Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reflektioner av Radical - grym bil!!! => bättre förare!
1 besök senaste veckan (1300 totalt)
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Tjena mors.

Såhär efter lite vårträning och en tävlingshelg med Radical kan jag bara säga att Radical regerar. Jag har lärt mig mer & blivit en bättre människa (=förare) på en månad än jag lärt mig på två år.

Ni anar inte känslan att före fullfartshögern på Falkenberg skicka i femman, ta lite sats ute på vänsterkerbsen / lilla asfaltfläcken och formligen "kasta" in bilen i högern med foten nere. Första varven på morgonen får man flygplankänsla, blodet sugs ner i kroppen från huvudet.

Att gå så vansinnigt och overkligt snabbt in mot en böj, knycka till så att bilen driftar snyggt (vad har man inte justerbar rebound till), bilen "sätter sig" på fjädrigen och sen sparkar man ut bilen ur kurvan med lite lätt drift. Det är livet!

Det blir svårt att tycka att något annat är roligt efter detta. Iaf körmässigt.

Jag var bara tvungen att vädra tankarna. Köp slicks nu grabbar till era bilar, lätta massor och kläm in lite fungerande aerodynamik...
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Vad avensjuk jag är på dig!!! Jag var så jäkla nära att få till en styrning till förra året i Radical men det sket sig precis i slutet
Men jag har fortfarande målet kvar att köra Radical

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Hej Carl!

Hur gick det med dig (och bilen) på Falkenberg egentligen. Jag stod i fel ände av banan så jag såg inte när du gick av. Hoppas det inte blir allt för dyrt att fixa.
Men, men delar går alltid att ersätta och med en sån bil är det ju verkligen värt att göra det!!! Det ser ut att vara så j-la kul att köra Radical.

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re: Reflektioner av Radical - grym bil!!! => bättre förar

iceman skrev:
Det blir svårt att tycka att något annat är roligt efter detta. Iaf körmässigt.

En av anledningarna till att jag inte vill provköra. Än på ett tag vill säga.

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Kikade in på deras hemsida och upptäckte till min förvåning att dom håller till 2 kilometer från där jag varit och fått min bil trimmad.

Här har man haft problem att fördriva tiden under några sommardagar dom två gånger jag varit där och så ligger en sådan fabrik på gångavstånd. Blir till att smita dit på studiebesök nästa gång.

/Andreas

Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

...och hur är känslan då man åker in i däcktraven då?

Hade tänkt låta dig testa Caterhamen på Kullen men det vågar jag väl inte längre...

Vi hade ju lite funderingar på bromsa eller inte bromsa på baksidan så det hade ju varit trevligt att bena ut vad som funkar bättre.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Reflektioner av Radical - grym bil!!! => bättre förar

iceman skrev:
Tjena mors.

Att gå så vansinnigt och overkligt snabbt in mot en böj, knycka till så att bilen driftar snyggt (vad har man inte justerbar rebound till), bilen "sätter sig" på fjädrigen och sen sparkar man ut bilen ur kurvan med lite lätt drift. Det är livet!

Köp slicks nu grabbar till era bilar, lätta massor och kläm in lite fungerande aerodynamik...

Låter kul i mina öron. Ställ in dämparna, sätt på slicks och få till aerodynamiken. PRECIS min ståndpunkt. Särskillt det där med aerodynamiken facinerar mig. Det är då det kan gå riktigt fort.

Såg att du gillade genuin blues också. Håller med som gammal tvättäkta bluesmusiker.

Göran Malmberg.

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hej på er.

Jo, just nu har jag svårt att tänka ut någon klass som är roligare i Sverige iaf.

Wankel-mannen: Jo jag mår ok, är mör i överkroppen, rygg och lite nacke, nyckelbenen känns som om en lastbil har kört över mig. Kraschen var hård, men kraschboxen framför själva ramen tog upp nästan hela smällen. Byte av kaross fram och hjulupphängning blev facit i princip.

Peter: Ang kraschen så var den inte självförvållad. Har inte satt ett hjul bredvid banan (förutom kraschen som inte var av egen kraft utan en hård stöt från insidan), har inga flatspots någonstans och jag har producerat sessioner med varv på varv där det skiljer hundradelar mellan varven. Alla små ändringar vi gjorde i chassit har märkts direkt på mina tider i helgen, någon tiondel upp eller ner beroende på om vi gjort rätt eller fel.

Nu har jag dessutom lärt mig åka mycket fortare än förr, så ser du något grönt med gul nos på Kinnekulle, med tillhörande blågul hjälm vet du att det blir tuffare i år... Måste bara övertala ägaren att fixa pedalstället så jag kan köra häl & tå.

Till sist kan jag bara säga - ta chansen!! Kör Radical. Inte bara för att jag har kraschat och behöver bättre på min budget utan för att det ÄR så otroligt mycket mer fantastiskt än till och med att köra Super Seven.

Vi hörs boys.
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Iceman: Jajaja Snacka går ju...

Fast detta år skall jag ner under minuten på Kullen. Jag hade ju 1.01,44 förra året så med lite mindre skit i rattvridaren bättre asfalt och mera korrekta inställnigar så är målet att komma under minuten. Som sagt... Snacka går ju. Vad hade du för tid med Jeguaren?

Borde fixa pedalstället på min bil också. Går att häl tåa men det är inte optimalt.

Förresten nästa vecka skall jag iväg och köra Radical. Får jag pluspoäng då?

Carl R
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tjohej, jag det var en hög 1.03:a tror jag. Din bil är både lättare (?) och har mer motor så det blir nog svårt att ta drygt två sek. 1 dryg sek ska nog gå nog rent körmässigt, men sen är det mtrl och stegning på lådan som behövs... Får väl se till att vara jämnast.

Med ny asfalt ska du enkelt ner under minuten, den är MYCKET bättre nu.
Citera
Allmänt banåkaforum
1 besök senaste veckan (1300 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande