| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hur tjockt gods för att gänga..??
|
8 besök senaste veckan (12453 totalt) |
|
har sett tidigare nån tumeregel för hur tjockt gods man ska ha om man ska gänga direkt i godset.. typ Tj = k * di tj tjocklek på godset k nån konstant di = diameter på hålet.. detta gäller hur tjockt rostfritt man behöver ha för att gänga m8, resp m6 _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
jag brukar hålla mej till samma tjocklek som dia. på skruven ...
edit: förutsatt att godset är samma material som skruven .. är det alu. så bör det nog vara mer .... vissa brukar påstå att det räcker med 3 gängor för att uppnå full styrka ....
|
||
|
Japp
I stål så räcker det med 3st HELA gängvarv, men sen för lite marginal + faser mm. I Al Säger jag min 1,5*D, hälst 2*D Är det sandgjutgots vill jag ha 2,5-3*D Kollar man en M8 std mutter(stål) så är den 6,5mm p=1,25(stigning) --> 5,2 gängvarv M6 p=1 tj=5 --> 5 gängvarv M10 p=1,5 tj=8 --> 5,3 gängvarv Jag skulle inte vara så tuff att bara ta runt 5*p utan lite till om jag gängar själv. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Beror ju på vad det ska va till oxå...
Jag har många hål för m5 och m6 skruvar direkt i ramrören på bilen, godset är väl mellan 2 och 2.5mm beroende på vad gängan är till.. Ska man bara montera fast ett relä på innerskärmen är det ju inte så noga, men ska man istället sätta fast ett fäste till en länkarm eller nått så vill man säkert ha marginalerna på rätt sida. |
||
|
M10x1 är en fingänga och en oljetemp givare behöver man inte dra så man får bromsspår i underkläderna. Så 8-10mm gängläng vill jag ha som min. Hälst mer.
Hur lång gänga är det på givarna? Var det på svenska?
_________________ Johan Sjölinder |
||
om mitt tråg var gjort av 2mm alu-plåt så hade jag inte tvekat att gänga fast en tempsensor i det ändå. Som du säger så behöver man ju inte dra åt dom hårt. På med en klick av valfritt tätningsguck och dra typ 2nm. |
||
|
Re: Gänga i rostfritt
ja, det fungerar, men räkna med att livslängden blir något begränsad, plus att något bra smörjmedel är nödvändigt (sist jag jobbade med att gänga hål i rostfritt på en professionell basis använde vi "Rocol"). Små tappar ( |
||
Ska man gänga för en oljeplugg, eller något i aluminium som ska demonteras många gånge så tycker jag nog att några gängor extra är bra. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Hej.
om man skall ha en gänga i Al eller andra mjuka material som man skall använda mer än ett par ggr så är det mycket bra att dra i en insatsgänga ex. Helicoli. Dessa finns också med så kallad midgripp som är ett 6-kantigt gängvarv i mitten av gängan som fungerar som en låsmutter. / Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (12453 totalt) |