| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad har jag för kam (Opel)?
|
1996 besök totalt |
|
Hejsan. Jag har en Opel 1900 kam liggandes som "ska vara vass" , men jag vill veta vad det är för kam innan jag lägger pengar på nya lyftare, topp packning osv. Kanske någon kan hjälpa mig. På kamens kort ända står det instansat "312 och 0,86". I övrigt så finns det lite olika ingjutna bokstäver och siffror. c2, cwc, d29, i5, obt, 15. Den har ingen Opel logga, så det är nog ingen om slipad org kam. Hittar ej heller någon enem betäckning som stämmer med det som står på kamen. Nisse Hedlund kamarna var ju märkta med NH, så det är det inte heller. Vad tror ni om att bara stoppa i kamen med gammla lyftare, för att se karaktären på den? Blir det ras direkt, eller? Vore mycket tacksam om nån kan hjälpa till. Mvh/ Patrik _________
_________________ Patrik Eklund Rekord Caravan -70 Rekord Sedan -68 |
||
|
Stoppa i den i en gammal topp så kan man med gradskiva på kammen se durationen på ventiltallrikens rörelse (minus ventilspelet men en hum kan man få iaf.)
Lyftet borde gå mäta upp på ett ungefär det också med ett vanligt skjutmått. (bascirkel minus högsta punkten) blir inga exakta siffror men som sagt, på ett hum så.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Precis som Erik skriver, det ska nog gå att mäta upp med en lös topp. Sätt i en mekanisk lyftare om du har, spelet ska vara 0,3 mm. Helt exakt blir det nog inte.
Siffran 312 skulle ju kunna vara durationen, vad 0,86 står för har jag ingen gissning på tyvärr. Lite off-topic: trevligt med en Rekord C åkare till här på forumet, nu är jag inte ensam längre! Välkommen! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Slå en signal till Mats Appelgren Apple Racing(Han har verkstad vid Glömstarondellen i Huddinge), Så kan han mäta upp kammen i sin kam-apparat
Kostar nog inte många kronor. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Hmm, räknade du om 0,86 tum till mm? Jag fick det till 21,844 mm. För en tum är väl 25,4 mm? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1996 besök totalt |