| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Generatorstorlek i en banbil, räcker det med 70A??
|
3241 besök totalt |
|
Hjälper Qvarnis med hans Porsche. Vi gick ner i generatorstorlek från 115A till 45A. Nu i efterhand känns det som att det är i minsta laget. Det pekar mot att den byts mot 70A generator. Det bör räcka, eller? Storförbrukare: Tre soppapumpar (6-7A styck?) Två 55W lampor (5A styck?) Två vattenpumpar modell mindre (4A styck?) Sex spridare, dubbla spolar (6A spridare + 2A kontinuerligt spolar?) Sprut (2A?) Blinkers, stopljus och lite annat krimskrams (5A?) Andra bihang: stereo (20A full kräm?), helljusx2 (7A styck?) Vad tycks? Gamla 115A generatorn räckte utmärkt men konstigt vore annars då den var övervarvad och spann uppemot 16000 varv vid högsta motorvarv. Nya drivs med separat rem och är lite nerdrevad. Problemet var att gamla generatorns rotor vägde bly och remmen gärna slirade/hoppade av när motorn varvade upp men remen inte hann med att sätta fart på 2kg rotor från 2000 till 16000 varv på en halv sekund. Jag är lite rädd för spänningsfall/spikar vid drift som skulle få sprutet att balla ur och steka motorn pga. för lite soppa. Tänkte föreslå komplettering med en stor konding. Ny setup:
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Vi körde långlopp (12h) med en 35A sittandes på ena drivaxeln bak(nedvxl med 30% mot std).
Som laddade ett 55A batteri. Den klarade iaf att hålla liv i 4 x 100w lyse (inte hela tiden) 1 x soppapump+förpump samt övrigt hushållsel i racerbilen
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Borde inte det bli tyngre än en ensam generator med samma kapacitet totalt? Mer hus, remhjul och annat skrot i förhållande till "verksamma delar". (Men då ska man ju iofs hitta något effektivt med precis lagom kapacitet också - men det finns väl en hel del små japanska grejor och annat att välja på.) Fast har man två så är man ju iofs inte helt körd om en skulle paja ihop vid sämsta tillfälle.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Alltså generatorpaj är minsta problemet. Det stora problem är:
1. Räcker det med 45A eller 70A? 2. Hur får man indikation att fläktremmen har gått nu när den drivs med separat rem. Går fläktremmmen kan genaratorn fortfarande snurra: ingen laddlampa tänds = man överhettar motorn. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
om man nu ska lägga sig precis på gränsen så är nog det enda säkra sättet att testa. Man kan räkna och hålla på, men det är svårt med saker som inte går konstant, och sedan kan det vara svårt att överblicka förluster i elsystemet. Att sätta dit en "garanterat tillräcklig" generator och mätta/logga laddströmmen kan ju vara en möjlighet.
Finns ju mycket annat som kan paja och orsaka liknande problem. Vattenpumpar med plastimpeller kan vara mer eller mindre "livsfarliga", t ex. Stannar kylvattnet helt så funkar ju inte tempgivaren...! Motorn har gett upp långt innan man ser något på instrumenten. Jag funderar på att sätta en tempsensor direkt i vardera topp, nära förbränningsrummen. (Ford Duratec V6 - fast jag dumpar orginalpumpen med plastimpeller och kör elpump istället) Då kan man ju se ögonblickligen om det börjar bli varmt, oavsett orsak. (Ja, om inte Murphy har sabbat tempgivarna då, vill säga. )
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
jag skulle valt den större generatorn..
misstänker att tröghetesmomentet inte skiljer så mkt från 45 till 70 a generatorn.. jag har lärt mig att "moderna" generatorer inte laddar mer än ud förbrukar, mao vid förbrukning som ligger på rimliga nivåer så är effektförlusterna inte större i den större generatorn.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
jag tänkte på en sak
du skrev att du inte ville att nått skulle strula vid späningsfall ! är inte sågott som all elektronik gjort för 10-16volt ? och klarar inte generatorn att leverera tilräkligt med ström så tar den från batteriet och suga ut batteriet så det kommer ner till 10v kräver ofta en del effekt ender en tid (särskilt om du har en generator som går för fult) en ide kan vara att byta från blybatteri om det inte redan är gjort så håller gelebatterier bättre och kan leverera mer ström under en tid (fast de återhämtar sig inte men som alternativ till kondingen sen undrar jag vid vilket varv levererar generatorn max effekt ? (tänkte de flesta generatorerna behöver inte så mycke varv för att leverera mycke effekt så om man kan varva ner den så att den laddar fult vid högre motorvarv och på såsätt göra mindre motstånd till sist undrar jag varför ska ni byta generator ? är det vikten, är det motståndet den gör eller nått annat (tänkte efter som ni inte bara tar den på 70A för det måtståndet blir ju när kraften behövs och det är nog inte mer än 2hk den drar så (70x14~1kW och med effektförluster så kan det rära sig om 2hk) _________________ // Mikeal Rylen |
||||
|
"2. Hur får man indikation att fläktremmen har gått nu när den drivs med separat rem. "
En lösning kan vara att montera en hallgivare som läser av rotationen på fläkten och sen lite elektronik som tänder en varningslampa på instrumentpanelen när rotationen är för låg i förhållande till motorvarvtalet. /Henrik _________________ Henrik Sundberg VW typ 1 -71 TIC bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul |
||||
Bonnlösning?: Hur starkt blåser fläkten? Tänker mig en sån här (eller liknande) http://www.biltema.se/products/produ Med en bit plastflak fastlimmad längst ut på armen, plastflaket/armen påverkas av luften och får brytaren att sluta kretsen. Billigt blir det nog iaf även om man kan tänka sig "snyggare" lösningar
(frågan 2 är ju hur stark fjädern är i brytaren också iofs.. ) (frågan 3 är om det är "vindstilla" när fläkten inte går så den inte löser på fartvinden) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Måste bara kolla: Eftersom du räknar med halvljus och bilstereo får jag anta att det är en gatbil, inte en ren banbil, eller hur?
Är det en ren banbil som dessutom enbart skall köra sprintlopp måste ju 45 amp vara det bästa valet. Det finns exempel på sprintbilar som inte ens har generatorer. Bohlin Racings Corvette, som antagligen är en av de absolut snabbaste banbilarna i norra Europa har det t.ex inte. MVH/ Michael Karpers |
||||
|
Jag tycker du har räknat lite lågt på soppapumparna. Skulle tro att det blir en av dom känsligaste bitarna, allafall dyrast om det inte funkar som det ska
.
Nu vet jag inte vad ni kör med för pumpar men jag misstänker Bosch -044 eller liknande. Enligt specen på -044 drar den 15,5 A när den går fullt ut. Så 70A är nog ett måste. |
||||
|
Jag åker själv med 90Ah, hade 50Ah tidigare. Nu hade jag en saftig kylfläkt och när den gick igång så haltade motorn med den mindre generatorn. Spridarna, 8st lågimpedans, knäckte 15 Ah säkring vid varvning. Så med lyset på 150w, jättebränslepump och fläkten så var jag nere i under 12 volt i systemet. Även om batteriet "buffrar" så sjunker späningen när generatorn inte räcker.
Jag rekomenderar absolut 70 Ah i Quarnis fall, han vill säkerligen inte ha den typen av problem jag hade. Han vill säkert kunna bjuda en reporter på provtur med stereo utan konstiga motorsymtom. Jag har själv varit varse fläktremmar som flyger all världens väg när man varvar. Men 70 Ah och djupa remskivor borde funka, men det är gränsfall då Porshen varavar en del. Kanske planrem är en ide. Jag provade även att ställa upp 50Ah:peraren till bortåt 75 Ah, men det funkade inte eftersom den snarare levererade lägre effekt på lågvarvet och därför måste växlas upp. Så laddvarvet bör ni kolla, men nya generatorer brukar gå bra. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
på 993orna sitter det en speciell "känna av om fläktremmen går av" pryl.
I princip en microbrytare med ett kullagrat hjul. Inte vidare dyr heller. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3241 besök totalt |