Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Corolla 2.0GTi -85 | 1, 2 >> 14041 besök totalt |
Äntligen känns det som att mitt projekt är tillräckligt påbörjat för att det ska kännas motiverat med en projekttråd här, så här kommer den.
I vintras kom jag på den ljusa idén att celican skulle få slippa bli en kompromiss mellan "trackday beater" och "daily driver", och istället skulle en bil byggas speciellt för att köras på bana. Eftersom jag är i det närmaste sjukligt förtjust i den fyrkantiga corollamodellen som gjordes mellan -83 och -87 så var det inget att snacka om, men motorn som sitter i är inte så upphetsande så efter lite grova mätningar i en likadan bil så konstaterades att en 3S-GE från en celica skulle gå in under locket. Givetvis ska även fjäderben, bromsar och bärarmar få följa med från celican och bygget ska reggas som ombyggt fordon. Från början så siktade jag på att plocka ihop en 143hk motor från en -87 celica som jag hade i källaren men jag lyckades istället hitta en motor från en smälld -91. Att den senare är katalysatorrenad skulle medföra en stor fördel vid registrering så jag valde att satsa på den istället. Rätt pris och 13 hästar till gjorde inte heller valet svårare. Lite info.. Motor: 3S-GE från en '90 Celica GTi (115kW) Helt i originalutförande med katalysator Servopumpen bortplockad då corollan saknar servo Bromsar: ok, skivor och huvudcylinder hämtade från '86-'89 Celica, Ej ABS Bromsservot och bakbromsarnas reduceringsventil är corollans Chassi/hjulupphängning: Fram: McPherson-fjäderben från '86-'89 Celica med corollans bärarmar Bak: McPherson-fjäderben från '86-'89 Celica med även alla bärarmar från Celica Bärarmarnas infästning i bilen modifierade för att passa Celicans bärarmar _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
Har faktiskt bara hunnit med att parkera keffon i garaget och konstatera var den värsta rosten finns än så länge. hehe.. Men bilder kommer det när det finns nåt att fota. Japmeet... mjaa... kanske nästa år. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
Har ju kommit en bit med projektet nu så här kommer åtminstone en länk till min bildserver där jag bara vräker ut innehållet i kameran när jag kommer hem från garaget.. Blyg som jag är så törs jag inte ta upp så mycket plats med mina bilder här... hehe.. En liten teaser kan jag väl iofs bjuda på..
Resten av bilderna finns här: http://pugho.no-ip.com/gallery/stuff (servern står i mitt kök uppkopplad via telia ADSL, så var snäll och ha överseende med de driftstörningar som kan uppstå då och då p g a åska och sånt...) Har provmonterat motorn och konstaterat att två av motorfästena (Egentligen ett motorfäste och ett växellådsfäste, men whatever) måste modifieras och flyttas lite på, men de andra två fästena passade som en smäck. Celicans drivaxlar passar också utan att kapa nåt i plåten runt omkring bärarmarnas infästning, vilket i mitt tycke är helt underbart. Det kan dock hända att axlarna är lite för långa. Hur det problemet ska tacklas är inte riktigt löst ännu, men jag kommer väl dit också antar jag. Just nu genomgår alla inblandade delar en grundlig rengöring (välbehövlig, som synes på bilden) innan motorn och lådan ska passas in på sin plats för konstruktion av de nya fästena. Förhoppningsvis kan de påbörjas någon gång i nästa vecka. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
oj vad det var längesen jag uppdaterade här.
Motorfästena är färdiga och motorn sitter där den ska numera. Även framvagnen börjar arta sig. Celicans fjäderben sitter på plats åtminstone på höger sida. Blev tvungen att kapa sönder en spindelled så jag måste inhandla en sådan innan jag kan sätta ihop den vänstra också. och ja.. Skärmkanterna och trösklarna kommer att fixas.. Sen. Även om drivaxlarna inte känns överdrivet tajt inklämda där så misstänker jag att celican har lite mer plats mellan naven så jag ska försöka få tag på någon som kan mäta avståndet mellan spindellederna på en celica. Skulle det visa sig skilja mycket så får jag flytta ut dem en aning på något vis. Autodata säger faktiskt att celican har mindre spårvidd än corollan, men mina beräkningar utifrån avståndet mellan topplagringarna och SAI säger annat. Vi får se hur det blir med det. Anmälde mig i dagarna till toyotaklubbens superstagekörning på emmaboda flygbana den 23 Juli, jag hoppas vara färdig till dess... Åtminstone.. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
Här är en liten film tagen strax efter Attitudemotorclubs rallyträff i Lekeryd -05.
om ni undrar vad den gör här så är det ett möte mellan just en Celica och en Corolla. Vi kan konstatera att 86:ans Celica liknar en stridsvagn i jämförelse med samtida Corolla. Jag hoppas att du ska ha bur i din lite äldre modell. http://attitude.mine.nu/bilder/BOB/toyota.wmv _________________ Jonas Larsson |
||||
Rost är lättare än plåt = norsk lättning |
||||
Jo en bur av något slag är det tänkt ska hamna i bilen så småningom, även om jag inte har tänkt hoppa omkring i ett stenbrott med bilen.. Men jag förstår vad du menar.
En av anledningarna till att celican är mer stridsvagnslik än corollan är ju just att den väger 2-300kg mer. (Rent kemiskt så har jag för mig rost väger mer än plåt, men det brukar ju i förlängningen leda till att bitar av plåten ramlar bort... Och plåtbitar som inte sitter kvar på bilen bidrar ju inte direkt till stridvagnskänslan.. ) _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
Under tiden jag väntar på att kunna få tag på ett rätt mått mellan spindellederna så har jag klurat lite på hur jag ska bära mig åt för att flytta isär dem.
Såhär ser lederna ut: Den sönderkapade är bilens original och den nya är den celicaled jag har tänkt använda. Jag räknar med att behöva flytta ut lederna ungefär 2cm på varje sida, så jag satte mig ner och ritade en sånhär..: ..som då skulle funka som adapter mellan bärarmen och leden. och sen upptäckte jag mitt stora problem: Jag kommer inte få plats med några bultskallar eller muttrar. Så nu funderar jag på om jag ska ta steget fullt ut och bygga helt nya bärarmar med rätt mått från början, eller om det är möjligt att skarva (svetsa) på en plåt de cm som fattas på originalbärarmen och helt enkelt borra om hålen. Nånting i den här stilen: om man skulle göra på det sättet, hur kritiskt är det med materialvalet? (Eftersom jag inte har en susning om vad det är för stålkvalitet i originalbärarmen..) _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
De rullar på ser jag! oken skickades idag så jag hoppas dom kommer fram tidigt nästa vecka också
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Nya bärarmar skulle vara bäst.
Ska du "skarva" tycker jag inte att en ren stumsvets är det bästa, bocka hellre ett "u" som du lägger över hela ytan där gamla spindelleden sitter och som du bultar i bärarmen. Ett alternativ kan annars vara en helt annan spindelled, du kanske kan hitta någon som är "längre" så du slipper modifiera bärarmen? Jag har nånstans en katalog i pdf-format med en massa spindelleder med skisser och mått på konorna. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
ok..
Jag ska undersöka möjligheterna att bygga ett par nya bärarmar.. Men skulle du hitta pdf:en så tar jag gärna en titt i den. Så vill jag passa på att, såhär i förbifarten, tacka dig Gustaf för det enorma arbete du lägger ner på det här forumet (och även på andra ställen) med att besvara alla möjliga och omöjliga frågor utan att knorra. Det är GULD värt. Cassius: Kalas det! _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
Jag ska försöka hinna kolla PDF-filen imorgon, tror att jag vet var jag har den.
Trevligt att arbetet uppskattas :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Gav adapter-idén en chans till innan jag började rita på nya bärarmar, och det ser ut att kunna funka ändå, om jag måste bredda mer än 22-23mm nånting.
Med försänkta presskruvar som håller adaptern mot bärarmen så blir det inget problem med bultskallarna. Såhär nånting.. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
Hej
Tänkte lite på ditt problem med skruvar och jag kanske hade sneglat lite åt att svetsa dit skruvar, alternativet som slog mig nu är försänkta insektsskruvar borde funka också, Men pressskruvar är också ok fast ska inte dom ha spliens för att inte snurra med när du spänner muttern? För övrigt klart coolt bygge, önskar dig lycka till. mvh _________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||||
Hej Jimmy
Insexskruvar har jag faktiskt inte ens tänkt på. Det är ett klart intressant alternativ. Att presskruvarna på skissen varken har splines eller gängor beror på att jag bara slängde ihop skissen lite snabbt och inte är så jättehaj på solidedge ännu.. hehe.. Men visst ska de ha splines. Annars har jag funderat på att gänga hålen och skruva i pinnbultar. Eller varför inte gänga och skruva i insexskruv underifrån? Tack.. Kul att du gillar bygget. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
Problemet med typen av "förlängare" som du skissar på är att jag är rädd att man får risk för ett böjande moment i "skarven" som inte är så lyckat. Nu har du väl i och för sig McPherson som gör att fjäderlasten (dvs bilens vikt) tas upp direkt i spindeln, men ändå...
Enligt min katalog har Corolla AE8 (om den kallas så, 1983-87 i alla fall) en kona som är 15.80 på spindelleden (Celica har samma spindelled). Andra bilar med samma kona och en form som ser liknande ut är till exempel Celica ST165 och ST170. Volvo 240 har en "lång" led men konan är 15.40 (kan passa ändå). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Japp böjmomentet har jag tänkt på. Det är mycket riktigt mcpersonben på bilen så de enda böjmomenten att tala om blir väl egentligen i horisontalplanet.. Eftersom en av spindelledens skruvar kommer gå genom både förlängaren och bärarmen så blir det ju fyra stycken M12 som håller fast förlängaren i bärarmen.. Tog nästan förgivet att det skulle hålla, hehe, men jag ska räkna lite på vad det är för krafter och moment inblandade så får vi se.
AE8 stämmer bra.. Eller SE8 blir det med den här motorn egentligen.. Celicans spindelled ser likadan ut men är mycket bitigare utförd.. Sitter med tre st M12 istället för M10, M14 i själva kulbulten där (jag tror) att det är M12 i corollans.. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Corolla 2.0GTi -85 | 1, 2 >> 14041 besök totalt |