Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
6" fälg för smalt
1138 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344


Trådstartare
6" fälg för smalt

Står i valet och kvalet vad för fälg jag ska skaffa till Escorten. 15" är det minsta jag får på över bromsarna och större än nödvändigt har jag ingen lust, blir bara dyrare. Har hittat ett par Ford Motorsport fälgar som är 6" breda, är detta för smalt för escorten tro? Dessa hade då fått sig ett par 195/55 däck. Alternativt är att skaffa tex Superleggera i 7" och köra med 205/55. Vad tror ni andra?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



För 195/55-15 A048 är 6" för smalt iaf, 7" ska det vara, men för andra däck kan det ju funka för det. K70A verkar tex inte kräva så breda fälgar.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



Provade i somras med Toyo PXR888, 195/55/15 på 15x6 SAABplåtfälgar (på lilla alfan)
Enligt Toyo's däckstabell skulle det vara acceptabel med 6' bredd,
följde även rek. temp/tryck/vikt/väglag enligt Toyo's PitLane tabell,
efter en dag på banan enligt ovan är däcken acceptabelt/jämt slitna.

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344


Trådstartare
Hittade denna från Bridgestone Motorsport och till deras RE540 RE55 så verkar det räcka med 6" hmm.

http://www.bridgestone-motorsport.de/sport_typ.htm

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344


Trådstartare
Chriz skrev:
Provade i somras med Toyo PXR888, 195/55/15 på 15x6 SAABplåtfälgar (på lilla alfan)
Enligt Toyo's däckstabell skulle det vara acceptabel med 6' bredd,
följde även rek. temp/tryck/vikt/väglag enligt Toyo's PitLane tabell,
efter en dag på banan enligt ovan är däcken acceptabelt/jämt slitna.


Hmm, man kanske skulle jaga rätt på 7" iaf då,

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



för 195 är 7" optimalt om man inte vill strässa däckstommen för mycket. de flesar rätt så mycket mer om de sitter på en för smal fälg.

sikta på ett par 7", det lönar sig. då kan du alternativt köra 205 oxå (dock skulle jag rekomendera 195 för det är mer än tillräckligt för den bilen om det är bra r-däck) man förlorar mer i grepp på för liten fälg/för stort däck kontra mindre bredd på däcket har jag märkt av egen erfarenhet. sedan förlorar man på turn in greppet och styrkännsla oxå.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



RS 1800 skrev:
Chriz skrev:
Provade i somras med Toyo PXR888, 195/55/15 på 15x6 SAABplåtfälgar (på lilla alfan)
Enligt Toyo's däckstabell skulle det vara acceptabel med 6' bredd,
följde även rek. temp/tryck/vikt/väglag enligt Toyo's PitLane tabell,
efter en dag på banan enligt ovan är däcken acceptabelt/jämt slitna.


Hmm, man kanske skulle jaga rätt på 7" iaf då,


Toyo's tabell med fälgbredder
(ny bättre länk)
http://www.toyo.com.au/RacePDFs/Proxes%20R888.pdf

toyo pit lane info
http://www.toyo.com.au/Pit%20Lane.htm#Tread%20Compounds

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Det beror ju på vad för däck du ska använda... Bridgestones RE540S kräver ju inte speciellt breda fälgar där kan du ju lungt köra 205 på 6 tums fälgbredd.

Kollar man ordentligt i tabellerna så ska ju inte det vara något problem när det gäller toyo R888 heller. dom ska ju i 205 funka på fälgbredd 5,5-7,5.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Har 195/50 Toyo T1-s på 15*7 fälg i dagsläget. Kör så på min bil nu och det ser ut att vara lite "tysk" stuk. Kommer ev att köra 205 breda r-däck på dem i framtiden vilket jag tror funkar utmärkt förutom att hjulhuset nog kommer att behöva justeras lite

orginal har min bil 195:or på 5.5" fälg vilket nog inte är helt optimalt. Kör 185:or r-däck på de nu vilket faller inom tillverkarens rekomendationer.

Då Toyo bland annat rekomenderar 6" fälg till 195:orna så ser jag ingen anledning till att det inte kommer att fungera utmärkt.
Varför inte öka däcksbredden något istället? Är övertygad om att 205:or på 7" fälg är bättre än 195:or på samma fälg. Har svårt att se att en eventuell ökning av styvheten i däckssidan kompenserar 10 mm bredare slitbana. Riktiga R-däck har styva stommar. Är helt med på att försmala fälgar för ett visst däck är dåligt så frågan är vad man drar gränsen.

Bridgestones RE540 225/50 R15 är ju mätta på 7" fälg och fungerar på 6-8" fälg enligt Bridgestone. Varför skulle det vara fel på något sätt? Här inne brukar folk rekomendera bredare fälg än så... Vet vissa användare på detta forum något som tillverkarna av däcket inte vet?

om man vill ha större styvhet i däckssidan får man väl köpa en fälg med större diameter och ett däck med lägre profil. Fast det stämmer inte med att ha så liten fälg som bromsarna tillåter Sen är det en prisfråga. Får du 6" fälgarna billigt är det väl bara att köra på dem. Kostar de lika mycket som 7" breda Superleggera känns dessa som ett bättre val.

Att köra 15" fälg är nog vettigt på din och många andra bilar. Mest pga priset på däcken. Är viktigare att kunna köra mycket än att köra något snabbare varje varv. Föraren är den viktigaste och lättaste delen att förbättra.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344


Trådstartare
Det lutar nog åt 7" superleggera då jag kan få loss dom billigt. Tack för era synpunkter

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Däck för banåka
6" fälg för smalt
1138 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande