Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vattenkyld intercooler, budgetvariant.
5761 besök totalt
skoterjocke
Fjärås
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Skulle behöva en vattenkyld intercooler till mitt bygge, för jag får inte plats med en luftkyld i fronten. De jag har tittat på är allt annant än billiga.

Skulle man kunna ta en lite tjockare kompakt luftkyld ic, och bygga in den i en sluten "tank", typ som ett värmepaket? För vad jag har förstått att de få bilder jag hittat så är det ungefär så de funkar.

Eller vilket "håll" ska det vara, är det luft i kylaren och vatten runt om, eller är det vatten i kylaren och luften passerar runt om, genom cellpaketet?

Tänkte köra ett separat kylsystem till den iså fall. Vad kan man få för effektivitet i en sådan tro?

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Ja, det borde väl fungera. Luften bör väl vara i IC'n isåfall och vattnet runt om..

Nackdelen är ju just att du "måste" kyla vattnet bara, så du behöver ändå få in ett kylarpaket till i fronten, fördelen är väl att vattenkylaren kan vara tunnare och man kan dra tunnare slangar till fronten. Och så behöver du en cirkulationspump också.

Du kan inte göra något "impreza" aktigt med en IC som tar luften genom huven? Bör bli både lättare och billigare/enklare och du kan säkert få lika bra verkningsgrad.

Citera
skoterjocke
Fjärås
Här sen Jan 2005

Trådstartare
En lösning á la impreza är nog lite jobbig, då jag inte får igen huven riktigt redan nu
Men tanken var att kylaren som jag bör ha i fronten inte riktigt blir lika stor som motsvarande laddluftkylare skulle varit. Beräknad effekt är ca 320hk.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Vattenkyld intercooler, budgetvariant.

skoterjocke skrev:
Skulle behöva en vattenkyld intercooler till mitt bygge, för jag får inte plats med en luftkyld i fronten. De jag har tittat på är allt annant än billiga.

Skulle man kunna ta en lite tjockare kompakt luftkyld ic, och bygga in den i en sluten "tank", typ som ett värmepaket? För vad jag har förstått att de få bilder jag hittat så är det ungefär så de funkar.

Eller vilket "håll" ska det vara, är det luft i kylaren och vatten runt om, eller är det vatten i kylaren och luften passerar runt om, genom cellpaketet?

Tänkte köra ett separat kylsystem till den iså fall. Vad kan man få för effektivitet i en sådan tro?

Du kan göra på båda sätten du räknat upp, är mest arean som luften åker igenom inte är alltför mycket större än spjällhus, och du har tillräckligt längd på kylaren för att luften ska hinna kylas tillräckligt.

Du kan få ruskigt kall luft, typ 1-2 grader varmare än utetemperaturen.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Använder du en vanlig IC som vattenic så gör tvärtom, dvs vattnet på insidan av ic och luften på utsidan.

Fördelen med det är maximal kontaktyta mellan kylfläns och luft, dvs du kan använda ett mindre cellpaket. Med mindre vatten i cellpaketet får du även lägre vikt och vatten är såpass bra som "köldbärare" att vattenmängden inuti IC:n räcker alldeles utmärkt.

Stockholm
Här sen Jan 2006

Re: Vattenkyld intercooler, budgetvariant.

skoterjocke skrev:

Tjena!

Vad skall du ha för Saabmotor i bilen? Bygger likande projekt med Saab 9-5 och Chargecooler

Mvh

BMW 323Ti -00 SÅLD!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Här finns annars en tjusig variant på vattenkyld ic kombinerat med insug:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67368

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Mattias Hahlin här på rejsa har byggt en vattenkyld IC till sin sjua... Läs mer i hans banåkabiltråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15697&postdays=0&postorder=asc&start=42

Fjärås
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Den som han har byggt, funkar den bra upp till 300hk?
Är det en "bra" lösning?

Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

här kan du få lite ideer
http://www.opcon.se/index.asp?sPage=1&langID=2&cID=15

sen så tycker jag att om du ska bygga en vatten kylare så kör med ex batteriet från värmesystemet och leta efter en så liten kylare du kan hitta (aria framifrån) och seriekopla som i ett lite längre paket så tror jag att du kan öka effektiviteten i den ganska bra

sen så är väll problemet med just vattenkyld att vattnet blir varmt och kör du det igenom en "vanlig" kylare så kommer det inte kunna sänka tempen på vattnet tilräkligt mycke

när jag kolla runt lite förut så hitta jag nån tilverkare som rekomendera att man sätter ett extra eliment från ACn och lägger det första elimentet i vattentanken så det får extra kylning efter det gått igenom en kylare (fast det inebär att man ska ha en AC kompressor redan i bilen)

(bara min obildade tanke )

Fjärås
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Har kollat lite på deras grejor, men är det någon som vet några priser på deras grejor? och har de någon ÅF som man kan prata med?

Citera
pacman
Katrineholm
Här sen Sep 2005

Ett tips på alternativ: Köpte nyligen 2 st små intercoolers från Audi S4 på Ebay Tyskland. Gav 500:- med frakt. Jag har iofs svetsat ihop de till en smal och hög IC vilket precis får plats i noskonen, men innan dess så hade jag nästan bestämt mig för att montera de i "hålet" innanför hjulupphängningen. Skulle kanske funka på din.

Citera
Skruva banåkabil
5761 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande