| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bygga om panhardstag?
|
3 besök senaste veckan (2482 totalt) |
|
bygga om panhardstag?
Tjena! På min ascona så har jag dragit avgasröret på höger sida om bilen, original korsar avgasröret kardantunneln och går över till förarsidan och mynnar ut bak vid reservhjulsbaljan. Eftersom min soppapump och ledninar går i Baljregionen så drog jag avgasröret på andra sidan. Panhardstaget sitter i karossen på förarsidan och sen sitter det i axeln på passagerarsidan, precis där mitt avgas mynnar. I dagsläget finns det ca 4cm mellan avgas och panhardstag när bilen står på axeln. Jaga har prövat med hjälp av 3 polare att gunga och trycka ner bilen för att se om det tar i, än har vi inte lyckats. Skulle du gå att bygg om panhardstaget som jag illustrerat så fint på denna bild i blått?
Det skulle isåfall handla om att bygga ner ca 1-2 cm. Vad sägs? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
flytta ned hela arrangemanget borde gå att ordna. Dock lite krångligt.
men hur mycket påfrestningar blir det egentligen på panhardstaget? Bilen är ju förhållandevis lätt,fast iof kör jag med R-däck nu, men det borde gå att göra ett panhard som inte flexar allt förmkt genom att svetsa en tunn plåt på högkant på röret och därmed eliminera flex? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
om jag bockar det så blir det samtidigt kortare? då blir det ju brytningar i axelns infästningar. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Kan du inte bygga om till en watt-länk istället?
Så blir det lite uppgradering om det ändå ska byggas om. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
|
Jag håller på att flytta ner panhardstaget.
Man gör då 2st fluger på smällen. 1. Avgassytem går dit 2. Rollcentrumet sjunker=BRA Som det ser ut ligger rc nu ca ca i hjulcentrum ca ca 300mm=massor Med andra ord flytta ner panhatdstaget så mycket det går. Sätt staget så horisontelt som möligt. _________________ Johan Sjölinder |
||
Nja det känns lite väl överkurs, bla med tanke på att bilen inte ska gå en gnutta rally =) bara asfalt. Flytta ner staget kanske får bli ett alternativ då! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
![]() |
Skruva banåkabil
bygga om panhardstag?
|
3 besök senaste veckan (2482 totalt) |