Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
RC mot rally
2547 besök totalt
Zyxx
Ängelholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
RC mot rally

RC/bil mot Rallybil

----> Filmen

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

0-98 på 1,5 sek...... thumbs up

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Undrar vad den har för Vikt/Effekt?

magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Coolt.. tror inte jag skulle vågat köra mot en riktig bil... förhållandet om man krockar är inget vidare.

http://www.bagfors.nu/~mtfa/movies/mtfa-98.mpeg 5mb dragracing....

Förr när man körde, för det var ett tag sen, var dom ruskigt pigga.
Nu är dom vassare....

om någon orkar räkna så kanse dessa siffror räcker för dragracingbilarna..
vikt 2800g
0-133km/h 2.13s

//Magnus

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

En RC-bil (asfaltracing) i skala 1/8 väger väl ca 2500-3000g

Motorn på 0.21 cu in (3,5 kubikcm) är det en värsting varvar man till 40.000 rpm, den ger ca 2,5 hk vid drygt 30.000

Så bilen kan med andra ord ha ett vikt-effekt-förhållande på 1 kg/hk

Stockholm
Här sen Dec 2002

Det lilla vi körde motorerna på vår "bromsbänk" så var inte accelerationen alls linjär. Den var snarare så att inom första tredjedelen av tiden uppnåddes över 80% av sluthastigheten. Det innebär, om hastigheten var ungefär 130 över linjen, att ca 100km/h uppnåddes på ca 0.7s

Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005

meldert skrev:

Ungefär som en Land Rover med Spitfire-motor med andra ord :P
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Ja de är rackarns snabba.

Bilen jag håller på att bygga kommer att ha MER än 1hk/kg. Undra just hur den kommer uppföra sej
Kanske löser sej med torsen mittdiff och 60/40 drivning

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004

meldert skrev:

Motorn på 0.21 cu in (3,5 kubikcm) är det en värsting varvar man till 40.000 rpm, den ger ca 2,5 hk vid drygt 30.000

När jag var intresserad av dessa maskiner såg jag lösa motorer man kunde köpa på knappa 5 cm3 och över 5hk.

Dock har jag för mig att de var till räserbåtar, men ingenting är omöjligt, eh?

Här sen Dec 2004

jema skrev:
meldert skrev:

När jag var intresserad av dessa maskiner såg jag lösa motorer man kunde köpa på knappa 5 cm3 och över 5hk.

De finns till bilar också. Samma blockstorlek som en "21" motor har de.

*Ny räser på gång*
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

malfunkshun skrev:
jema skrev:
meldert skrev:

Modellmotorer finns ju i en bunt storlekar, men det gäller ju att dom är tillåtna i den klass man vill tävla... Sedan är just .21-bilmotorer bland dem som plockar ur mest hästar per motorvolym, även om exemplet med båtmotorn var ännu lite värre men den är troligen också vattenkyld... Sen var mitt exempel en orginalmotor som man kan köpa direkt över disk, det går ju alltid att trimma dem lite.

Tittar man bland (tvåtakts) flyg och helikoptermotorer så finns det där rätt mycket större motorer man får där inte ut lika mycket effekt (ännu sämre är det bland fyrtaktare) per volym men där är också driftssäkerheten mycket viktigare Dessutom varvar man ju vanligen inte en flygmotor lika mycket eftersom prOpellern sitter direkt på vevaxeln och det gäller att hålla sig inom ett varvtalsregister som är lämpligt för prOpellerns aerodynamiska egenskaper. Doch börjar det komma flygmodellmotorer med insprutning och annat skoj (har även sett överladdning med kompressor)... När man flyger modell helikopter ligger man ofta inom ett väldigt begränsat varvtalsregister så då kan man ha mycket skoj med avstämda avgaspipor

Här sen Dec 2004

meldert skrev:
malfunkshun skrev:
jema skrev:
meldert skrev:

Modellmotorer finns ju i en bunt storlekar, men det gäller ju att dom är tillåtna i den klass man vill tävla... Sedan är just .21-bilmotorer bland dem som plockar ur mest hästar per motorvolym, även om exemplet med båtmotorn var ännu lite värre men den är troligen också vattenkyld... Sen var mitt exempel en orginalmotor som man kan köpa direkt över disk, det går ju alltid att trimma dem lite.

Tittar man bland (tvåtakts) flyg och helikoptermotorer så finns det där rätt mycket större motorer man får där inte ut lika mycket effekt (ännu sämre är det bland fyrtaktare) per volym men där är också driftssäkerheten mycket viktigare Dessutom varvar man ju vanligen inte en flygmotor lika mycket eftersom prOpellern sitter direkt på vevaxeln och det gäller att hålla sig inom ett varvtalsregister som är lämpligt för prOpellerns aerodynamiska egenskaper. Doch börjar det komma flygmodellmotorer med insprutning och annat skoj (har även sett överladdning med kompressor)... När man flyger modell helikopter ligger man ofta inom ett väldigt begränsat varvtalsregister så då kan man ha mycket skoj med avstämda avgaspipor

Jodå, vet allt att det är rätt strikta regler för vad man får tävla med. 3,5ccm är den motorstorlek som används för just tävling i 1:8 track och off road (buggy), sen så finns det ju motorer som är för "fritidsåkning" i udda storlekar. Upp till 5,5ccm för bilar och monstertruckar. De har inte lika högt varv men är starka som få

Det där med kompressormatade motorer har jag tittat på lite (http://www.rbinnovations.com/), men den enda kompressor som finns att köpa just nu som jag hittat passar rätt illa för en 2-taktare samt är löjligt dyr för att vara en remdriven fläkt. Det är en vanlig fläkt som blåser in luft genom förgasaren men när kolven är i nedre dödläge så blåser luft/bensinblandningen rakt igenom ut i avgassystemet. Det skulle kunna gå att lösa genom returpulser från pipan, men det är mycket jobb att hitta det ferpekta för det jobbet:) Det enda den duger till på en 2-taktare är att vara soppapump då den levererar ett fint tryck hela tiden så man slipper slangen mellan pipan och tanken. Vad jag kan förstå så är det lite mer lämpligt på en 4-takts flygmotor och liknande. Tyvärr så finns inte fyrtaktare i mindre storlekar som passar bra för bilar när det gäller vridmoment och effekt. Men en högvarvig 4-taktare i .21 klassen borde ju egentligen inte vara så svårt att tillverka tycker jag.
Har lösa fantasier om att bygga en fyrtaktsfyra med DOHC teknik i framtiden. Det skulle ju vara fullt möjligt med ABC teknologin som finns nu så man slipper kolvringar och dyligt.

Motorn som jag håller på med till mitt bygge är en motor i .18 klassen, så den strax under 3,0ccm. Det ska vara det optimala för en 1:10 enligt expertisen. Varvvillig och liten men med nästan samma kraft som en 3,5ccm motor. Väger endast 214gr jämfört med en .21 motor som ligger runt ~350gr. Det finns självklart ingen klass i världen som tillåter denna motor, vilket är lite synd. Med polerad vev och svänghjul och lite lätt portning så kan den nog utklassa en .21 utan större problem
Displacement
2.96 cc. / 0.18 cu.in
Bore / mm
16.4
Stroke / mm
14
Practical r.p.m. Range
4,500~42,000
Horsepower
2.35

om det finns intresse så skulle jag kunna lägga upp lite bilder.

*Ny räser på gång*
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

"Leksaker"

Det du beskriver är lite leksaker vill man ha Race rejor så föreslår jag www.serpent.com dom har rätta grejorna (ägaren har en bror som tillverkar transpondrar ARP som vi andvänder i våra racebilar)

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

nu är det mycket OT... men inga moderatorer i närheten...

Behöver rejsa en RC-banrejsingforum? Morde nästan vara lika legitimt som Simracingforumet...

Inte för att jag skulle skriva så mycket där, jag roar mig mest med motorer i .46 - .50-klassen, dom återfinns som sagt i saker som inte håller sig på backen...

Appropå kompressor så har man ju på flygplan (och även i vissa fall även på helikoptrar) en märkbar "luffarturbo"-effekt. På flygplan blåser ju prOpellern luft rätt in i insuget på motorn och man har inget luftfilter ivägen som hindrar flödet, i helikopterfallet sitter det alltid en kylfläkt som blåser en luftström i en kanal över motorn även denna skapar ofta ett övertryck på insuget...

Här sen Dec 2004

meldert skrev:
nu är det mycket OT... men inga moderatorer i närheten...

Behöver rejsa en RC-banrejsingforum? Morde nästan vara lika legitimt som Simracingforumet...

Jag röstar på ett RC forum i alla fall

*Ny räser på gång*
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

NÄ !

Det vore att splitta forumet intreserade av miniracing kan kolla på Vest 8as forum. Jag har inte i mot miniracing tvärt om har kört ett 50 tal tävlingar i olika klasser. Det är otroligt lärorikt att köra miniracing på race nivå man lär sig hur en bil fungerar i gemotri och inställningar i chassit. Det som ligger detta forum närmast är race i skala 1/5 kolla www.femtedelen.pp.se tuff racing med realistiska bilar.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Bilder o videos
RC mot rally
2547 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande