| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
GTR @ Donington Park. GT3 cup
|
9138 besök totalt |
Jag är klar på det, frugan är och leker med hästar, så det passar klockrent.
/J |
||||||
Ja det låter fint!! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
*asg* ...jag är mest glad om jag tar mig runt ett varv utan större missöden (speciellt i den här svansmotorprylen )
Räkna på 8-10 minuter beroende på körvana kantänka, men race spelar ingen cykel för mig, jag kör gärna online och lär mig av andra istället för att svära i min ensamhet mellan ratt och pedalställ.
/J |
||||||
Alltså problemet är att första varvet inte räkas eftersom man åker ur depån då. Om kvalet är 9min så riskerar åtminstonne jag att aldrig ens hinna ut på ett varv där det räknas tid. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||||
Jo men då är det ju i alla fall lika för alla! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
|
...och skall man klura lite på't så kommer racet mer att handla om den som kan banan bäst, och kan hålla bakdäcken under kontroll.
Kvaltider är högst ointressant misstänker jag... /J -hittar knappt runt än
|
||||||
|
Kval på Ringen blir det inte (som ni kom fram till). Kvaltiden kommer finnas där, men det blir ju bara träning (vilket kan behövas).
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||||
|
Urk...3 timmars nötande, int' fan gör det något åt tiderna, 8,44 har jag sett 4 ggr nu...det verkar vara någon magisk gräns för mig.
Fråga kolon - hur f*n får man det här svansmotorförsedda undret av understyrning mixat med hysterisk överstyrning vid gassläpp att sluta gunga så förbenat?
/J |
||||||
Så du ställer upp på lite träning med servern förmodar jag!? Blir det vid 19 som vanligt?? Måste väl gå att ställa in servern så man bara kör övning? Eller kör vi med 120min race time så övning och kval blir 60min vardera? Då finns det ju gott om tid att nöta
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
Gunga?
Lite tankar från en mer eller mindre nybörjare: Jag har nästan bara kört Caterham 7 och Saleen på Ringen, och annars i stort sett bara kört svansmotor på knöliga banor där 360:n studsar omkring som en j-a pingisboll hur jag än skruvar - men mitt intryck är iaf att det funkar ungefär som mittmotorbilarna, fast lite överdrivet liksom. Dvs, motorbroms för att få hjälp med instyrningen och "fånga" med gasen innan det börjar bli brett. Det svåra är att gå på lagom, så att man inte börjar understyra alternativt spinner loss och börjar ställa sig på tvären.
Överstyr det för mycket vid gassläpp så kanske man kan testa att växla ner lite senare, och/eller vänsterbromsa lite diskret vid behov? Lite mjukare däck fram än bak kan funka om bilen rakt av understyr för mycket hur man än kör. (om bilen tenderar att bara "sätta sig" och gå tillbaka till understyrning igen så fort man parerar och/eller ger lite gas, t ex.) En sak som jag klantar mig med en del emellanåt är att ge för stora rattutslag, så att framhjulen börjar kasa. Man förlorar en massa grepp och bromsar dessutom bort fart. (Vilket iofs antagligen är anledningen till att det "funkar"; man bromsar helt enkelt bort farten som inte går att hantera p g a det försämrade greppet. Och så riskerar man att framhjulen hugger tag och sätter snurr på bilen så fort man slår av och/eller bromsar...) Force-feedbacken (och ljudet) funkar dock bra för att känna sig fram till var greppet finns. Jag har experimenterat en del med att skruva bilen så att man kan balancera med lite, lite kas under alla hjulen; rattutslag precis så att framhjulen ger maximal sidokraft, och så finlirar man lite med gasen för att hålla spåret. Lätt på handen och balansera bilen genom kurvorna, istället för att dra och slita och försöka tvinga runt bilen. Om det är optimalt i alla lägen vet jag inte, men det går hyffsat fort och man lär sig var man har bilen och greppet. Men, vad vet jag!?
(Åter till arbetet. Känner inte *alls* för att plocka fram ratten och starta GTR eller rFactor. )
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Jag har t-tröjan.
Vänsterbroms, eller "trail brake" är enda sättet att få eländet att styra in någorlunda, men studsandet, och kasten, ställer till det stup i ett.
Det finns några ställen där porkern är hopplös (för mig), oftast vid markanta nivåskillnader i böjar (Adenauer Forst är en av de första...där har jag en elak förmåga att komma in för fort, understyra och braka rätt upp i den vänstra periferin, området runt Brünnchen har ett par luriga ställen med). Grundproblemet för mig är att jag knappt hittar för att kunna åka på attack, och att Porschen passar min körstil särdeles illa, det blir för nervös körning.
/J |
||||||
Öh, gör du inget annat än klagar på hur kassa Porschar är?!
Din egna bil är ju som att backa med en 911:a fast med 2 cylindrar färre, låter ju jättekul..lol _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lådbil |
||||||
120 min race?! Är du inte klok?!
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||||
*asg* ...satt och väntade på en sur porscheägare..
Det är ju fakta att just Porsche alltid är lite besvärliga i racingspel...
/J P.S. Silverpilen pinkar på boxersexor.. (speciellt med fulldubb på) obs! ->
P.S.2 Du anar inte hur rätt du har, det låter verkligen som man backar när jag kommer farande.
|
||||||
|
Subba till GTR hade inte varit fel. Skulle vilja se fler japanska bilar i det spelt. En GT300 eller GT500 mod hade suttit fint.
|
||||||
|
Mäcen - Nej...rackarns vad kul det skulle vara...
Kör vi träning ikväll på nordslingan som tänkt?
/J |
||||||
Hehe! Porsche är väl inget att ha??
Det var väl träning vi skulle ha ikväll!?? Därför tänkte jag att det vore bra med 60min träning och 60min kval.. så man kan vara med och träna även om man inte skulle hinna till just kl19 eller när det nu var tänkt
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
![]() |
Racingsimulatorer
GTR @ Donington Park. GT3 cup
|
9138 besök totalt |