har svetsat och på vilket sätt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Nä jag har väll inte nån sådär enorm erfarenhet. Men jag kan teorin och har praktik så det räcker för att göra ett sjysst jobb. Men jag kan ju svetsa tunna rostfria rör (0.75-1mm) och aluplåt/rör på drygt 1 mm tjocklek.

Har väll framförallt svetsat rostfritt, bla till båten. Men även kört aluminium till formula student. IC och tryckrör osv.

på frågan om reparation,produktion eller konstruktion så blir väll svaret konstruktion.

Men iaf, är ingen licenssvetsare med 10 års erfarenhet. Men jag kan svetsa helt enkelt :P Så svårt är det inte, är alltid bara utrustningen som saknas

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005
Inlägg: 96



Det finns väl inte några problem egentligen utom just detta me kompissar å få betalt det e ett problem som jag själv har då jag kör lite meck på sidan om för just finansiera mitt bil bygge För det blir järna ää du fixar detta så bjuder jag på lite käk å nån bira när någon vill ha hjälp Men står du på dej å inte backar på att du vill
ha xxx kr i timen + matrial så funkar det nog å får du sedan ut ditt namn bland bilfolk så borde det funka
kruxet kan e väl att du kan få stå å svetsa dag å natt i slutändan

_________________
Alf ryhn
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



TIG-svetsa RF är nog det lättaste sättet att svetsa.
Tur man hanterar alla sorters svetsar, TIG, MIG, MAG, gas och hårdlödning


Men visst kan det vara lyckat att svetsa något åt kompisar tex.. 15000:- får du igen ganska kvickt.
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



_maniac_ skrev:
Men jag kan svetsa helt enkelt :P Så svårt är det inte, är alltid bara utrustningen som saknas


Säg det bara inte till någon lärare inom svets eller licenssvetsare. Jag har kört mag till och från sen 15 års åldern men inte tusan kan jag svetsa för det, det sitter bara ihop ändå. Men det kanske var det du menade?

PS.
Skit i skattmasen, han gör ingen glad.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Ta en svetslicens och gör de vitt! Då kan du svetsa licenserade burar har jag för mi9g, där finns de nog kronor att tjäna

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Såvitt jag kan komma ihåg kräver licens att man har en firma då licenserna (var åtminstone förr) är knutna till firman.

Kompispris på jobb förresten. Min farbror drev verkstad i många år och han hade två priskategorier:

1, Kompispris=gratis
2, Fullpris

Prisgrupp 1 användes mycket sparsamt inom den närmsta kretsen annars var det fullpris som gällde. Att ge "kompispris" till alla man halvkänner kan man inte leva på...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Ja, vi får se. Verkar som att det blir inköp av svets iaf. Fast inte jag personligen som köper.

Utan morbror har rörfirma, och han äger en Kemppi DC TIG. Hyffsat ny, men den byter jag in mot en ACDC av mindre känt märke. Dock är den svetsen bara på 180 A. men jag hoppas det kommer räcka för mina bilrelaterade svets-jobb.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



_maniac_ skrev:
Ja, vi får se. Verkar som att det blir inköp av svets iaf. Fast inte jag personligen som köper.

Utan morbror har rörfirma, och han äger en Kemppi DC TIG. Hyffsat ny, men den byter jag in mot en ACDC av mindre känt märke. Dock är den svetsen bara på 180 A. men jag hoppas det kommer räcka för mina bilrelaterade svets-jobb.


Låter klent om du tänkt svetsa lite blandad alu. Ren plåt etc inga problem men vill du svetsa om ett insug får du nog sitta i timmar. Kommer du upp några millimeter i godstjocklek suger det otroligt med värme.

_________________
Roland Johansson
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Jo, jag är medveten om att det är på gränsen. Men frågan är om man klarar sig om man förvärmer som en gnu.

Nu har jag övergivit ideén om att göra jobb åt folk. Iom att det är morbrors firma som pröjsar svetsen. hehe. Då behöver jag bara köpa gas själv.

Så då borde man väll klara sig om det bara är till en själv ?

Grejjen är ju att de flesta TIGar man hittar är på 200 A. Ska man ha nåt värre över det blir det ju värstingprylar som klarar 250-300 A och har vattenkylt slangpaket.

Tror du att man KAN svetsa säg ett insug eller en sprängkåpa OM man förvärmer i ugn och har tålamod med att svetsen bryter efter ett tag när den blir för varm ? Är det möjligt, trots obehagen, eller är man körd ?

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Ska du svetsa insug med tex 3mm plåt så skulle jag tro att 180A räcker..
Vill minnas att jag låg på någonstans runt 120-130A när jag brännde ihop mitt med god genombränning.

Börjar du komma upp på grovt gods, tex en sprucken sprängkåpa med 8mm gods så blir det nog värre.
Har hänt ett flertal gånger i min hobbysvetsarvärld att jag maxat 250A svetsen som finns på skolans prototyplabb.

För mig har de flesta grovdimensionsjobb vart reparationer av befintliga konstruktioner. Ofta gjutgods. Och tänker man sig till växellådor och motorhalvor (MC) så sitter det inte sällan lager i närheten och då är det trevligt om man kan försöka hålla nere tempen runt om svetspunkten. M.a.o. inte lämpligt med förvärmning.

Men kort sagt.. 180A räcker nog till de flesta grejer i en hobbyvärld men när du kommer bortåt 5mm gods tror jag du skulle börja känna att det sviker.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



_maniac_ skrev:
Jo, jag är medveten om att det är på gränsen. Men frågan är om man klarar sig om man förvärmer som en gnu.

Nu har jag övergivit ideén om att göra jobb åt folk. Iom att det är morbrors firma som pröjsar svetsen. hehe. Då behöver jag bara köpa gas själv.

Så då borde man väll klara sig om det bara är till en själv ?

Grejjen är ju att de flesta TIGar man hittar är på 200 A. Ska man ha nåt värre över det blir det ju värstingprylar som klarar 250-300 A och har vattenkylt slangpaket.

Tror du att man KAN svetsa säg ett insug eller en sprängkåpa OM man förvärmer i ugn och har tålamod med att svetsen bryter efter ett tag när den blir för varm ? Är det möjligt, trots obehagen, eller är man körd ?


Tror inte du kommer kunna svetsa en sprängkåpa till en växellåda, är ofta mellan 10-15mm gods i dessa. De suger värme så in i rackarns. Har legat på konstant 240 A när jag svetsat ihop 2 halvor av sprängkåpor som tidigare varit ihop men spruckit (troligen för svag ström första gången).
Efter en bra stund började man kunna svetsa, tror inte det hade gått med mindre, snarare att jag skulle ha haft lite mer upprattat.

Insug blir nog klart gränsfall, bygger du helt och hållet eget ja men modifierar du ett gjutet tveksamt.

_________________
Roland Johansson
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



Ungefär 6mm Alu med bra genombränning kan du räkna på vid 180A. Går ju som sagt att svetsa grövre men det tar tid att få upp värmen.

Gjutna insug är inga problem med 180A då dom oftast ligger i trakterna kring 5mm. Det jobbiga med insugen är själva materialet i sig då man aldrig vet vad som rörts ned i gjutgrytan.

_________________
David Lindblom
Citera
Skruva banåkabil
Tips och råd om svets-verksamhet. Kundunderlag ?
2408 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande