Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bandagar med Motorklubben och SLC, Ny info
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9799 besök totalt
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Wow det här låter verkligen kul. Vilken fantastisk bonus att få vara vid banan samtidigt som proffsen är där. Helt underbart att först kunna titta på de riktiga rejsarna köra 30 minuter eller kunna gå runt och titta på dem i depån och direkt efter det ta ett eget körpass. thumbs up

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Jag håller med dstr ang. försäkringar, och brist på, Fuling satte pudeln på spikskaftet sas.

Göte - Jag får ursäkta mitt något klumpiga påhopp här, men...jag har sett att du är kapabel till att åka fort, varför inte börja köra racing på riktigt om du är så sugen på att tävla (för det är ju det det handlar om, jag tror inte jag sett en enda tråd runt banliknande aktiviteter där du postat och det inte handlat om samma sak).



/J - kör enbart för att det är förbaskat kul, och kunde inte bry mig mindre i tider om jag ens försökte..

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Dt låter skojjsigt
Kanon med lite pekpinnar så man kanske kan kapa några tiondelar

Jag är klart PÅ thumbs up

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



och för att tillägga något vettigt i tråden, det här är riktigt intressant...om det är någon bankörning man skall snegla på i år så är det det här, man får flera frugor på smällen samtidigt () med bankörning, go' säkerhet och kanske lite tillgång till att spankulera med kameran och fota lite riktiga racekärror.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det låter som en utmärkt aktivitet
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det här är JÄTTEBRA för oss tävlande.
Nu borde instälda fredagträningar vara ett minne blott...............

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



AndersY skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Jag förstår inte varför man inte ev oxå skulle kunna tillämpa denna möjlighet till tidskörning under en liten tid under klubb bankörningarna, de körningarna är ju nog så kontrollerade i dag. Argumentet mot detta säger du är många otränade förare. Det är väl inget hinder i sig, det går väl att lösa på olika sätt med olika tider för körning, krav på licens, erfarenhet, grupper, vad vet jag?

Det är väl helt enkelt så att de träffansvariga inom klubbarna inte vill ha det så av olika anledningar. Vill man förändra det så är det ju bara att engagera sig i klubben och försöka vända skutan, eller arrangera egna träffar. Alternativt besöka SLC:s och Motorklubbens samarrangemang.

Annars är förstås det bästa alternativet att börja tävla om man ändå är varvtidskåt. För dig, Göte, som gärna brukar påtala din förträfflighet bakom ratten i olika sammanhang så måste det ju passa utmärkt. Tänk att ha en officiell prislista och tidtagning att pressa upp i ansiktet på tvivlare. (själv skulle jag naturligtvis göra det, bara jag vore lite snabbare - snacket om att främst tävla mot sig själv gäller bara tills man är snabbast )För du är väl inte för feg för att mäta dig med likasinnade under riktiga förhållanden? (medveten provokation för att lura in ännu en allt djupare i träsket )


Ja, jag är nog så osvensk man kan vara, som berättar om vad jag varit med om på ett så skrytsamt sätt. Men så är jag ju inte Svensk heller Detta med egna träffa kommer faktiskt mer och mer, det är inte helt ovanligt att vi gör det faktiskt! Stefans Gotland är ett utmärkt exempel på det.
Jag antar att ingen heller missat att jag tycker det är väldigt kul att nu denna satsning görs av motorklubben, därav mina inlägg. Men gudarna ska veta att jag faktiskt sakteligen börjat närma mig racing på riktigt. Oskulden togs ju i VLN på ringen förra året och jag hoppas köra i år igen, det är väl racing om något..eller?.

Kanske kan just denna träff ta mig längre in i träsket som du säger, nåja vi får se. Även provat på att tävla i challenge dock kör ju alla där olika bilar, men tävlingsmomentet finns där med officiel tidtagning och att det är spännande i sig kan nog alla som kört gå i god för. Feg är jag inte, inte heller är jag rädd för att komma sist kan jag lova. Men jag är inte säker på att jag har ekonomin eller tid att dra runt ett tävlande i den klass jag faktiskt skulle vilja köra med allt vad det innebär just idag. Tills dess är det ju förträffligt med denna mölighet som motorklubben erbjuder samt samt lite andra körningar som oxå erbjuder ett tävlingsmoment eller två.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



SecretAgentMan skrev:
Jag håller med dstr ang. försäkringar, och brist på, Fuling satte pudeln på spikskaftet sas.

Göte - Jag får ursäkta mitt något klumpiga påhopp här, men...jag har sett att du är kapabel till att åka fort, varför inte börja köra racing på riktigt om du är så sugen på att tävla (för det är ju det det handlar om, jag tror inte jag sett en enda tråd runt banliknande aktiviteter där du postat och det inte handlat om samma sak).



/J - kör enbart för att det är förbaskat kul, och kunde inte bry mig mindre i tider om jag ens försökte..


Ingen fara.
Jerry du var en av många jag nämnde i mitt andra inlägg i denna tråd, och som jag sa där det är det ju inget fel i att inte vara intresserad av tider. Men så fort man är det verkar det som man måste tävla i en racing serie. Nu nämnde jag ju att jag tävlat i VLN förra året och kommer köra i år igen. Räcker det eller bör man tävla varje helg för att man ska tillåtas vara intresserad av tiden man presterar runt den vanliga banankörningen?

Sedan anar jag en viss dubelmoral när du var med och körde challenge, där allt handlar om OFFICIEL tidtagning och där ingen försäkring gäller i o m SBF inte sanktionerat eventet. Det måste väl ändå finnas andra event man kan åka på om man inte alls är intresserad av sin egen tid.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Göte RS6 Sjögren skrev:
SecretAgentMan skrev:
Jag håller med dstr ang. försäkringar, och brist på, Fuling satte pudeln på spikskaftet sas.

Göte - Jag får ursäkta mitt något klumpiga påhopp här, men...jag har sett att du är kapabel till att åka fort, varför inte börja köra racing på riktigt om du är så sugen på att tävla (för det är ju det det handlar om, jag tror inte jag sett en enda tråd runt banliknande aktiviteter där du postat och det inte handlat om samma sak).



/J - kör enbart för att det är förbaskat kul, och kunde inte bry mig mindre i tider om jag ens försökte..


Ingen fara.
Jerry du var en av många jag nämnde i mitt andra inlägg i denna tråd, och som jag sa där det är det ju inget fel i att inte vara intresserad av tider. Men så fort man är det verkar det som man måste tävla i en racing serie. Nu nämnde jag ju att jag tävlat i VLN förra året och kommer köra i år igen. Räcker det eller bör man tävla varje helg för att man ska tillåtas vara intresserad av tiden man presterar runt den vanliga banankörningen?

Sedan anar jag en viss dubelmoral när du var med och körde challenge, där allt handlar om OFFICIEL tidtagning och där ingen försäkring gäller i o m SBF inte sanktionerat eventet. Det måste väl ändå finnas andra event man kan åka på om man inte alls är intresserad av sin egen tid.


Jag har missat att du kör VLN, stenhårt!

Visst lider man av dubbelmoral, men ändå inte riktigt, i konbanekörning är man själv på banan...jag ser inte på det som samma sak, bankörning eller konbana, men visst...

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



SecretAgentMan skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
SecretAgentMan skrev:
Jag håller med dstr ang. försäkringar, och brist på, Fuling satte pudeln på spikskaftet sas.

Göte - Jag får ursäkta mitt något klumpiga påhopp här, men...jag har sett att du är kapabel till att åka fort, varför inte börja köra racing på riktigt om du är så sugen på att tävla (för det är ju det det handlar om, jag tror inte jag sett en enda tråd runt banliknande aktiviteter där du postat och det inte handlat om samma sak).



/J - kör enbart för att det är förbaskat kul, och kunde inte bry mig mindre i tider om jag ens försökte..


Ingen fara.
Jerry du var en av många jag nämnde i mitt andra inlägg i denna tråd, och som jag sa där det är det ju inget fel i att inte vara intresserad av tider. Men så fort man är det verkar det som man måste tävla i en racing serie. Nu nämnde jag ju att jag tävlat i VLN förra året och kommer köra i år igen. Räcker det eller bör man tävla varje helg för att man ska tillåtas vara intresserad av tiden man presterar runt den vanliga banankörningen?

Sedan anar jag en viss dubelmoral när du var med och körde challenge, där allt handlar om OFFICIEL tidtagning och där ingen försäkring gäller i o m SBF inte sanktionerat eventet. Det måste väl ändå finnas andra event man kan åka på om man inte alls är intresserad av sin egen tid.


Jag har missat att du kör VLN, stenhårt!

Visst lider man av dubbelmoral, men ändå inte riktigt, i konbanekörning är man själv på banan...jag ser inte på det som samma sak, bankörning eller konbana, men visst...

/J

Kör å kör är helt att överdriva, körde ett race. För den som vill finns min racerapport på team swedenkrytz hemsida. Men det var nog så spännande att förlora oskulden på Ringen samt GP banan i denna serie. Så helt feg är man väl kanske inte, tänk att de är ca 200 bilar till på banan samtidigt å där sitter jag(oskulden)i en race bil( som inte är min) med slicks i regn, dessutom i en bil som var helt oförsäkrad. Hade jag smällt eller blivit påkörd hade jag fått slanta ur egen ficka. Tja ur mångas ögon kanske detta är fegt, själv är jag verkligen glad att jag provade, ett tag tänkte jag att jag skulle stå över, men bara då med anledning av att bilen kostar rätt mycket om man skulle skrota eller bli påkörd .

Ser faktiskt fram emot ett lopp till i år då det verkligen går utanpå allt jag tidigare provat på gällande bankörning Men kanske är man bara en tuffing om kör race på säg Mantorp i Sverige, vad vet jag? Inte bryr jag mig heller om folk tycker det en eller det andra.

Men visst Jerry ska du kunna köra på säg ett challenge även fast det är officiel tidtagning hela dagen och ändå ha kul utan att du är intresserad av tid. Likväl som jag inte ska behöva hålla på och köra race på riktigt varje helg bara för att jag är mer intälld på min egen prestation/tid under vanliga bankörningar.

Det är väldigt typiskt i allmänhet att folk till höger och vänster menar att det enda slutliga bara är racing som gäller om man är som jag, inställd på prestationen under bankörning( tävlingsinriktad) Visst känner nog de flesta att det då är ett naturligt steg, men det är mycket annat som ska klaffa oxå för en satsning. Men tack för en knuff i rätt riktning, men jag har ju redan tagit steget själv och är kapabel till att ta det själv.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Urspårningsvarning..

Göte - Jag håller absolut med om att tidtagningen i konbana ger ett mål, tävlingshetsen ramlar på s.a.s. - det är kul, inte snack om saken, men vad jag menade är att konbana och bankörning för mig är två vitt skilda saker, i konbanan är riskmomentet relativt begränsat trots allt (man har framför allt ingen stackare att jaga med domkraften om det Gud förbjude skulle hända något ).

Den berömda "ha kakan och äta den"-problematiken, det är riskmomentet jag ogillar, för när klockan tickar så gasar de flesta lite hårdare, bromsar lite senare och tar lite mera risker än på en "normal" körning, det är jag av den bestämda åsikten att så är det.

Sedan är jag alldeles för kass chaufför för att tidtagning på bana skall vara intressant, jag är mer ute efter att försöka få till det perfekta varvet (som i sin tur leder till bra tider, men det är inte huvudintresset, det är "känslan" - isåkat som råder just nu passar mitt intresse riktigt bra, där om någonstans ger det perfekta varvet en riktigt varm känsla i kroppen).

/J - jagar naturligtvis inte folk med domkraft i högsta hugg (speciellt länge i alla fall).

Edit - fasen så svårt det är att få fram vad man menar egentligen.

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Mycket bra med fler banmötestillfällen

Fast måste man vara medlem i Motorklubben för att få vara med o köra eller?

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Anders Larsson skrev:
Mycket bra med fler banmötestillfällen

Fast måste man vara medlem i Motorklubben för att få vara med o köra eller?


Ja. Du är hjärtligt välkommen med i klubben.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



SecretAgentMan skrev:
Urspårningsvarning..


Edit - fasen så svårt det är att få fram vad man menar egentligen.


Jag håller med, men nog är det bra träning det här med att skriva på rejsa

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Peter S skrev:
Anders Larsson skrev:
Mycket bra med fler banmötestillfällen

Fast måste man vara medlem i Motorklubben för att få vara med o köra eller?


Ja. Du är hjärtligt välkommen med i klubben.


Tack..ska bara kika på vad ni ger för besked om avgifterna för banmötena först

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Mjo. Avgifterna är helt klar en intressant fråga.

Sen är ju tidtagningsdiskussionen lite konstig. Målet är ju att köra så bra som möjligt men visst vill man ju veta ungefär hur snabbt det går. Vad har man annars för sätt att mäta framstegen?

Finns det någon som har fått en skada på bana täckt av sin försäkring?
Är rätt svårt för en instruktör att veta hur snabbt det går med tanke på det aktuella fordonet.
Framförallt är det svårt att höra vad instruktören säger många gånger. (Man karnske inte skulle ha tagit bort all ljuddämpning av den anledningen)

Tycker att det verkar som ett bra initiativ med en ytterligare höjning av nivån på banträffarna.
Ska bli intressant och se vad avgiften landar på. Innan dess är det lite svårt att uttala sig om det är bra eller dåligt.

Hur många bilar det är tänkt att vara på banan samtidigt? Jämfört med normalt mao.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Jag tycker det här låter toppen thumbs up , men väntar lite med hurrandet tills jag sett priset (och JA - jag vill veta mina varvtider)

Bantid per krona kommer fortfarande högst på min lista; instruktörer och högre säkerhet är bonus, men inte mer. Korkat? Kanske, men så är det.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Finns det någon som har fått en skada på bana täckt av sin försäkring?


Sakskada på fordon faller inte undet vare sig motorsport eller trafikförsäkring. Det är personskada eller tredje part som försäkringsskyddet gäller.

Försäkringsskydd som faller under t ex helförsäkring är upp till försäkringsinnehavaren och försälringsbolaget att lösa.

Här kan man som arrangör göra väldigt lite. Vi jobbar dock på att kunna få fram rätt person på de viktigaste försäkringsbolagen som våra medlemmar kan ha direktkontakt med. Då blir det rätt besked.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Peter, vilka krav kommer ni (vi...) att ställa på deltagarna på banträffarna?
Tänker på saker som licens, brandsläckare, heltäckande klädsel osv.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Många undrar om priset.

Det kommer inte att vara billigare än de bandagar vi har haft hittills. Det kommer att vara dyrare på grund av kringarrangemang (läs säkerhet) och pedagogik (läs instruktörer och material). Det är ju inte en vanlig bandag.

Vi jobbar också på att ta fram en modell som gör att även ickemedlemmar kan delta.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Peter, vilka krav kommer ni (vi...) att ställa på deltagarna på banträffarna?
Tänker på saker som licens, brandsläckare, heltäckande klädsel osv.


Detaljspec kommer nästa vecka.

Generellt på dessa frågor:
- Licens, nej vi har egen licenskurs
- Brandsläckare, nej
- Heltäckande klädsel, ja heltäckande bomullsklädsel (fast jag tror att vi kommer att se väldigt många overalller vilket vi rekommenderar)

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Allmänt banåkaforum
Bandagar med Motorklubben och SLC, Ny info
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9799 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande