Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilka slangkopplingar bör man ha till motoroljan?
<<   1, 2
4557 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Rolle Scirocco skrev:

Sedan vet jag inte många som är så modiga att de kör med +3bar tryck och slangklämmor i bränslesystem utan då brukar det vara gamla förgasarsystem med kanske 0,1 bar i tryck.

På BMW, iaf på min gamla relik, sitter det slangklämmor på vanliga gumislangar från fabriken när det gäller bensinen. Jag har åkt med över 5 bars soppatryck utan bekymmer.
Nu är det iofs som många säger så att bensinslangarna har en förmåga att täta sig själva och vulka fast sig om med tiden medans oljan smörjer och gör det lättare för slangarna att hoppa av eller läcka.

När det gäller bensin och gummi så finns det ett gammalt knep när det gäller att få på tex gumigreppen på motorcyklarnas handtag. Har man i lite besin i greppet precis innan monteringen så löser det upp lite av den yttersta hinnan vilket gör att greppet lätt glider på gasrullen eller styret, när soppan sedan dunstar blir det som en limning som gör att greppet sitter som bara den.

Vänersborg
Här sen Jun 2004

Rolle Scirocco skrev:

och hur många sådana rullar idag?

Har själv ett kort tag kört med slangklämmor, men det innebär inte att det är någonting att rekommendera. Får man en motorbrand så brinner det bra när väl bensinen börjar brinna, JAG VET. Nu var det ingen dålig bränslekoppling då det inte fanns någon sådan under huven och brandmännen visste inte var det kunde börjar brinna.
Lustiga var att det var -10grader ute och bilen hade gått stillsamt i nästan 2 minuter när det började brinna.

Tycker bara att använda lösningar som många gånger inte lirar bra är väldigt dåligt använda pengar när det är så lite pengar som skiljer mot bra lösningar.

nja, troligen inte så många ...jag har faktiskt inte hört talas om att det skulle vara nått vanligt att 140 med D-jet brann upp "på den gamla goda tiden" ... sen kan jag jue hålla med om att det är en mindre bra ide ...

en annan tanke: de flesta jänkare med automatlådekylare i vattenkylaren brukar jue ha slangklämmor på de kopplingarna .... vet iofs inte hur högt tryck det är på den slingan ...
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Sedan vet jag inte många som är så modiga att de kör med +3bar tryck och slangklämmor i bränslesystem utan då brukar det vara gamla förgasarsystem med kanske 0,1 bar i tryck.

När det gäller bensin och gummi så finns det ett gammalt knep när det gäller att få på tex gumigreppen på motorcyklarnas handtag. Har man i lite besin i greppet precis innan monteringen så löser det upp lite av den yttersta hinnan vilket gör att greppet lätt glider på gasrullen eller styret, när soppan sedan dunstar blir det som en limning som gör att greppet sitter som bara den.

Ett ännu bättre och enklare knep är ett tryckluftsmunstycke mellan grepp och styre, luftspalten gör att man får på och även av grepp otroligt enkelt. Sedan sitter det. Och man kan köra på sekunden, perfekt vid vurpor när det är bråttom att komma ut. Har man fel bensin till hands löser det upp en del saker...

Färingsö
Här sen Dec 2002

Rolle Scirocco skrev:

Ett ännu bättre och enklare knep är ett tryckluftsmunstycke mellan grepp och styre, luftspalten gör att man får på och även av grepp otroligt enkelt. Sedan sitter det. Och man kan köra på sekunden, perfekt vid vurpor när det är bråttom att komma ut. Har man fel bensin till hands löser det upp en del saker...

Japp, det funkar också kanon, dock så kan det vara jobbigt om man inte har tillgång till tryckluft och har svaga lungor

Laholm
Här sen Nov 2002

Andreas Millbro skrev:

Verkar vara någon slags trend att man måste ha stålomspunna slangar med aluminium bling bling kopplingar till allt. Är säkert bra men pengarna gör nog mer nytta någon annan stans...

Jag tycker man ska skilja på presskopplingar som skapar en säker funktion och blingeling alu-skruvkopplingar som "förhöjer" utseendet.

Felaktigt monterade blåa och röda aluskruvkopplingar är nog sämre än välmonterade slangklämmor, detsamma gäller felaktigt pressade presskopplingar vs slangklämmor. Men skillnaden är att det är en ovan hemmamekare som skruvar dit blingeling-alukopplingen på slangen i kontrast mot en förhoppningsvis en mycket van yrkesman vid slangpressen

Lite samma resonomang med slangtypen, en felaktigt typ av slang under en stålstrumpa är nog sämre än rätt sorts slang utan stålstrumpa. Sen gäller det är att dra slangarna med lite tanke. Värstingslang 3 cm från grenröret håller nog sämre än vettig slang dragen 20 cm från grenröret. (sen kan det vara så illa att man måste lägge en slang när turbo/grenrör, men då ska man tänka till om man kan hjälpa den med avskärming eller isolering)

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
I förra veckan monterade vi oljekylaren med pressade kopplingar från de alltid lika servicetänkande killarna på Dunlop-Hiflex i Bromma thumbs up . Kostnaden för slangarna blev drygt 800 kr och det står på slangen att den ska hålla för 1600 bar så det bör klara vad jag utsätter den för.

Åland
Här sen Sep 2003

Lennart Hall skrev:
I förra veckan monterade vi oljekylaren med pressade kopplingar från de alltid lika servicetänkande killarna på Dunlop-Hiflex i Bromma thumbs up . Kostnaden för slangarna blev drygt 800 kr och det står på slangen att den ska hålla för 1600 bar så det bör klara vad jag utsätter den för.

Bra beslut. Även om det säkert funkar med klämmor till 99.9% så känns det ändå som fel ända att snåla in på.. Iaf mina

Umeå
Här sen Maj 2004

På båtar så utför man alla bordgenomföringar under vatten med dubbla rostfria slangklämmor, läcker det där sjunker båten.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
Vilka slangkopplingar bör man ha till motoroljan?
<<   1, 2
4557 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande