Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spänning över spridare
17 besök senaste veckan (10464 totalt)
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Spänning över spridare

Vad ligger det normalt för spänning över en spridare vid öppningstillfället? Eller är inpulsen för kort för att kunna få tillförlitliga siffror på?

Motorn startar nämligen inte efter min spjällhus-konvertering, och den gick fint med det gamla insuget på... Sitter nya spridare där nu och jag har gjort om kabelhärvan, När jag försöker läsa av spänningen ligger den på ca: 0,5v vilket låter alldeles för lågt? Dock luktar det (svagt) bensin i avgasröret men tändstiften är torra...

Några idéer???

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Det rör sig om pullsbreddsmodulerad signal med väldigt kort förlopp, så det går inte att mäta med vanlig voltmeter då den integrerar singalen över längre tid.

Spridare jordas ofta över syrdonet. Alltså bör det finnas 12V på ena kontakten när tändningen är på och motorn inte snurrar. Högimpediva spridare ligger på runt 12 ohm och har alltså +Vcc på ena kontakten och jordas genom styrdonet på andra kontakten.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Ett bra sätt att kolla är att koppla en lysdiod parallellt med spridaren. Använd en 12v-diod (finns på Biltema) eller diod med lämpligt seriemotstånd.

Men börja som sagt med att kolla att du har matning till spridarna.

Vad är det för sprut?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Tack!

Skall mäta så det ligger 12+ permanent fram till spridarna. Jag har ett omex sprut och vad jag kan förstå skall det vara jorden från styrdonet som "kortsluter" spridarna (enligt manualen) om det nu ligger spänning hela vägen fram, får jag testa med diod, Annars får jag testa med andra spridare...

Återkommer när jag varit i garaget...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Det är 12v fram till spridarna, när jag nu lyssnade nära klickade det i dem, så de verkar fungera trots allt... Dock verkar det inte vara någon gnista (för det skall väl gå att se gnistan på tändstiftet när detta är urskruvat och hålls nära toppen?) Kan det vara för dålig spänning i batteriet för att ge gnista? trots att startmotorn verkar pigg?

Skall kolla om det är 12v fram till tändspolen....

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
JAAAAAAAA, Efter lite laddning av batteriet startade den iaf... går som en rysk traktor från sekelskiftet men den går!!!! Dags att boka tid för ommappning nu...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



16 ohm brukar väl vanliga högohmiga bosch spridare vara? i alla fall de som jag råkat på.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
16 ohm brukar väl vanliga högohmiga bosch spridare vara? i alla fall de som jag råkat på.


Gamla spridarna jag hade var Bosch (sidmatade) låg på 14ohm och de nya Denso (toppmatade) ligger på 12 ohm. (enligt min budget-multimeter)

Flödet är bara marginellt högre på de nya, skall jag anta att de behöver justeras ner i mappen, för att kompensera för det lägre ohmtalet

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



24-Seven skrev:
Krille_hlm skrev:
16 ohm brukar väl vanliga högohmiga bosch spridare vara? i alla fall de som jag råkat på.


Gamla spridarna jag hade var Bosch (sidmatade) låg på 14ohm och de nya Denso (toppmatade) ligger på 12 ohm. (enligt min budget-multimeter)

Flödet är bara marginellt högre på de nya, skall jag anta att de behöver justeras ner i mappen, för att kompensera för det lägre ohmtalet

De ska väl iofs öppna och stänga "digitalt", men lägre impedans borde väl innebära mer ström och därmed mer effekt och snabbare rörelser (åt båda hållen om man har "flyback power") - förutsatt att (mot förmodan) inget annat skiljer.

I praktiken så kan man nog helt enkelt förutsätta att man aldrig får exakt samma resultat om man inte sätter dit identiska spridare.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
olofson skrev:
24-Seven skrev:
Krille_hlm skrev:
16 ohm brukar väl vanliga högohmiga bosch spridare vara? i alla fall de som jag råkat på.


Gamla spridarna jag hade var Bosch (sidmatade) låg på 14ohm och de nya Denso (toppmatade) ligger på 12 ohm. (enligt min budget-multimeter)

Flödet är bara marginellt högre på de nya, skall jag anta att de behöver justeras ner i mappen, för att kompensera för det lägre ohmtalet

De ska väl iofs öppna och stänga "digitalt", men lägre impedans borde väl innebära mer ström och därmed mer effekt och snabbare rörelser (åt båda hållen om man har "flyback power") - förutsatt att (mot förmodan) inget annat skiljer.

I praktiken så kan man nog helt enkelt förutsätta att man aldrig får exakt samma resultat om man inte sätter dit identiska spridare.


Tänkte justera "injector scaling" i Mappningsprogget... Och eftersom jag inte riktigt vet om motorn får för mycket eller för lite soppa, är det ju alltid skönt att få sin teori bekräftad innan man börjar tack!

Men som du sa: om det är något man kan vara säker på, så är det att man aldrig kan vara säker på något

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



24-Seven skrev:
Krille_hlm skrev:
16 ohm brukar väl vanliga högohmiga bosch spridare vara? i alla fall de som jag råkat på.


Gamla spridarna jag hade var Bosch (sidmatade) låg på 14ohm och de nya Denso (toppmatade) ligger på 12 ohm. (enligt min budget-multimeter)

Flödet är bara marginellt högre på de nya, skall jag anta att de behöver justeras ner i mappen, för att kompensera för det lägre ohmtalet


Att det är skillnad i ohm mellan spridarna gör ingenting, har inget med flödet att göra.

Vet du att dom andra flödar mer så är det ju bara att prova och minska lite i skalningen.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
super7 skrev:
24-Seven skrev:
Krille_hlm skrev:
16 ohm brukar väl vanliga högohmiga bosch spridare vara? i alla fall de som jag råkat på.


Gamla spridarna jag hade var Bosch (sidmatade) låg på 14ohm och de nya Denso (toppmatade) ligger på 12 ohm. (enligt min budget-multimeter)

Flödet är bara marginellt högre på de nya, skall jag anta att de behöver justeras ner i mappen, för att kompensera för det lägre ohmtalet


Att det är skillnad i ohm mellan spridarna gör ingenting, har inget med flödet att göra.

Vet du att dom andra flödar mer så är det ju bara att prova och minska lite i skalningen.


ok, tänkte att det var ohms lag som gällde: ( U/R = I ) där U är spänning i Volt, R är resistansen i spridaren i ohm och I strömstyrkan i Ampere, om det var så skulle ju spridaren med det lägre ohmtalet drivas av en högre strömstyrka (högre ampere) och då borde även detta bidra till ett ökat flöde

Man kanske inte skall tänka för mycket

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



[quote="24-Seven"]
super7 skrev:


ok, tänkte att det var ohms lag som gällde: ( U/R = I ) där U är spänning i Volt, R är resistansen i spridaren i ohm och I strömstyrkan i Ampere, om det var så skulle ju spridaren med det lägre ohmtalet drivas av en högre strömstyrka (högre ampere) och då borde även detta bidra till ett ökat flöde

Man kanske inte skall tänka för mycket


Tänk inte för mycket nu då impedansskillnaden mellan 16 och 12 ohm spelar ingen roll. Spridarna är pulsbreddsmodulerade och så länge dom öppnar och stänger som dom ska har impedansen ingen påverkan förutom marginellt större öppningsström på nya spridare.

Det är inte så att nya spridare flödar mer/mindre för att dom har olika impedanser...det är storlek på dysan som avgör flödet, inte spoltrådens tjocklek. Dvs. Om du ska kompensera för något så är det storlek på spridarna.

om du skulle blanda lågohmsspridare och högohmsspridare och använda förkopplingsmotostånd så skulle skillnaden i öppningstider på låga last blir märkbara och kanske få kompenseras i sprutet. (Egentligen funkar förkopplingsmotstånd sällan bra). Både 16 ohm och 12 ohmsspridare är högimpedansspridare.

Du måste lixom inte ändra på utväxlingen om du sätter på bredare däck.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
[quote="beepbeep"]
24-Seven skrev:
super7 skrev:


ok, tänkte att det var ohms lag som gällde: ( U/R = I ) där U är spänning i Volt, R är resistansen i spridaren i ohm och I strömstyrkan i Ampere, om det var så skulle ju spridaren med det lägre ohmtalet drivas av en högre strömstyrka (högre ampere) och då borde även detta bidra till ett ökat flöde

Man kanske inte skall tänka för mycket


Tänk inte för mycket nu då impedansskillnaden mellan 16 och 12 ohm spelar ingen roll. Spridarna är pulsbreddsmodulerade och så länge dom öppnar och stänger som dom ska har impedansen ingen påverkan förutom marginellt större öppningsström på nya spridare.

Det är inte så att nya spridare flödar mer/mindre för att dom har olika impedanser...det är storlek på dysan som avgör flödet, inte spoltrådens tjocklek. Dvs. Om du ska kompensera för något så är det storlek på spridarna.

om du skulle blanda lågohmsspridare och högohmsspridare och använda förkopplingsmotostånd så skulle skillnaden i öppningstider på låga last blir märkbara och kanske få kompenseras i sprutet. (Egentligen funkar förkopplingsmotstånd sällan bra). Både 16 ohm och 12 ohmsspridare är högimpedansspridare.

Du måste lixom inte ändra på utväxlingen om du sätter på bredare däck.


Tack!!! Har slutat tänka helt nu kanske inte helt ändå...

Gamla spridarna var enligt Ford på (fjuttiga) 147cc/min nya ligger runt (halvfjuttiga) 190cc/min kan man då dra slutsatsen att det är lämpligt att börja testa mer injectorscaling nerdraget ca 20%??? Försöker skaffa mig en uppfattning om ett lämpligt utgångsläge.

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



24-Seven skrev:
Gamla spridarna var enligt Ford på (fjuttiga) 147cc/min nya ligger runt (halvfjuttiga) 190cc/min kan man då dra slutsatsen att det är lämpligt att börja testa mer injectorscaling nerdraget ca 20%??? Försöker skaffa mig en uppfattning om ett lämpligt utgångsläge.

Dom uppgifterna är det vid samma bränsletryck?
om så är fallet så är 20% minskning en bra början

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Skruva banåkabil
Spänning över spridare
17 besök senaste veckan (10464 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande