| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Yokohama A032R eller Kumho Ecsta V70A?
|
1, 2 >> 6034 besök totalt |
|
Det börjar väl bli dags att beställa nya R-däck inför säsongen och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
För närvarande sitter det Yokohama A032R 225/50-15 på min Alfa GTV6 (ca 1090kg tomvikt) Jag ska köra i CAR Challenge där vi kör ca 10-15 minuter långa race. Det gör ingenting om däcken håller längre än denna säsong
Som det ser ut nu så står valet mellan en omgång likadana Yokohama eller Kumho Ecsta V70A 225/45-15. Fördelen med Kumho är att jag kan få lägre profil vilket ger bättre utväxling. Å andra sidan så verkar ju Yokohamorna ha fungerat bra på bilen tidigare... Jag trodde att det skulle vara en märkbar prisskillnad mellan däcken till Kumhos fördel men dessa priser hittade jag precis vid en sökning på nätet: Kumho: 1674+moms = 2092,50/st = 8370 för 4st Yokohama: 2176/st = 8704 för 4 st Försumbar skillnad mao... Synpunkter och förslag mottages tacksamt!
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
Yokohama endast i H Kumho fanns i S, M och H (fast jag vill minnas att jag tidigare endast sett en hårdhet på Kumho, som då var "mellanhård") _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
|
Hej
Jag körde Kumho Ecsta V70A "H" i storlek 205/40-17 på min Volvo i somras och kan säga att dom fungerade kanon förutom att min bil är nog lite för framtung för dessa däck för dom överhettade ganska mycket fram på ut sidan av slibanan + att däcket ville vika sig inåt så att bilen rullade på däckssidan så att säga fast jag höll stenhård koll på trycket men det kan ju bero på för lite camber fram , hade bara 1" men det är ändrat till 3" negativ camber så nu kommer däcken inte överhetta . Bak hade jag inga problem alls med varken överhettningen eller slitaget fast vissa gånger så var det svårt att få upp temp i däcken till och med. _________________ --VVTS-- |
||||||
|
Varför inte Michelin Pilot Sport Cup 225/50-15?
om du känner ngn som kör i PCS, Så är priset 6556:-/4st inkl moms o frakt (enl 2005 prislista) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Ska kolla om jag kan utläsa vad det står på däcken nästa gång jag är i garaget.
Anledningen är helt enkelt att eftersom det sitter Yoko på bilen så litar jag på att de funkar bra på bilen iom att de sattes dit av den som byggde och tävlade med den för några år sedan. Kumho har jag sett och hört att många kör på, samt att de dessutom finns i 225/45-15 vilket skulle ge lite bättre utväxling som jag skrev tidigare. Men priset var ju helt klart intressant, fast jag kommer inte på nån jag känner som kör PSC :-( Ge mig några bra argument för Michelin (eller nåt annat märke) så kanske jag måste ta med de i "utvärderingslistan" oxå.. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
|
Michelin är det enda "R-däck" på marknaden som är ett riktigt racingdäck per uppbyggnad enl J Jarlmark.
Alla andra är uppbyggda som gatdäck med alla nackdelar som det innebär. Det var det enda jag hade att tillägga
Kanske hittar du ngn här på forumet som kan "köpa ut" till dig
Edit: MPC är dom snabbaste däcken på marknaden f.n. Nog viktigt i tävlingssammanhang
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Hmm, synd att det måste till (s)langning av däck för att få ett bra pris...
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
Det är sällan en sanning är 100%ig. |
||||||
ACB10 finns bara i ytterst begränsat antal dimensioner och ingen i denna stl
Kan inte se att det finns ngn annan tillverkare som gör däck i normala dimensioner förutom Michelin (om man inte åker seven eller liknande farkoster där ACB10 kan passa) som är uppbyggda som racingdäck. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Visserligen lite mindre diameter, bara i 80V index samt rejält obilliga men tillräckligt för att Michelin inte är de enda. Som jämförelse, vad är listpris för Pilot Sport Cup i 205/50-15 (2000+)? |
||||||
JaJa!!
Fast nu för tiden är väl diagonaldäck inte ett typdäck för racing(borträknat slicks). De flesta är väl Radial även inom racing nu
Finns inget listpris iom att dom är dedikerade till pcs , Men om man tittar på Amerikanska marknaden, Så ser den officiella prisbilden ut som hos pcs.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Lite petig kan man väl få va
![]()
|
||||||
Iom att man inte kan köpa mpsc i ordinarie fackhandel, Så får pcs priser vara vägledande för nu )
Har dock sett att ngn sidoimporterade dom till fel peng
||||||
|
Michelin däcken verkar ju vara riktigt snabba, men priserna i dom dimensionerna jag behöver är väldigt höga, trots klubbrabatt. Det kan väl inte vara någon sport att leta upp någon som är medlem i PCS
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Hmm, vad gäller ang. PCS? Är det medlemmar i PCS som har rabatten eller måste man "köra" PSC för att få den? Vad är erfarenheten ang. hållbarhet på Michelin? Vilka hårdheter finns de i? Vilken hårdhet motsvarar Yoko "S"? _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
|
Det handlar inte om rabatt, det handlar om att få köpa däcken över huvud taget...
Av nån outgrundlig anledning så får nämligen bara dom som är med i Porsches sportiga klubb köpa dom i Sverige, i alla andra länder är det helt fritt. Dom skyller visst på produktionskapacitet men det låter som ren BS ärligt talat. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Men OM jag nu skulle känna någon som är medlem i PSC så borde den få köpa dessa däck mao!? Då är ju nästa fråga om det är ett bra köp isåfall? Jag vet ju vad Dude tycker...
Är det någon annan som har erfarenhet/synpunkter på Michelin? Eller ska jag hålla mig till ursprungsplanen, dvs Yoko eller Kumho?
||||||
|
Jag skulle gå på Kumho. V70 däcket funkar skitbra och väl injusterat slits det inte så mycket. Synd bara att det verkar vara allt svårare att få tag i dem. Min lokala däckshandlare, som hjälper mig med alla däcksomläggningar bla. har allt svårare att få priser och levtider.
mvh Johan Moberg _________________ Johan Moberg |
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2 >> 6034 besök totalt |