| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Plana bort spikmärken
|
<< 1, 2 4429 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
Vilka nattsuddare!!
Cobolt - Jag är inne på samma linje att jag vill ha bort groparna för jag inte tror dom är bra men en komphöjning är ju inte bra det heller. Frågan är vilket som är värst? Men om det nu är partiklar så tycker jag en fin planing vore rätt väg att gå. Motorn är vattenkyld, det är en Porsche 944. Gjorde spridarmätninger på min gamla k-jet 924 och det var ganska rättfram. Åtminstone för att bena ut skillnader mellan spridarna. Har en Boschbok hemma i Gbg, ska kolla om det står något vettigt om detta när jag kommer tillbaka efter helgen. Det finns likadana märken i kolven. Hur säker på en skala 1-10 är panelen på att det inte är spikningar? Nu ska jag ner i källare och rengöra kolvar!
På återseende! _________________ Gustav Hedelin |
|
"Hur säker på en skala 1-10 är panelen på att det inte är spikningar? "
Utan att ha sakerna i handen går det inte att avgöra säkert men så ser normalt inte spikningar ut. Däremot avtrycken från gruskorn ser så ut! "Nu ska jag ner i källare och rengöra kolvar! " Du skrev långt senare att även kolven hade liknande märken, jag satsar 5kr på att de sitter 'på samma plats' mot varandra... "Tycker inte heller att det ser ut som spikmärken. Snarare skruv- eller muttermärken (dvs. något har åkt in i cylindern) :-] " oj, skruvar och muttrar även i dimension M2 eller liknande gör ofantligt mycket större skada. Men någonting utifrån. _________________ Roland Johansson |
|
Jag tycker att det ser ut som spikningar skalan är 7-8, dom turbomotorer jag har sett isärplockade bl.a min egen har haft sådana märken på ex cyl 4a som blir varmast.
Det kan inte vara så att du har någon ventiltätning som är dålig så det har gått in olja in den cyl och byggt upp sot som höjt kompresssionen el glödskal och fått spikningar som följd _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
|
God morgon! Har rengjort motordelar halva natten...
Tog inte med märkena i kolven från början då min tanke var att få bort märkena i toppen. Märkena i kolven ser likadana ut och är på samma ställe helt riktigt. Hur nu något kommit in i cylindern kan jag inte svara på då jag tyvärr inte kört bilen en meter... Se min biltråd för mer info.! Filtret ser bra ut (eftermarknads fräsigt K&N) och jag har inte hittat något konstigt när jag rivit motorn (inte som har med detta att göra i alla fall). Jag tyckte nog att det var ganska mycket sot genomgående i förbränningsrum och ventiler men om det var extra mycket i diskuterad cylinder kan jag inte svara på. Min teori är att det kan ha varit hett p.g.a. mycket sot med knack som följd. Troligtvis gör min rengöring susen men vad händer sen när det börjar byggas upp sot igen... så därför vill jag bena ut så mycket av frågetecknen innan det händer något mer! Tack så länge för att ni tar er tid!
Mvh _________________ Gustav Hedelin |
Ja det är väl inte så hemligt, jag körde bilen på 98 oktan. _________________ Jocke Rydell |
Jag har haft liknande märken i topp & kolv på en motor. Orsaken till det var att en spridare hängde sig, motorn högvarvspikade rejält, övre ringlagret på kolven slogs sönder, övre kolvringen gick av i små bitar. De små trasiga kolvringsbitarna orsakade märken i min topp (och kolv) som motsvarar dina. _________________ Johan H |
|
Men vänta nu...visst är detta en 944:a?
Brukar inte dom ha luftinsug sådär härligt lågplacerad att man böjer stakar pga. hydrolock när man kör igenom en vattenpöl alternativt andas in massa grus när man åker av i gruset? Spikmärken brukar mest synas på kolvkanten, inte som några djupa hack i toppen. _________________ G o r a n A m c o f f |
Jo, insuget ser ut så, däremot har jag alldrig hört talas om det du skriver. Vatten tar klart inte luftfiltret men grus och ekorrar och sånt lär det ju filtrera. Trots denna utformning har jag inte reflekterat över att det skulle vara med skräp i luftfilterboxen vid filterbyte än i ngn annan bils luftfilterbox. _________________ Pär Hylander |
orginalinsuget tar in luften i vänster hjulhus, framför ovanför hjulet. Min orginalbox är utkastad till förmår för ett koniskt filter som drar in luften i motorrummet (hade varit intressant att mäta insugstempen... känns som att den lättare drar grus från hjulhuset än med befintligt filter. Det kan ju vara en gammal skada. Och stakarna står i givakt allihop, bonnröta!
Tre som har tyckt till/röstat varav en är jag. Kan man rösta fram en sanning månne?
_________________ Gustav Hedelin |
|
Hej igen
Jag tycker att du ska ta och fråga en erfaren motorbyggare el tuningfirma, helst turbomotorer dom brukar av någon konstig anledning känna till hur spikningar ser ut. Vad ja vet finns det lite olika utseende på dom, dels i kanten på kolven som tidigare nämts vilket brukar vara haveri el väldigt nära, sen har du dom som du har ser ut som körnslag på kolv och topp, jag har i alla fall sett det på några motorer. Lycka till Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
|
Skickade bilden till Sandén och han trodde att det inte var spikningar, kanske ett tändstift som pajjat nån gång så elektroden lossnat... säker var han inte men det var hans gissning.
Så vad har vi kommit fram till? om det nu är så att det inte är spikningar så ligger jag inte på gränsen till knack och iom det så blir jag ganska lugn. Men är det någon idé att plana bort märkena nu efter att jag jämnat till dom? Mvh _________________ Gustav Hedelin |
![]() |
Skruva banåkabil
Plana bort spikmärken
|
<< 1, 2 4429 besök totalt |