Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3096 besök totalt |
Jag har en plan...
...eller kanske snarare en dröm!? Börjar med att ursäkta mig för en hel massa, bla. min okunskap gällande detta forum (korrigera gärna mitt val av forum om denna tråd borde flyttas till lämpligare ställe), mitt bristfälliga användande av sök-funktionen (har faktiskt använt den men inte funnit vad jag letar efter) och att jag inte registrerat mig på forumet förrens nu (har varit en riktig lurker under lång tid). Nu dock till min fundering! Suget har tagit överhanden, jag är riiiiiktigt sugen på att börja bygga bil och den skall företrädelsevis framföras fort och på bana (som i princip alla bilar bör), men den skall även fungera som utlopp för min ingenjörs-lusta. Nu funderar jag lite på vad man skall tänka på för att kunna få en bil genom besiktningen, har väldigt dålig koll på det där men har fått för mig att kraven på amatörbyggda fordon har ökat och att det blivit svårare att registreringsbesikta amatörbyggda fordon. Efter mycket funderande, under många år, har jag kommit fram till ett koncept som jag tror skulle fungera. Det jag funderar på att sätta tänderna i är en tysk 70-tals mittmotorvagn som skall paras ihop med en, hyffsat-, modern japansk boxersnurra med konstgjord andning! (Se så, börja gissa komponenter nu!) om man kombinerar detta med bur, och kanske en semirörram, samt naturligtvis uppgraderade bromskomponenter etc. finns det någon som helst möjlighet att kunna registreringsbesikta något dylikt!? Någon med erfarenhet? Någon som kan rekommendera någon läsning om hur man går till väga angående insammlandet av kunskap för att bygga lagligt? Inte aktuellt till en början kanske men finns det några lämpliga serier för att tävla med en dylik tingest? Är tacksam för info! Dessutom, tack för ett väldigt fint forum och timmar av ytterst intressant läsning! /Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
![]() |
||||
Re: Jag har en plan...
Det stämmer inte riktigt att det blivit svårare att regga som amatörbyggt (eller ombyggt) fordon, snarare tvärt om faktiskt. Det mesta är möjligt att regga om man bygger vettigt och håller sig till sansade effekter. Men utan en tydligare beskrivning av projektet går det inte att ge så specifika råd. om du inte redan läst den låååånga FAQ-tråden om just ombyggt fordon, rekommenderar jag det som en uppvärmning. Den beskriver massor av olika fall och tankar och du bör få svar på det mesta av dina funderingar där. Lycka till Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tack Daniel och Gustaf, det var precis vad jag letade efter! (Jag sa ju att jag var dålig på att söka!)
...och tur att det iaf. var någon som förstod vad tråden handlade om! ![]() /Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
En sån kan man köra i roadsport med! Vilken trevlig kombination, varför har jag inte tänkt på det tidigare? Vad kostar en maskin från lämpligt krockad Impreza? Vad använder man för låda lämpligen? _________________ Pär Hylander |
||||
Självklart är det det som är planen! Bra gissat! Är det någon som gjort en Subarukonvertering i Sverige? Finns ju några på gång/i gång i Staterna, så tyvärr kan jag inte ta någon cred. för den här idén själv, men har inte sett någon här. Angående låda så finns det några allternativ, antingen kan man köra med en orignal 901-låda med modifierad "platta"/adapter mellan motor och låda och därmed använda original växellänkage. Man kan även använda originallådan från Subarun om man konverterar den från AWD till RWD, så att säga. Det finns koverteringskitt för detta. Då använder man sig lämpligen av någon typ av kabellänkage till växellådan (se t.ex. http://www.patrickmotorsports.com/). Tacksam för mer input! /Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
när du skrev i början att du skulle bygga en bil som baserades på en tysk mittmotor bil så trodde jag du mena att snickra ihopp en 917
men du ska altså "bara" modifiera en redan bidintlig bil med ny motor och nya bromsar? 914 finns ju ganska så billiga i tyskland så det behöver nog inte bli så ruskigt dyrt som vissa byggen här är jag har inte byggt/ändrat nått själv men tror att en ordentlig efterforskning innan du gör nått är värt mycke tid och pengar under ett sådant bygge (göra rätt från början iställe för att förhasta sig och behöva göra om många svåra och tidsödande saker) lycka till _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Fast skall du ha Subbalådan så skippa kitet för att konvertera den till RWD, du vill nämligen ha kvar kraften på drivaxlarna som går ut åt sidan från växellådan, de som i subban sitter till framhjulen, och sedan är dety bara att dissa kardanaxeln. Tar du en lite äldre subbalåda, med i och urkopplingsbar bakhjulsdrift är det bara att koppla ur den och skippa kardanaxeln. |
||||
|
||||
Det gick en 914 i NSHC för ett par år sedan. Vill minnas att den hade subarulåda men från en ovanlig framhjulsdriven modell (åttital?) motorn var något udda kommer igentligen inte i håg men det kan ha varit en Panhard!? Teamet heter Hobeko Racing och har dom inte sålt den redan är den nog till salu.
![]() _________________ Christian Lund |
||||
En Panhard?? Allvarligt?? 2-cylindrig, luftkyld, 4-takts boxer? Detta MÅSTE jag få veta mer om!! ![]() ![]() ![]() Edit: Vänta nu lite här, nu tror jag att jag gjorde en ordentlig tankevurpa - vart hypnotiserad av att se namnet Panhard... ![]() ![]() _________________ Henrik Andersson Peugeot 405 GRI -88 |
||||
Du kommer att behöva låsa mittdiffen med, annars kommer det inte hända mycket... ![]() En subarumotor av senare modell kostar stora pengar i Sverige - från England kan det bli lite vettigare, speciellt om man har kontakter. /J - har både en motor, ett par block, lådor och delar - och kontakter i England/USA. |
||||
Jo, smakar det så kostar det! Är ju fortfarande mest i planeringsstadiet men har kikat lite på priser och det lutar väl mot import av lämpligt objekt i sådana fall. Kollar mest efter en en EJ25T av lämplig årsmodell. Har fått för mig att en enkelturbo medger enklare installation och är allmänt enklare att ha att göra med. Ni som vet vart man skall leta får ju gärna bidra med tips! /Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Superkul projekt!
har en liten svag dröm om en 356'a med imprezamotor ![]() en 2,5liter sugmotor med två weber IDF'er skulle vara kul.... EJ20 finns i massa varianter. (EJ20G,EJ20K,EJ205,EJ207,....) med 200-280hp org. samt minst en sugmotor EJ22 finns i massa varianter. minst en sugmodell samt två olika turbomodeller, en som satt i legendariska 22B samt en som satt i vissa Legacy i USA EJ25 finns inte med turbo 165hp i 16v sugmotor, mindre med 8v... EJ257 är en 2,5 liters turbomotor som kom ~2003 i usa och europa nu 2006. alla turbomotorer är med enkelturbo (tror det fanns nån obskyr sekvensionell dubbelturbo i nån outback eller så i Japan för jättelänge sen) om det är budget med i bilden skulla jag nog kolla på legacyns EJ20G motor komplett med chargecooler changecoolern skulle förenkla förpackningen lite, då det inte behövs något scoop till I/C'n Utan budget skulle jag nog bygga en motor baserad på EJ257 i stil med de som Kvarnis och Jerry (postat här ovan) har gjort... /ola "också med en imprezamotor i källaren" _________________ Ola Gustavsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3096 besök totalt |