| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tokstarkt lösningsmedel?
|
2 besök senaste veckan (12986 totalt) |
|
Tokstarkt lösningsmedel?
Finns det något vettigt tokstarkt lösningsmedel för att få bort färg och ingrodd smuts. Det ska gärna vara nånting som man penslar på iklädd handskar och glasögon och sen börjar det bubbla och pyra i smuts och färg, sen låter man det stå ett tag och sen tar man fram högtryckstvätten och spolar bort både medel, smuts och färg... Finns detta eller vad är det närmaste man kommer? _________________ Jonas Edling |
||||||
|
Re: Tokstarkt lösningsmedel?
CRC packningsborttagingsmedel funkar bra på packningsrester, sprayas på. Borde funka på smuts också och det är mot rekommendationerna att spraya det på målade ytor..
_________________ Anders Hansson |
||||||
|
Är det färg du ska lösa upp så funkar bromsvätska bra... Aceton är också rätt starkt men det löser upp alla plaster...
Mr Muscle ungsrengöring är annars nåt man kan spruta på och låta pysa och fräsa... Var försiktig på aluminium bara för annars är det risk att du löser upp den oxå, det går inte fort men man får passa det lite. Jag har använt det för att ta bort just (färgad) eloxering på aluminium... _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
fasadtvätt som ska blandas 1:10 hälde jag över motorn i min förra bil (oblandad).. hade läckt massa olja men f*n så ren den blev, fast lite mindre färg var kvar..
|
||||||
|
Syra!!!!
Kalk & rost rent, en form av syra (akta ögonen) men rent blir det. Använder det på våra entrepenad maskiner, finns att köpa hos lokala bildelsförs ( AD-center ) dom blir som nya. Använd helst varmvatten högtryck. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
|
Klottersaneringsmedel?
http://www.sto.se/produkte/put_faer/ Gamla BUMS (var väl iofs nästan ren lut)? Ett alternativrecept (Kustiksoda/tapetklister) http://www.gbd.se/per/strip/stripper
|
||||||
Testade Diesel när jag skulle göra rent mina kolvar. Det var helt värdelöst i jämförelse med Biltemas kallavfettning. Beror ju på typ av smuts till stor del. Personligen har jag kört med lacknafta, thinner eller ett klotterborttagningsmedel. Klotterborttagningsmedlet var bra mot det mesta. Men tokdyrt! Var dock det enda som löste lim hyffsat. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
|
||||||
|
hjag har en dunder avfettning i "GEL" (är lite trögflytande) som jag köpte genom jobb (tysklandsimport).
troligen inte godkänd i sverige....
fick bort 4 år gammalt INGROTT bromsdamm i en fälg i ett naffs ! det är en sort som heter procykle och säljs av "louis" i tyskland prova ringa MC-Depån i Staffanstorp och höra om dom har den hemma ! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
|
Jag testade att lägga lite prylar i en balja över natten innehållande jetin, ett starkt basiskt fälgtvättmedel med ph ca 14. Det gjorde susen, färgen släpper och allt blir pålåtrent eller om man kan kalla det järnrent...
Lite jobbigt dock om det är större prylar, antingen får man fixa et helt badkar med vätska eller pensla eller spruta på det som ska tvättas, tror dock att det torkar/dunstar efter ett tag... _________________ Jonas Edling |
||||||
lägga i en balja & lägg plast/lock över :attentn2: _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
|
||||||
och det är ingen risk för att plasten löses upp?
Bör nog vara något annat än vanlig sopsäck i alla fall...
|
||||||
|
||||||
|
Har testat några olika varianter:
*Batterisyra *Biltemas färgborttagning *Fälgtvätt Jetin, starkt basiskt. *Elektriskt med en batteriladdare i en basisk lösning Det som verkar funka överlägset bäst är Jetin, blandar till en lagom stark grogg som prylarna läggs ner i, sen lossnar stora sjok av färgen. Det som funkar sämst är batterisyran, där händer det inte mycket förutom att de luktar illa. _________________ Jonas Edling |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tokstarkt lösningsmedel?
|
2 besök senaste veckan (12986 totalt) |