Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Den ekonomiska banbilen, en dröm?
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (7387 totalt)
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003

Säger som "Lillen" en Civic VT 90-91 är mkt skoj för pengarna. Har du dessutom en budget på 50-60k kan du ju slänga in en bur också (för säkerheten) + lite andra mods.

Civic/CRX VT och VTi (90-95) har väldigt god potential om du vill åka fort. Själv körde jag 1.28.72 i Bilsport SS med lite chassi mods och bra däck i min Civic VT-91.

Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

om det är snack om så gammla bilar som från 90-91 borde en BMW 318 is -91 vara ett alternativ, då driver det bessutom på rätt hjulpar.

Själv skulle jag köpa en Bmw e36 325 cupe för 40 000kr, köpa chassi för 8000, bättre broms belägg och bromsvätska för 1500 och sedan låta en verkstad montera allt för ca 5000kr då har man en praktisk, ekonomisk, snygg, säker och snabb bil som tål att brukas med förstånd på banträffar. Man tröttnar på motorsvaga bilar ganska snabbt, som Andrew själv skriver. Håller man ned ingångs hastigheten en aning vid bankörning, går det inte åt så mycket däck. Orginal skivor håller länge om man är lyhörd för dess signaler.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski skrev:
Peeter skrev:
Håller med de som skriver att en lätt bil är att föredra om man skall hålla kostnaderna nere.

Som många av er vet, så använde jag vår andrabil, en VW Polo 16V-97 som leksak under många år.
Vi har fortfarande bilen kvar som bruksfordon.
Den har iofs bara 100 hk och väger runt 1100 kg, men är väldigt varvvillig och lättkörd.

Lite justerade hjulvinklar, ett begagnat H&R Cup-chassi och en uppsättning R-däck på skrotfälgar(plåt) och vips så har man en leksak som inte kostar skjortan och även går att använda till vardags!
Min Cordoba är vad jag förstått en Polo med bagagelucka och lite extravikt, den är juh inte slö... men som sagt är den juh inte speciellt kul att köra i det här utförandet den är i nu. Men visst satt det en 1.6liters 16v i din Polo, om det är samma motor som sitter i min så kan jag verkligen inte påstå att den är speciellt varvvillig???

Vet inte om det är så stor skillnad mot en 1,6 liters, men vår Polo har i alla fall en 1,4 liters 16V-motor och är på 100 hk.

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Peeter skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Peeter skrev:
Håller med de som skriver att en lätt bil är att föredra om man skall hålla kostnaderna nere.

Som många av er vet, så använde jag vår andrabil, en VW Polo 16V-97 som leksak under många år.
Vi har fortfarande bilen kvar som bruksfordon.
Den har iofs bara 100 hk och väger runt 1100 kg, men är väldigt varvvillig och lättkörd.

Lite justerade hjulvinklar, ett begagnat H&R Cup-chassi och en uppsättning R-däck på skrotfälgar(plåt) och vips så har man en leksak som inte kostar skjortan och även går att använda till vardags!
Min Cordoba är vad jag förstått en Polo med bagagelucka och lite extravikt, den är juh inte slö... men som sagt är den juh inte speciellt kul att köra i det här utförandet den är i nu. Men visst satt det en 1.6liters 16v i din Polo, om det är samma motor som sitter i min så kan jag verkligen inte påstå att den är speciellt varvvillig???

Vet inte om det är så stor skillnad mot en 1,6 liters, men vår Polo har i alla fall en 1,4 liters 16V-motor och är på 100 hk.

Ah, så var det juh. Då är det nog en lite nyare spis i din, min motor är väll en upphottad (8extra ventiler) DKW motor
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

En Honda Civic ska du ha.
Hade en Civic VTI -92 som jag körde SLC med för några år sedan och trots 1,6 liter hängde man av alla 2-liters bilar (grupp N). Hondan har 170 hk utan kat. (160 med) + chip där man även flyttar varvstoppet till 9000. Kalluft till luftburken (1% mer effekt per -3 grader) och ett bättre avgassystem. Sen är det bara att åka och hålla nålen mellan 5 500rpm-9 000rpm så går det som f*n. Det roliga med denna bil är inte bara motorn, hjulupphägningarna fram har dubbla A-armar och bak har du justerbar toe, samt att den är väldigt underhållande att köra (föredrar annars bakhjulsdrift).

Sålde bilen för 60 000kr

www.modsport.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

En BMW 318ti compact tror jag blir lysande. Motorn är du ju redan bekant med. Med ett H&R chassie på så blir det en riktigt underhållande bil thumbs up Välbalanserad och mkt svängvänligt med E30:ans bakvagn

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
JohnC skrev:
En BMW 318ti compact tror jag blir lysande. Motorn är du ju redan bekant med. Med ett H&R chassie på så blir det en riktigt underhållande bil thumbs up Välbalanserad och mkt svängvänligt med E30:ans bakvagn

Jo, jag har haft den i åtanke också, dessvärre växer inte 318ti'n på träd och de få som finns ute känns inte motiverat prissatta. Vilket var varför jag funderade på en 316 compact, samma bakvagn men mindre krut, men det kan man säkert åtgärda. Men det är klart, dyker det upp ett bra ex till rätt pris så tar jag en 318ti över alla andra bilar jag funderat på
Får hoppas att det finns en sådan ute när det väl blir dags
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005

En Toyota Carina E CS är väldigt roliga bilar också, 158hk original och super strut framvagn gör en del för väghållningen, dom är väldigt inspirerande att köra på smala krokiga vägar iaf, så kan inte tänka mig att dom skulle vara sämre på bana

http://www.blocket.se/vi/7231800.htm?ca=10_s

så ser dom ut, nu va det ju inte den fräschaste kanske

*BG Autoteknik*
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

För 3-4 papp är den din tydligen: http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=39307

Skitfel, max två nycklar i Haynes, att fixa (om hydrauliken och dörren verkligen är det enda). thumbs up

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
Den ekonomiska banbilen, en dröm?
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (7387 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande