Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vikt väktarna?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3475 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Jimmya skrev:
Angående motor var för inte ta en SR20DET 2L 4cyl 16v?(Nissan 200sx)
Lätt motor,med en hel del modds =
Effekt: 885hk vid 8500rpm & 3,3bars laddtryck
Vridmoment: 750Nm mellan 5900-8600rpm
http://www.madtech.se/facts.asp?act=27

Kanks lite väl extrem,men halverar man effekten så blir det ju både billigare o hållbarare.

Jag har för mig det var någon i 200sx-klubben som visade ett bromspapper på sin motorn där den gav ~500 kusar. Jag är inte helt säker på effekten(över 400hk var det iaf), men effektkurvan såg väldigt fin ut trots den höga effekten. Ganska lättkörda hästar alltså(om nu något kan räknas som lättkört vid dom effekterna).
Nu har jag inte jättebra koll på trimm till just SR20DET, men en gissning är att man kan bygga en sån motor för strax över 100k. Gränserna för vad växellådan tål börjar dock pressas ordentligt så helst skall man nog ha en förstärkt drevsats för att det skall funka bra, och det är inte billigt.
Annars är ju Cassius inne på höga varvtal och från vad jag hört är inte SR20DET;n så värst varvvillig(iaf inte jämfört med CA18DET). Men själv har jag aldrig kört med en sån motor så jag vet inte. Motorn väger annars i runda slängar 230Kg inkl. växellåda. Jag vet inte om det är lätt, men tänk på att det tillkommer en del vikt när man trimmar.

[quote=Cassius]de ska låta övergrönjöligt vasst helst![/quote]
Det brukar inte vara något problem med boxermotorer.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Cassius skrev:
okej, men de låter som en bra maskin i alla fall! helt klart intresant! Vad kan man förvänta sig för laddtryck vid ~600hk då? Jag är ju som jag sagt förr lite rubbad så jag vill ha knatter, baktändningar, höga varv osv, de ska låta övergrönjöligt vasst helst! Ju närmare en WRC bil desto bättre

Fanns denna motor i nån svensksåld bil tro? :S Har inte dom nyare WRX 2,5an? STi'n har den ju men har lillebror den också? Visst är de denna som sitter i Forester XT också?


STI finns att köpa i Sverige, Forrester och WRX har en annan spec på motorn.

om du vill ha starta bygget med 3-400hk och sen öka gradvis, så är det en STI motor du ska skaffa, en sådan kan klara ditt första delmål rent maskinellt med små modifikationer.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Cobolt skrev:
Cassius skrev:
okej, men de låter som en bra maskin i alla fall! helt klart intresant! Vad kan man förvänta sig för laddtryck vid ~600hk då? Jag är ju som jag sagt förr lite rubbad så jag vill ha knatter, baktändningar, höga varv osv, de ska låta övergrönjöligt vasst helst! Ju närmare en WRC bil desto bättre

Fanns denna motor i nån svensksåld bil tro? :S Har inte dom nyare WRX 2,5an? STi'n har den ju men har lillebror den också? Visst är de denna som sitter i Forester XT också?


STI finns att köpa i Sverige, Forrester och WRX har en annan spec på motorn.

om du vill ha starta bygget med 3-400hk och sen öka gradvis, så är det en STI motor du ska skaffa, en sådan kan klara ditt första delmål rent maskinellt med små modifikationer.


De var väl de jag anade :P hehe. Men Forrester och WRX, vad skiljer de motorerna mot STi'ns då? Är de samma "grund" motor, samma vev, samma toppar? Är de bara kammar, stakar, kolvar som skiler är de ju rätt lungt då sånt ändå ska bytas ut så småningom

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Stakarna och kolvarna skiljer sig iaf, men det finns en möjlighet att det rör sig om samma grundkonstruktion i övrigt och den möjligheten är väl värd att undersöka om du ska sikta på massa mos redan från byggstart. Skulle dock som sagt rekommendera dig att inhandla en STI motor på en gång, är grejjorna rakt av utbytbara med WRX motorn så kan du sälja dessa prylar till en wrx ägare när du känner för att gå upp i trimnivå och du har redan från början en motor som klarar dina första effektmål.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



varför inte bygga mittmotor när man endå håller på.. trollspeed saab motor o låda kan ju inte ta så stor plats, eller en volvo 5a för den delen.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Nikel skrev:
varför inte bygga mittmotor när man endå håller på.. trollspeed saab motor o låda kan ju inte ta så stor plats, eller en volvo 5a för den delen.


Tänk om jag inte vill fuska på de sättet då? :P D blev de allt knepigt!! hehe

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83



Tänk på att en subarumotor är ganska bred. Tror det blir svårt att trycka ner den i Kadetten!

Mvh Gordon

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
GordonE skrev:
Tänk på att en subarumotor är ganska bred. Tror det blir svårt att trycka ner den i Kadetten!

Mvh Gordon
Allting går med lite våld! Blir detta av blir de rörams bygge så jag kan ju leka lite med utrymmet om jag måste

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83



Cassius skrev:
GordonE skrev:
Tänk på att en subarumotor är ganska bred. Tror det blir svårt att trycka ner den i Kadetten!

Mvh Gordon
Allting går med lite våld! Blir detta av blir de rörams bygge så jag kan ju leka lite med utrymmet om jag måste


Det är bra det. Tänkte om du inte skulle bygga om så mycket i framändan. Jag vet av egen erfarenhet att det är tight på min gamla subaru. Tvivlar på att de nyare motorerna är mycket smalare.

Som sagt allt går med lite vilja!

Lycka till

Mvh Gordon

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Skruva banåkabil
Vikt väktarna?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3475 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande