Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 405 T16 -94 | 6472 besök totalt |
Hejsan.
Tänkte dela med mig lite av min nya älskling. Efter 2 st. 405 mi16 var det dags att höja ribban litegrann. Peugeot 405 T16 4WD 2.0 16V Turbo med chargecooler Antalet byggda är omdiskuterat, flesta säger runt 400. Finns ca 20 kvar i Sverige, de flesta har taklucka men inte min så den är ännu mer "unik". 16000 mil, pedantskött, 2 ägare innan mig, båda äldre. Nybytt koppling Kamrem vattenpump Renoverad fördelningslåda mm mm.. Kvitton på 190000:-+ ALLT gjort på verkstad Lackbehandlad varje år sedan ny Kodlås Larm med fjärrlås. Invändigt. Skinn/alcantaraklädda stolar. AC Laddtrycktmätare Momo ratt Momo Vxl-knopp Momo instegslister "Kolfiber" på mittkonsollen 4x elhiss mm fyrhjulsdriften driver 53% fram 47% bak Viskokoppling för centraldiffen Torsen differential för bakaxeln Motor. Ställbart laddtryck KN insatsfilter 2.5" Rejskatt Rostfritt Feritta avgassystem Effekt: strax över 200 hk runt 5500rmp. ca 300nm runt 2600 original vid 1.1 bars laddtryck Laddar just nu ca 1.3-1.4 Chassie. Gula Konidämpare fram. Övre fjäderbensstag Sänkt 30mm fram med jamex fjädrar. Sänkt bak (hydralisk bakvagn) Bromsar. original. 283mm skivor fram 250 bak ABS Bilen ska vårdas ömt men samtidigt användas, förhoppningsvis blir det någon bankörning med PSC i sommar. Tror inte den gör bort sig helt på bana.! Bilder. _________________ Erik Lundberg Peugeot 405 T16 - 94 |
||
ja efter lite strulande luftfilterbox så fick ni juh ordning på laddtrycket
och nu jäklar bär de iväg... hehe! Ska bli kul o se vad den kan prestera i sommar! Turbo är beroende framkallande, snart sitter ett chip i, sen skruvas de ännu mer hehe! Se nu till att vårda den väldigt ömt bara.. Den där är som ditt eget barn _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||
Den Peggan ser välvårdad ut, inte ofta man ser en 405 i så bra skick.
"Något" ovanlig modell var det också ja Har aldrig ens hört talas om denna, fast jag för ett antal år sedan jobbat på peugeot verkstad. Bara hört talas om 205 T16 Kul bil! |
||
oj
Fin bil du har skaffat dig! Är allt lite avis på dig efter som jag varit sugen på en sån sedan jag läste om den i Teknikens Värld för 100 år sedan. Det var ett test mot ett annat rallyjärn. Har för mig att det var mot Opel Vectra Turbo. Får väl kolla upp den tidningen när jag åker ut på landet. Hittar jag den så kan jag scanna av den. Det verkar som den har varit ute på "ringen" också... (kollar på bild 3) /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Ja den där reflexrampen är ditklistrad på något sätt.. Den får nog inte sitta kvar så länge.!
Bilen har inte varit på ringen, förra ägarn erkände att de bara var dekaltrim då jag fråga, det var lite tråkigt tycker jag. _________________ Erik Lundberg Peugeot 405 T16 - 94 |
||
|
||
_________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||
"Climb Dance" borde redan vara en klassiker i motorkretsar. Snygg och bra i alla avseenden också, nämn en annan film där en krossad insekt har en bärande, men ack så kort, roll t ex?
405 T16 i sin förmenta GrpA-förberedande standardklädnad är dessutom riktigt ordentligt kul att köra på bana. Nu hade jag ca 300 hk när jag höll på och det hjälpte ju till med lite extra kraft att balansera bilen. Men en riktigt kul bil redan i originalskick är det. Det skulle iofs inte skada att ha uppåt 60% moment bak, men fördelningen är det inte mkt att göra åt. Vad gäller chassit så öppnar Citroen-fjädringen i bak en del kostnadseffektiva möjligheter. I fram är T16 mekaniskt kompatibel med vilken 405 som helst vad gäller fjäderbenen, men den kräver lite koll för att få till avfjädring och dämpning på ett OK sätt. Kul att se en T16 här och lycka till med din utomordentliga bil! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Tror det va mot en Mitsubishi Galant V6 med 4-hjulsstyrning, har tidningen på vinden. Ska leta _________________ Veiko Sveen |
||
Jaha.. dags att uppdatera lite då.
Vad har hänt? nja ingeting... Bilen har stått still i ca en vecka, nått fel på kopplingshydraliken så det går inte att koppla ur alls, de kom smygande, man fick trycka hårdare och hårdare för att kunna koppla ur och pedalen fastnade långt ner så man fick fiska upp den med tån.. men tillslut gick det inte alls. Väntar på att få min Mi16 såld så jag kan lämna denna på verkstad.. Får se vad de blir till att kosta _________________ Erik Lundberg Peugeot 405 T16 - 94 |
||
Senaste nytt.
Kopplingsfelet kommer fixas på garanti.. Hydraliken byttes för mindre än ett år sedan, så efter många samtal till Peugeotverkstan samt konsument vägledaren här i stan så saknas bara en fullmakt från förra ägaren så ska det fixas.. tid bokad till nästa måndag. Efter det så är planerna att flytta upp laddtrycksmätarn på instrumentbrädan någonstans. Sitter inge bra i handskfacket. Skaffa en annan ventil att ställa laddtrycket med. Även den skall jag få in i kupen, kanske på laddtrycksmätarns gamla plats i handskfacket. (en annan bra sak är att storasyster min har tröttnat på sitt jobb, och planerar att utbilda sig till lackerare ) _________________ Erik Lundberg Peugeot 405 T16 - 94 |
||
LÄnge sen jag uppdatera här.
Kopplingsproblemet tog verkstan 5 försök att åtgärda, var lite jobbigt.. "man hämtade bilen glad som fan, kom ca 20 mil, tappade kopplingen, köra till verkstad utan koppling." Detta upprepades ett par gånger. Nu är det dock fixat, kostade inget och fick tryckplatta + lamell bytt samtidigt. Besiktat bilen, gick bra utom en brusten fjäder i fram. Nya H&R fjädrar beställda, väntas inom 3 veckor. Får bulta dit orginaldämparna så länge. Nya däck är också beställda. Har lite problem med laddtrycket som inte låter sig justeras längre, ligger på rätt tryck men det känns lite olustigt att inte veta felet. Första banträffen var planerad på Gelleråsen den 10 juni, men då jag saknar fjädrar samt att det krockar med Bugrun så får bandebuten vänta. _________________ Erik Lundberg Peugeot 405 T16 - 94 |
||
Återigen länge sen jag uppdaterade.
Bilen har mest rullat, inte gjort så mycket förändringar.. Rör inte en fransk bil nör den funkar Saker som hänt sen sist. * Laddproblemet berodde på att wastegaten inte stängde riktigt utan stod halvöppen jämt, tog en stund att få upp laddet Fixades ganska enkelt. *Har "bantat" bort lite blingblong som guldranden på sidorna samt reflexrampen bak. Annars går den varje dag, enda negativa nu är soppaförbukningen, men det beror ju på mig själv Bilen kanske blir såld snart, en norrman är lite sugen så vi får se.. Men jag har en ny likadan på G om det skulle ske Lite bilder. _________________ Erik Lundberg Peugeot 405 T16 - 94 |
||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 405 T16 -94 | 6472 besök totalt |