Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bilstein dämpare till Ford Escort, vad betyder sifforna?
1245 besök totalt
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168


Trådstartare
Bilstein dämpare till Ford Escort, vad betyder sifforna?

Hej

Jag tänker slå till på ett par nya dämpare fram till min Ford Escort mk1.
Det lutar åt Bilstein dämpare, men det finns vå olika varianter.
Bilstein 260/60
Bilstein 300/70

- Vad betyder dessa siffor?
- Vilken ska man ha till en asfaltsbil?


Tack på förhand.

/Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344



Första talet är väl kompression andra är retur. 260/60 använda MK2 Grp. 1 och 300/70 på Grp 4 bilarna, detta var dock på grus.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tvärtom.

Retur/kompression.
Värdet är i kg och vid en hastighet av 0,52m/s. 0,52m/s är snabbt by the way.

Lika användbart som...tja..."min bil har 50hk vid 3250 rpm...men den varvar till 7000 och där har jag mer...". Man måste se hela kurvan för att kunna ha en åsikt egentligen.
Mao, föga användbart än mer för att veta på vilken lagerhylla de ska ligga så man inte blandar ihopa dom.

MEEEEN, vi kan ju kanske tänka/inbilla oss att om returen är sådär 5ggr större vid 0,52m/s än komp. så ligger mkt troligt returen mkt högre än komp. hela vägen. Såhär bygger man sportdämpare för gata samt även gammla racingdämpare. Mao stenåldern eller att man måste väga in komfort oxå.

Leta upp en tråd som heter "Komp/retur på dämpare" eller ngt liknande så får du v eta mer.
Vill dock varna ör att detta är ruggigt komplext och här på forumet är det väl sammantaget endast nga stycken som börjar få halvkoll på hur svårt detta är. Att säga sig kunna detta vet i tusan hur många som kan egentligen...kan komma på 2-3 namn som iaf kommit längre än de flesta ämnet...men ändå inte säger sig KUNNA ngt iaf...så svårt är det.

Personligen kan jag inte ett skit egentligen om detta, men det är intressant.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Jag hade 300/70 dämpare i kombination med 220/Lbs fjädrar fram på min rallybil, kanske blir väl hårt om du vill köra på vägen. Det kan ju tilläggas att man kör med ungefär dubbelt så hårda grejor idag när man får ha andra däck än på min tid (1994-2000). Bak hade jag 160 Lbs fjädrar, kommer dock inte ihåg siffrorna på bakdämparna men det var grupp 4, dvs torn.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168


Trådstartare
Jag har för närvarande 146 lbs bladfjädrar bak men 600 lbs fjädrar fram...
Kändes lite mjukt när jag hade 300 lbs fram.

/Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det som främst ger okomfort är dämparna. Fjädrar klarar man gå ganska högt på innan det blir otrevligt, särskillt på en leksaksbil.

220 äckelsorter betyder 38,5N/mm och får på en ca 1000kg bil anses ligga i det mjuka läget.
Detta dock enbart snabbt överslaget i skallen. Uppfattade det som om det var på en grusbil oxå och då är det ju lite annorlunda.

Med600lbs/105N/mm sticker frekvensen iväg till över 3Hz iaf och det är väl där en ren banbil kan tänkas ha ett fint startvärde. Gäller dock att räkna mer exakt på MR och vad du har bak så det blir balans i sakerna.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Bilstein dämpare till Ford Escort, vad betyder sifforna?
1245 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande