Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mapsensoruttag, känsligt eller?
810 besök totalt
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Av uppenbara viktskäl (vikt ca 8-9kg) ska vi bygga om vårat insug (Celica med Aucustic Controlled Induction System, tungt, variabelt insug)).
orginal finns uttaget för mapsensor strax efter spjällhuset. Efter ombyggnad skulle jag vilja utnyttja ett befintligt uttag längre ner på insugsröret till mapsensorn.
Vad tror/vet ni om detta? Kan detta funka eller är det mycket känslgt var uttaget sitter? I orginal uttag sitter en tryckutjämnare, den är tänkt att finnas även efter flytt av uttag.
Motorn är i delar så jag kan inte mäta ev. skillnader i vacum på dessa båda uttag.

Bilder finns här, de små är klickbara: www.wohlen-racing.com/insug.htm

/Stig

Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Mja, så länge uttaget sitter i själva plenumet har jag aldrig märkt någon skillnad på de bilar vi byggt nya insug/plenum till.

På dina bilder ser det ut som du vill sätta det i ett rör (en runner) till en cylinder, då brukar man kunna få lite pulsfenomen. Med bra dämpning kanske det funkar bra ändå men jag skulle inte chansa. Det är väl ganska enkelt att göra uttag direkt i det nya plenumet?

/Gustaf

Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004

Trådstartare
ok, visserligen ska vi använda pulsutjämnaren igen men i ett enskilt rör så blir det nog som du säger lite för mycket pulser. Det var av ren lättja som jag sökte en enkel lösning, satsar väl på att stoppa in det i nya plenumet.
Stig

Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Skruva banåkabil
810 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande