Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
GTR @ Donington Park. GT3 cup
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9138 besök totalt
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Stacken skrev:
Nisse977 skrev:
Har tänkt att öva Nordslingan lite nu i veckan... får se om jag hinner nån timme på onsdag.


Kanske vi skulle försöka köra lite gemensam träning på onsdag.
Vad säger du Mäcen, har du tid att sätta igång servern på onsdag för lite träning.


Jag är klar på det, frugan är och leker med hästar, så det passar klockrent.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



onsdagsträning låter trevligt.

Bara en fundering: Hur blir det med kvalet till ringen. Hinner man mer än ett varv?

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Stacken skrev:
Nisse977 skrev:
Har tänkt att öva Nordslingan lite nu i veckan... får se om jag hinner nån timme på onsdag.


Kanske vi skulle försöka köra lite gemensam träning på onsdag.
Vad säger du Mäcen, har du tid att sätta igång servern på onsdag för lite träning.


Ja det låter fint!!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Daniel Ahlin skrev:
onsdagsträning låter trevligt.

Bara en fundering: Hur blir det med kvalet till ringen. Hinner man mer än ett varv?


*asg*

...jag är mest glad om jag tar mig runt ett varv utan större missöden (speciellt i den här svansmotorprylen )

Räkna på 8-10 minuter beroende på körvana kantänka, men race spelar ingen cykel för mig, jag kör gärna online och lär mig av andra istället för att svära i min ensamhet mellan ratt och pedalställ.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



SecretAgentMan skrev:

...jag är mest glad om jag tar mig runt ett varv utan större missöden (speciellt i den här svansmotorprylen )


Alltså problemet är att första varvet inte räkas eftersom man åker ur depån då. Om kvalet är 9min så riskerar åtminstonne jag att aldrig ens hinna ut på ett varv där det räknas tid.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Daniel Ahlin skrev:
SecretAgentMan skrev:

...jag är mest glad om jag tar mig runt ett varv utan större missöden (speciellt i den här svansmotorprylen )


Alltså problemet är att första varvet inte räkas eftersom man åker ur depån då. Om kvalet är 9min så riskerar åtminstonne jag att aldrig ens hinna ut på ett varv där det räknas tid.


Jo men då är det ju i alla fall lika för alla! thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



...och skall man klura lite på't så kommer racet mer att handla om den som kan banan bäst, och kan hålla bakdäcken under kontroll.

Kvaltider är högst ointressant misstänker jag...

/J -hittar knappt runt än

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



Kval på Ringen blir det inte (som ni kom fram till). Kvaltiden kommer finnas där, men det blir ju bara träning (vilket kan behövas).

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Jag vet hur man hamnar i pole

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Urk...3 timmars nötande, int' fan gör det något åt tiderna, 8,44 har jag sett 4 ggr nu...det verkar vara någon magisk gräns för mig.

Fråga kolon - hur f*n får man det här svansmotorförsedda undret av understyrning mixat med hysterisk överstyrning vid gassläpp att sluta gunga så förbenat?

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Mäcen skrev:
Kval på Ringen blir det inte (som ni kom fram till). Kvaltiden kommer finnas där, men det blir ju bara träning (vilket kan behövas).


Så du ställer upp på lite träning med servern förmodar jag!? Blir det vid 19 som vanligt?? Måste väl gå att ställa in servern så man bara kör övning? Eller kör vi med 120min race time så övning och kval blir 60min vardera? Då finns det ju gott om tid att nöta

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



SecretAgentMan skrev:
Urk...3 timmars nötande, int' fan gör det något åt tiderna, 8,44 har jag sett 4 ggr nu...det verkar vara någon magisk gräns för mig.

Fråga kolon - hur f*n får man det här svansmotorförsedda undret av understyrning mixat med hysterisk överstyrning vid gassläpp att sluta gunga så förbenat?

/J

Gunga?

Lite tankar från en mer eller mindre nybörjare:

Jag har nästan bara kört Caterham 7 och Saleen på Ringen, och annars i stort sett bara kört svansmotor på knöliga banor där 360:n studsar omkring som en j-a pingisboll hur jag än skruvar - men mitt intryck är iaf att det funkar ungefär som mittmotorbilarna, fast lite överdrivet liksom. Dvs, motorbroms för att få hjälp med instyrningen och "fånga" med gasen innan det börjar bli brett. Det svåra är att gå på lagom, så att man inte börjar understyra alternativt spinner loss och börjar ställa sig på tvären.

Överstyr det för mycket vid gassläpp så kanske man kan testa att växla ner lite senare, och/eller vänsterbromsa lite diskret vid behov?

Lite mjukare däck fram än bak kan funka om bilen rakt av understyr för mycket hur man än kör. (om bilen tenderar att bara "sätta sig" och gå tillbaka till understyrning igen så fort man parerar och/eller ger lite gas, t ex.)

En sak som jag klantar mig med en del emellanåt är att ge för stora rattutslag, så att framhjulen börjar kasa. Man förlorar en massa grepp och bromsar dessutom bort fart. (Vilket iofs antagligen är anledningen till att det "funkar"; man bromsar helt enkelt bort farten som inte går att hantera p g a det försämrade greppet. Och så riskerar man att framhjulen hugger tag och sätter snurr på bilen så fort man slår av och/eller bromsar...)

Force-feedbacken (och ljudet) funkar dock bra för att känna sig fram till var greppet finns. Jag har experimenterat en del med att skruva bilen så att man kan balancera med lite, lite kas under alla hjulen; rattutslag precis så att framhjulen ger maximal sidokraft, och så finlirar man lite med gasen för att hålla spåret. Lätt på handen och balansera bilen genom kurvorna, istället för att dra och slita och försöka tvinga runt bilen. Om det är optimalt i alla lägen vet jag inte, men det går hyffsat fort och man lär sig var man har bilen och greppet.


Men, vad vet jag!?

(Åter till arbetet. Känner inte *alls* för att plocka fram ratten och starta GTR eller rFactor. )

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Jag har t-tröjan. Vänsterbroms, eller "trail brake" är enda sättet att få eländet att styra in någorlunda, men studsandet, och kasten, ställer till det stup i ett.

Det finns några ställen där porkern är hopplös (för mig), oftast vid markanta nivåskillnader i böjar (Adenauer Forst är en av de första...där har jag en elak förmåga att komma in för fort, understyra och braka rätt upp i den vänstra periferin, området runt Brünnchen har ett par luriga ställen med).

Grundproblemet för mig är att jag knappt hittar för att kunna åka på attack, och att Porschen passar min körstil särdeles illa, det blir för nervös körning.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Ulf Carlsson
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 2127



Kör ni aldrig GTR BMW M3 moden ??Den är faktiskt kul att köra,Jämfört med plåtskrammel Porsche,hese nu får jag väl på tafsen av alla Porsche diggare,

_________________
Ulf "Kavic" Carlsson
Stockholm(Skogås)
Citera
Ainisse
Västerås
Här sen Dec 2004
Inlägg: 324



M3 modden är snabb och lättkörd och låter gött

_________________
Ainis Noritis
Citera
Mattias B

Här sen Jul 2004
Inlägg: 238



SecretAgentMan skrev:
Jag har t-tröjan. Vänsterbroms, eller "trail brake" är enda sättet att få eländet att styra in någorlunda, men studsandet, och kasten, ställer till det stup i ett.

Det finns några ställen där porkern är hopplös (för mig), oftast vid markanta nivåskillnader i böjar (Adenauer Forst är en av de första...där har jag en elak förmåga att komma in för fort, understyra och braka rätt upp i den vänstra periferin, området runt Brünnchen har ett par luriga ställen med).

Grundproblemet för mig är att jag knappt hittar för att kunna åka på attack, och att Porschen passar min körstil särdeles illa, det blir för nervös körning.

/J


Öh, gör du inget annat än klagar på hur kassa Porschar är?!
Din egna bil är ju som att backa med en 911:a fast med 2 cylindrar färre,
låter ju jättekul..lol

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lådbil
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



Nisse977 skrev:
Eller kör vi med 120min race time så övning och kval blir 60min vardera?


120 min race?! Är du inte klok?!

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Nimba skrev:

Öh, gör du inget annat än klagar på hur kassa Porschar är?!
Din egna bil är ju som att backa med en 911:a fast med 2 cylindrar färre,
låter ju jättekul..lol


*asg* ...satt och väntade på en sur porscheägare..

Det är ju fakta att just Porsche alltid är lite besvärliga i racingspel...

/J

P.S. Silverpilen pinkar på boxersexor.. (speciellt med fulldubb på) obs! ->

P.S.2 Du anar inte hur rätt du har, det låter verkligen som man backar när jag kommer farande.

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



Subba till GTR hade inte varit fel. Skulle vilja se fler japanska bilar i det spelt. En GT300 eller GT500 mod hade suttit fint.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Mäcen - Nej...rackarns vad kul det skulle vara... Kör vi träning ikväll på nordslingan som tänkt?

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Nimba skrev:

Öh, gör du inget annat än klagar på hur kassa Porschar är?!
Din egna bil är ju som att backa med en 911:a fast med 2 cylindrar färre,
låter ju jättekul..lol


Hehe! Porsche är väl inget att ha??

Mäcen skrev:
Nisse977 skrev:
Eller kör vi med 120min race time så övning och kval blir 60min vardera?


120 min race?! Är du inte klok?!


Det var väl träning vi skulle ha ikväll!?? Därför tänkte jag att det vore bra med 60min träning och 60min kval.. så man kan vara med och träna även om man inte skulle hinna till just kl19 eller när det nu var tänkt

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Racingsimulatorer
GTR @ Donington Park. GT3 cup
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9138 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande