| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilka slangkopplingar bör man ha till motoroljan?
|
<< 1, 2 4557 besök totalt |
På BMW, iaf på min gamla relik, sitter det slangklämmor på vanliga gumislangar från fabriken när det gäller bensinen. Jag har åkt med över 5 bars soppatryck utan bekymmer. Nu är det iofs som många säger så att bensinslangarna har en förmåga att täta sig själva och vulka fast sig om med tiden medans oljan smörjer och gör det lättare för slangarna att hoppa av eller läcka. När det gäller bensin och gummi så finns det ett gammalt knep när det gäller att få på tex gumigreppen på motorcyklarnas handtag. Har man i lite besin i greppet precis innan monteringen så löser det upp lite av den yttersta hinnan vilket gör att greppet lätt glider på gasrullen eller styret, när soppan sedan dunstar blir det som en limning som gör att greppet sitter som bara den. _________________ Jonas Edling |
||||
nja, troligen inte så många ...jag har faktiskt inte hört talas om att det skulle vara nått vanligt att 140 med D-jet brann upp "på den gamla goda tiden" ... sen kan jag jue hålla med om att det är en mindre bra ide ... en annan tanke: de flesta jänkare med automatlådekylare i vattenkylaren brukar jue ha slangklämmor på de kopplingarna .... vet iofs inte hur högt tryck det är på den slingan ...
|
||||
Ett ännu bättre och enklare knep är ett tryckluftsmunstycke mellan grepp och styre, luftspalten gör att man får på och även av grepp otroligt enkelt. Sedan sitter det. Och man kan köra på sekunden, perfekt vid vurpor när det är bråttom att komma ut. Har man fel bensin till hands löser det upp en del saker... _________________ Roland Johansson |
||||
Japp, det funkar också kanon, dock så kan det vara jobbigt om man inte har tillgång till tryckluft och har svaga lungor
_________________ Jonas Edling |
||||
Jag tycker man ska skilja på presskopplingar som skapar en säker funktion och blingeling alu-skruvkopplingar som "förhöjer" utseendet. Felaktigt monterade blåa och röda aluskruvkopplingar är nog sämre än välmonterade slangklämmor, detsamma gäller felaktigt pressade presskopplingar vs slangklämmor. Men skillnaden är att det är en ovan hemmamekare som skruvar dit blingeling-alukopplingen på slangen i kontrast mot en förhoppningsvis en mycket van yrkesman vid slangpressen Lite samma resonomang med slangtypen, en felaktigt typ av slang under en stålstrumpa är nog sämre än rätt sorts slang utan stålstrumpa. Sen gäller det är att dra slangarna med lite tanke. Värstingslang 3 cm från grenröret håller nog sämre än vettig slang dragen 20 cm från grenröret. (sen kan det vara så illa att man måste lägge en slang när turbo/grenrör, men då ska man tänka till om man kan hjälpa den med avskärming eller isolering) _________________ Pär Hylander |
||||
|
I förra veckan monterade vi oljekylaren med pressade kopplingar från de alltid lika servicetänkande killarna på Dunlop-Hiflex i Bromma
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Bra beslut. Även om det säkert funkar med klämmor till 99.9% så känns det ändå som fel ända att snåla in på.. Iaf mina
_________________ William Ekström |
||||
|
På båtar så utför man alla bordgenomföringar under vatten med dubbla rostfria slangklämmor, läcker det där sjunker båten.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilka slangkopplingar bör man ha till motoroljan?
|
<< 1, 2 4557 besök totalt |