Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (2209 totalt) |
Måste man ha vindruta?
Tja, måste man ha det för att bli godkänd på bana och SBP? Renault Spider hade ju ingen när den kom. ![]() |
||||||
Re: Måste man ha vindruta?
Nej, det behöver du inte ![]() Det finns nån regel att har du nånting som är högre än x cm måste man ha defroster och vindrutetorkare. Har du en vindavvisare måste det vara något "vettigt" material, typ som inte splittras i skarpa bitar.[/img] _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
||||||
Japp - men köp en riktig motorsport-hjälm och INTE en motorcykel hjälm! Du spar både vikt och luftmotstånd. Se min bild på hur det kan se ut ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
||||||
Japp, och även eluppvärmda ![]() Här är ett exempel: http://www.gerbing.com/ _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Ja...det finns det... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re: Måste man ha vindruta?
Måste man verkligen ha defroster? har för mig det "bara" är krav på torkare och spolning när man har ruta. Tror att SVA i England kräver defroster dock... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
Varför inte, det är ju varmkuft det också? Tror nog att många som åkt motorcykel en tidigt på våren/sent på hösten kan skriva under på att en riktig "tältrensare" kan värma gott innanför skinnstället. ![]() _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||
Re: Måste man ha vindruta?
Jag blir osäker när du säger så, så jag lämnar det obestämt för arkivets skull. Den som funderar på saken och läser i efterhand - kolla upp saken i VVFS. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Förutsatt att vi pratar ombyggt eller amatörbyggt fordon gäller:
* Täckt bil ska ha vindruta * Defroster krävs på täckt bil med vindruta * Bil med vindruta ska ha torkare och spolare Det finns ingen klar definition på vad som är vindruta respektive vindavvisare. Normalt sett brukar man gå på var man tittar när man kör bilen (gärna enligt de bestämmelser för siktreferens som finns), dvs om man tittar genom rutan när man kör, är det vindruta, tittar man (i huvudsak) över den är det vindavvisare. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
om vi pratar Seven vilket jag misstänker...
Brooklandrutor skulle troligtvis klassas som vindavvisare misstänker jag. Om man accepterar den lite gammaldags looken på en Seven så får man ju tre möjligheter. Uppfällda som vindavvisare, nedfällda framåt för "sportigare" körning eller helt enkelt ta bort helt för race, det är bara fyra vingmuttrar. Catherham har ju annars fästen där du kan växla mellan olika ruttyper från hel ruta till vindavvivsare. Om det spöregnar så är jag inte säker på att jag skulle vilja ha hel ruta hursomhelst. Flera har vittnat om att regnet hamnar på insidan av rutan av turbulensen och förstör sikten ganska rejält på en del Sevens så hel ruta är inte alltid av godo. Kör fort istället så blir du inte blöt... ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (2209 totalt) |