| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svarvhjälp/Skruvproblem
|
<< 1, 2 3680 besök totalt |
|
Ursäkrta om jag missförståt något,
men behövs själva muttern som låsning av svängningsdämparen. löser inte det sig iallafall när pumpdrivningen dras åt?
och om nu hålet i drivningen är lite litet så borde väl ändå det vara den enklaste saken att fixa? bara några egna förvirrade funderingar(om inte det fungerar, tala gärna om för mig varför, alltid bra att få lite rätsida _________________ John Nilson |
||||
|
Jag har hittat denna...
Gängan på vänster sida har jag gjort längre med ett gängsnitt. Perfekt resultat. Tog fem minuter. Bulten är av superkvalitet.....Jaguar hjulupphängningar. Jag tycker inte du ska borra och gänga invändigt i ytteränden. Kan du använda mutter i ytteränden också ?
I såfall är det bara att du talar om hur långa gängor du vill ha.....och totallängden på bulten. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
underbart! Menar du att du tom hade en gängtapp som passade?? Det går alldeles utmärkt att använda mutter i ytterändan, är det kupolmutter ser det ju dessutom snyggt ut
Har du någon mutter med lämplig gänga som inte är av kupoltyp då? Jag ska springa ut i garaget i helgen och mäta upp hur stor del som måste vara gängad och hur lång den måste vara totalt. John: Jag vill dra fast svängningsdämparen för sig själv främst pga att jag helt enkelt är rädd att dra sönder torrsumpsdrivningen om jag fläskar på 200 Nm där... :roll: Så enkelt är det
EDIT: det var visst inte kupolmutter ser jag. Vilken gänga är muttern egentligen? EDIT2: Håkan, du har kollat så att 5/8 UNF verkligen är 5/8 18? |
||||
|
Har inte alla ett 5/8-snitt i bakfickan........
Jag spenderade yttligare 15 minuter....frivilligt....så ni kan förstå va tråkigt jobb jag håller på med annars....
Muttrarna är orginal Jaguar, begagnade nylock. Men dom är inte att rynka på näsan åt.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
det där ser finfint ut! Jag ska mäta i helgen, sen får du skicka ner den
Hoppas bara inte 7-11 här på forumet får reda på att jag kör brittiska saker i jänken... Står det Jaguar någonstans?
|
||||
|
femåtta unf är 18 gängor per tum som standard
Jag har gängbackar undangömda på jobbet om du skulle få för dig att försöka rulla gängor själv nångång.. Vi kör inget med denna gänga och har inte gjort det på ett tag. Det fanns dock 7 par backar på hyllan på jobbet.
Jag spenderade en halvtimme på detta idag på jobbet.. frivilligt... så ni kan förstå va tråkigt jobb jag håller på med annars...
om du ska pressa gängorna själv så ska du lägga dig på en valsgängdiamter på 14.74 mm (+0.12 -0.00). Håll dig mot minustolerans för att få backarna att hålla så länge som möjligt.. (En halvmiljon ämnen bör kunna passera utan större bekymmer... Så var skickar jag backarna?
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
sådär... Ingenjör Jeppsson slår till igen
A= 54mm+ mutterns höjd B= 160mm och resten... Hänger du med? Du har ett PM med adress snart
EDIT: Anton; Först nu fattade jag att den där posten med gängbackarna var skämtsamt skriven... Antar att jag var lite trött förra gången jag läste posten
|
||||
|
Skruva fast dampern med bulten Du har. Sedan svarvar Du en adapter som bultas med damperns vanligen tre bultar samt har en centrering svarvad mot dampern. Ifs beroende på vilken damper Du har.
På adaptern kan Du sedan svarva styrning mot vilken drivning Du vill. (Skurna gängor är inte alltid det bästa.) MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
om inte gängan varit perfekt....skulle jag inte ha erbjutit den..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nej, det var inte så jag menade, att det var själva gängningen som var tvivelaktig. Antagligen spelar det heller ingen roll, men det jag menade var att man inte brukar ha skurna gängor på legerade bultar, typ topplocksbult mm. Vevaxelbulten är ju också ganska grov antar jag så min kommentar ang gänga var lite dum, mer flyktigt framlagd. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Jag hade föreslagit samma konstruktion.....men jag tror att Anders redan tillverkat delen som drivningen sitter på.
Jag håller på med samma montering....fast jag har laggt upp det på lite annat sätt pga. platsbrist. På Chevy bb sitter svängdämparen med en ½" unf bult.....och utseendet på Pontiacen är liknande. Så jag tycker inte att den måste dras med ett högre moment än en ½" 12.9. Bulten i fråga är av mycket bra kvalitet....men är nog inte behandlad som en 12.9 bult. Med en så grov bult som 5/8..........så kan man dra tills det smakar blod i munnen.....och det kommer att sitta fast. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
tack för tipset Göran, men som Håkan säger har jag redan tillverkat drivningen. Visst, hade kunnat svarva en ny, men då jag inte riktigt har tillgång till svarv i dagsläget blir det till ett helt företag att fixa ihop en ny pryl...
Jag tror att lösningen ovan är alldeles utmärkt för mitt ändamål
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svarvhjälp/Skruvproblem
|
<< 1, 2 3680 besök totalt |