| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur vet man var man ska börja med stötdämpare och fjädrar?
|
1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (8345 totalt) |
|
Hur vet man var man ska börja med stötdämpare och fjädrar?
Eftersom jag köpt billiga stötdämpare och fjädrar med många justeringsmöjligheter undrar jag hur jag ska tänka när jag monterar dem på bilen. Stötdämparinställningen är en ratt per dämpare så där ställer man väl den nånstans i mitten, men sen blir det värre. Ska man förspänna fjädrarna? Ska man rita av fram och bakvagn för att räkna ut hur man ska göra med höjden? Camberjusteringen kan man kanske ha i mitten till att börja med? Ska man göra lika på höger och vänster sida? Det ska bara vara en stol i bilen.
Har inte tänkt börja montera riktigt än, men vill ju veta innan jag tar "skiftnyckeln" i handen.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Förspänningen av fjädrarna reglerar ju i princip bara bilens "ridehight" (jag antar att dom inte är progressiva). Så där spänner du bara åt tills du får en lämplig markfrigång och lämplig "rake" sedan bör du ju gå vidare med att göra en cornerweight på bilen med dig i stolen. Då gör du ytterligare justeringar på fjäderförspänningen för att få vägningen så rätt som möjligt.
Vad det gäller dämpningen så borde det väl finnas en rekommenderad setting att börja med sen är det ju bara att testa sig fram när man kör på banan. Även när det gäller cambern så finns det säkert rekommentationer, sen beror ju detta även på vilka däck du kommer använda... Men även detta ger sig nog när du börjar provköra, kolla däcksslitage och över- understyrning, justera sedan efter detta... _________________ Mattias Meldert |
||
Göran, En pratstund är alltid trevligt, men ger väl mest om man har måtten klara att fundera kring? Jag får nog åka till garaget och måtta lite under helgen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Ehhh... Du menar alltså att man kan justera fjäderspänningen med dom små skruvarna i anda änden av dämparen också? Nu skulle ju jag ifs bli oerhört förvånad om detta skulle göra något annat än att justera ridehighten ändå... Oavsett från vilken ände man trycker ihop fjädern så kommer ju detta resultera i samma sak... dvs högre rideheight... _________________ Mattias Meldert |
||
|
Visst får man en aning svårare att trycka ihop fjädern om den är förspänd en bit, men samtidigt ändrar man ju inte totallängden på konstruktionen. Det gör man däremot om man lossar nedre hylsan och skruvar den åt ena eller andra hållet.
Utan att veta så känns det som att en förspänd fjäder borde ändra andra egenskaper också förutom att den blir trögare att pressa ihop.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Nej man ändrar inte totallängden på konstruktionen när du har den liggande löst på bordet... Saken är dock den att när du sätter den på bilen och släpper ner bilen på marken så kommer hela däparkonstuktionen att tryckas ihop en aning pga bilens vikt. Hur mycket den trycks ihop beror på hur hårt du har förspänt fjädrarna. Mycket förspänning -> liten hoptryckning pga bilens vikt -> högre rideheight. Lite förspänning -> bilens vikt får möjlighet att trycka ihop dämparen i högre grad -> lägre rideheight.
En linjär fjäder ändrar inte egenskaper när man trycker ihop den, det krävs hela tiden ytterligare samma kraft att trycka ihop den en given sträcka oavsett hur ihoptryckt den är sedan tidigare... Edit: Exempel om det går åt 1N för att trycka ihop den 1 cm går det åt 2N för att trycka ihop den 2 cm, 3N att trycka ihop den 3cm osv... Edit2: Spiralfjädrar är linjära så länge tråddiametern är konstant och själva spiraldiametern också är konstant. _________________ Mattias Meldert |
||
Lennart, har du lust att skriva ned måtten här sedan? Beror väl lite på vad du tänkt mäta förstås, men för mig är det nog intressant med alla mått jag kan komma över då jag har hjulupphängningarna isärplockade. Vore riktigt schysst, om du ändå tänkt mäta.
|
||
Det du skriver stämmer men du är ändå fel ute. På dessa coilovers kan man flytta den nedre infästningen upp och ned för att på så sätt göra hela fjäderbenet längre eller kortare. När man har den funktionen är det ingen ide att hålla på med förspänningen för att justera ride hight. För övrigt fick jag precis likadana fjäderben till min 200:a nu i veckan. _________________ Street Triple RS -18 |
||
|
_________________ Pär Hylander |
||
Letade oxå efter just denna tråd då den dök upp i minnet. Man kan snabbt konstatera att detta är en "blingbling"-funktion och ingen egentlig nytta. Dock kräver det att man tänker rätt i alla vindlingar för helt rakt på sak är det inte. Dock ser benen fina ut så det kommer säkert bli finfint med dom iaf. Bara fjädrarna är valda med lite omsorg. Fast jag har sett på en TWR Volvo S40 Super Touring att man kunde färspänna fjädrarna, men det av lite andra orsaker och sätt med bla dubbla fjädrar osv. |
||
|
Ställ dämpningen på mittenläget.
Montera prylarna på bilen och justera nedre fjädersätet tills du får lagom höjd. Sänk inte förmycket med tanke på att det är Max Persson ben på den där om jag inte missminner mig. Cambern ställer du så att du får lämplig statisk camber. Samt kontrollerar att toe är vettig även när bilen är lite lägre. Cornerweighta är säkert bra. Annars märker du om bilen har olika beteende i höger och vänsterkurvor. Att ställa bägge sidor på samma axel i samma höjd funkar som utgångspunkt iaf. Tyngdpunkten har likväl ett fast läge i bilen. Sen får du väl labba med dämparjusteringen tills då får ett vettigt beteende in och ut ur kurvorna. Allt detta är dock behandlat i x antal trådar på forumet. (Som det mesta som är värt att diskutera) Glöm inte att olja in gängan på fjäderbenet. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
Visst är det något enklare, men finns det någon annan anledning? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Hmmm,
Framvagnen är relativt enkelt konstruerad på bilen med bara fjäderbenet, länkarmen, ett momentstag snett framåt och så krängfjädern, men bakvagnen begriper jag inte hur den funkar. Där var det tre armar varav två med en infästning per ände och en triangellänk riktad snett framåt plus krängfjäder och stötdämparben.
Jag mätte en del, men jag vet inte vilka mått som behövs och dessutom är de svårt att beskriva dem i alla dimensioner på en gång. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Jag vet inte om det är till så mycket hjälp men...
Runda länkarmen som dämparen går igenom har hand om cambern(jag vet inte om den justerbar något orginal dock). Korta armen bredvid styr cambergain. På långa armen längts bak har du lite toe-justering. om triangellänken vet jag inte mer än att den styr RC på något sätt. Jag tror inte den är justerbar, men det finns justerbara eftermarknadsarmar för väldigt mycket pengar. Jag vet att fuling försökt förklara hur man räknar ut utväxlingsförhållandet på bakvagnen, men jag kommer inte ihåg hur det var man gjorde. Här finns iaf bild på konstruktionen: http://200sx.kicks-ass.net/yes/img40 http://200sx.kicks-ass.net/yes/img40 |
||
|
Tittar man på framvagnsbilden så fick jag det till dessa mått:
Transverse link assembly, längd mellan infästningar: 340mm Inre fäste till marken: 220mm Tension rod längd: 325mm Tension rod sitter 210mm ut på Transverse link räknat från dess fäste i karossen. Tension rod sitter 210mm från marken Front stabilizer sitter 180 mm ut på transverse link Front stabilizer är 210 mm från gummibussningen till pinnen ner till transverse link, sett rakt från sidan Från kulbulten till nedre skruven som håller fjäderbenet är det 160mm Vad mer borde jag ha mätt? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Tack Lennart! Underbart att äntligen ha bra mått på bilen.
Jag är inte helt säker men om jag inte minns tokigt behövs yttre kulbult till marken, sedan avstånd mellan yttre kulbultarna och avståndet mellan övre fjäderbensinfästningarna. Kanske att kulbult till övre fjäderbensinfästning behövdes också... Sedan kan man knappa in måtten i fulings exelenta excelfiler för att se hur geometrin blir och en massa annat bra(tyvär strejkade excel för mig så jag kunde inte kolla exakt vilka mått det var som behövdes). |
||
|
Lennart:
Jag är inte riktig säker på vad du är ute efter. Är det bara höjder mm som du undra över så är det bara att bulta dit junket och ställa höjden vättigt. Hälst/bäst är att prata snält med någon som kan hörnväga riskockaren för finliret. Vill du därimot veta mer om vad som händer med jacking, camber kompensation, lämplig fjäder och krängarhårdhet mm så behövs det ett gäng mått till på bak och framvagn pluss div vikter mm. Se till att kiddnappa mig med papper och penna pluss en tummstång så går det att lösa. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Johan,
Jag vill förstå så mycket som möjligt om vad olika justeringar kan göra på bilen och för att göra det behöver jag begripa startpunkten. Inser att jag borde ha nämnt att fjädrarna påstås vara 8 kg/mm fram och 6kg/mm bak.
Främre hämmaren är 25mm diameter och bakre 18 mm. Vikter är svårt just nu. Det saknas en del prylar på bilen... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Jag startar med alla geometri på bak och framvagn.
Sen vikterna, total, fram och bak pluss ofjädrat fram och bak Vikterna kan man uppskatt rätt bra som som start och uppdatera efter som. Så har jag ett hekt gäng faktorer/mått/vikter mm kan jag försöka förklara ett och annat. Då har man rätt bra koll på hur bilen är satt statiskt så har man en bra start för det dynamiska. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur vet man var man ska börja med stötdämpare och fjädrar?
|
1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (8345 totalt) |

