| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Trattlängd
|
<< 1, 2 8 besök senaste veckan (7388 totalt) |
Kan aldrig ge den effektökningen så att det motiverar hål i huven enligt min mening. Var så jag mena. Negligerade inte fenomenet avstämningseffekt. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
På en lätt trimmad motor i en lekbil så spelar det kanske igen roll, men har man lagt en bra slant på att bygga en motor och skall tävla i en viss klass så låter man väl inte en sån enkel sak som att det inte får plats stoppa en att välja rätt tratt? Åker själv på att bygga huvscoop för att få plats med trattarna..
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Självklart får man offra lite utseende för bättre funktion, men om skillnaden var tex 5 Nm, så spelar det idagsläget ingen roll för min del. då hade jag valt det som ser bäst ut... Sen är ju frågan vad som ser bäst ut EGENTLIGEN 110mm kolfibertrattar eller 40mm gummitrattar...
Med det ITG filter jag köpt blir resultatet att jag även måste göra hål i huven för det tre fästöglorna på filtret vilket kommer att se hemmabygge ut...
Jag har nu beställt 4st pipercross filtersockor I hopp om att det skall vara lite enklare att passa in... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Byt inte ut det ITG filtret du har mot fyra sockor! Sockorna är inte bra stör luftvägen på tok för mycket på väg in i tratten.
Har du ex. en fullradietratt sen klämmer du en skumsocka över radien på tratten vad har den då för funktion? Försök o gör en ny basplatta till det rätta ITG filtret där du flyttar ner det lite så det får plats under huven, tänk på att alltid ha frigång runt trattarna. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||
|
Du har rätt om luftflödet, men jag har inte fullradietrattar... utan "koniska"
På bilden hänger filtret på trattarna, och inte ens då går öglorna in ordentligt under huven, dessutom går det varken att få på eller av huven med filtret på plats. ser ju snyggt ut med huven av dock
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Nån som vet vad nettoeffekten blir på en turboladdad motor när man förlänger trattarna?
Jag hjälper Jocke med It's Fun Porschen och nu ska det byggas ny plenum vars trattar blir ungef- dubbelt så långa. Att lågvarvsresponsen påverkas fattar jag själv, men 1000-kronorsfrågan är följande: Kommer vridkurvan vid laddtryck också att påverkas och blir man tvungen at mappa om motorn? Vi kommer att dra några försiktiga testrepor med bredbandslambda först för att se att den inte har ballat ur men jag misstänker att VE kommer att påverkas då intercoolers är annorlunda (mycket bättre utformade böjar) och runners är längre:
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Det blir nog till att mappa om motorn, med nya IC:s och trattar så kommer inte fyllnadsgraden vara detsamma vid en given map-signal, förhoppningsvis påverkar inte IC och separata plenum något annat än kortare spool då sprutet förmodligen redan har en korrektionskurva för temp. Tidigare var dock trattarna alldeles för korta och gjorde i princip inget, nu får ni åtminstone 4-7% extra i VE bara pga trattarna vid samma mapsignal. Om sen turbosarna får jobba mindre för ett givet ladd så ökar VE där också.
Ska ni mappa om så bearbeta honom lite kring hur bra E85 är för luftkylda motorer, bilen ska väl ändå inte gå långlopp utan ringen samt sprintlopp? - så tankstorleken bör ju fungera fint? _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Bättre VE betyder att bilen kommer att gå snålare i vissa register än den gjorde förr då det kommer att få i sig mer luft. Ang. E85 så var jag redan på honom angånede det. Jag gillar E85 skarpt men han är lite konservativ när det gäller etanol. Dessutom finns inte E85 i Tyskland och det är lite bökigt att släpa med sig tunnor med soppa. VP-soppa finns däremot tillgängligt ;-) _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Tex i Forced Induction Performance tuning så menas det att en 90 graders krök mindre på ett rör innebär 5% mindre motstånd, så om den nya ic/plenum lösningen ser till att det är mindre motstånd för turbosarna så ökar ju VE där samt mindre mottryck i avgassystemet för ett givet ladd. Sen även av pulserna i trattarna som "hjälper till", dvs mindre motstånd för ett givet ladd i plenum och mer flöde vid ett givet ladd pga trattarna, så den borde gå magert.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Inte för att jag kan så mycket om detta (försöker lära mig) och dessutom har jag ju sugis, men är inte sista trattmynningen ganska nära väggen i plenumet? Eller minskar känsligheten så mycket med turbo?
_________________ Bengt Johansson Westfield BRG |
||||
Vad jag har läst och hört så är det rent allmänt inte så känsligt med det avståndet. Det är viktigare hur det ser ut runt trattmynningen än rakt ovanför. (Sedan stämmer det nog iofs också att allt rent allmänt är känsligare med sugmotorer, eftersom det enda man har att leka med - logiskt nog - är motorns eget sug. Man kan liksom inte ladda lite extra för att kompensera.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Sen hamnar ju längre trattar utanför huven, i turbulent luft bakom framhjulet, kanske inte riuktigt bra plats att plocka in luft. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Trattlängd
|
<< 1, 2 8 besök senaste veckan (7388 totalt) |