| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motor över, passande kaross samt renov/bygg av motor
|
1114 besök totalt |
|
- Denna tråd är Banbilsrelaterad i allra högsta grad! Projekt emot BMW cup el SLC klass. (- indikator pga mina kassa postningar tidigare )
Kommer få enM50B25:a över ifrån bruksbilen, troligen bara en botten då ev toppen har en mindre spricka... Så vad gör jag med den ? Motorn som den är nu har gått nästan 29k mil. Långa mil.. 1. Tanken är att den skall få gå på E85, ev komphöja den, men kolvar kostar... 2. Vad bör man se över när det gäller block och orginal.kolvar? 3. Är det lika bra att plocka ner och lämna in till proffs eller går det att se över själv? 4. Effekten orginal tycker jag ändå är helt ok och med E85 borde jag kunna ta ut lite till. Kanske mer ska fokusera sig på förändringar för banan av typen oljeförsörjning samt vatten/olje kylning. Den hade tendenser att gå varmt då jag körde bruxisen på bana, men då med lite läckande v.pump, som jag insåg i efterhand. Eller är detta att ta i? Nästa vad för kaross/chassi ska den få hamna i? E30, E36, E28 så brutalt som en 02? annan idé? Kom med konstruktiva förslag och förklara er gärna så ni inte bara svarar E30 och inget mera det hjälper inte en klurare så mkt
Tack på förhand.! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
|
Smidda custom made JE kolvar kostar ca 9k från Top End Performance i usa
Angående kaross, välj den i bäst skick du hittar för pengarna, gärna ett påbörjat projekt. Sen hittar du säkert någon som är villig att plocka ihop en skoj motor åt dig. |
|
Re: Motor över, passande kaross samt renov/bygg av motor
Tråkigt svar men jag såg en annons i senaste bilsportsbörsen på en E30 med vagnbok. Köp den släng ur M10an och bli klar. Alltså bilen var billig. Minns inte nu men under 20000:- i alla fall... _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
|
116 chassie, TS låda med alfetta slutväxel, qv kammar och SZ led kommer du långt på.
Ursäkta för bajspostning men lite förklaring över vad din fråga handlar om kanske skapar ett mervärde i tråden för oss ej bmw åkare samt möjlighet till postning _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
|
BMW 116? Vore inte dumt men jag tror väl itne skrotarna vill avyttrea sina karosser väl? eller nått alfetta aktigt?
Rikard Ahlin: Så jag kommer spränga modifierad med... aj då.. då är jag ute på djuupt vatten på en gång! Då vart det lite svårare, detta med vad man har hemma och vad som reglementen tillåter hänger inte ihop så bra ibland... Krille: Ja men jag har börjat bli rädd för de som byggt bur i sina bilar.. Tänker på vissa trådar här på rejsa som setts.. Så en byggd av guss eller någon annan som kan får det bli och säkerhet är ju väldigt högt upp på listan, osså var det dära med reglemente igen. men du har rätt, har ju tid på mig att leta så. Daniel: Något sådant det får bli nått sådant ja. fast måste först ta ur motorn ur brux och börja pilal med den sedan sätta i nya i bruxen. Frågar i tid bara så jag hinner resonera och bestämma mig. men hitils verkar alla tänka på skick först, och det låter vettigt! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
|
Att börja med en bottendel till en motor och bygga rejsbil därav bara för att man har den liggande är nog dumt.
Börja i andra änden, vad skall du ha bilen till? Skall du tävla så lusläs reglementet först av allt, tänk, tänk och tänk igen innan du väljer kombination av bil och kaross. Detta spar myyyycket huvudvärk i andra änden.. _________________ Rikard Ahlin |
|
Ja jag måste nog tänka till och börja kika på en sådan sak ja... Bra jag frågade annars hade jag fått köra emot väldigt hårt motstånd på en gång! och det var ju inte riktigt min tanke! Ska ta och läsa lite reglementen här då!
Tack _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1114 besök totalt |