Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2658 besök totalt |
frågor om länkarmssetup, caster justering osv.
Har stött på problem på en bil.. det handlar om caster vinkel och länkarmssetup. (mc päärson) Vi börjar med länkarmarna. vilket av följande fall skulle ni rekomendera som monterins sätt av rörbärarm.. ![]() höger på bilden är frammåt på bilen.. de svarta sträcken är rören som bildar länkarmen.. (bilden är lite överdriven för att man tydligare ska se problemeet) vidare till casterproblemet: vad jag kunnat finna om caster i görans bok och här på forumet. vad är rätt angående caster: caster ger en stabilare bil. caster ger en typ av camber gain när man vrider fjäderbenet, (svänger) måttlig caster hjälr till vid turn in medans för mkt kan orsaka roll steer och överstyrning det kan bli tungstyrt p.g.a av man "lyfter bilen" med ena däcket? fyll gärna på med mera mer konkret. hur mkt caster ska man välja att ha och hur kommer jag fram till nån typ av grundjustering.? 3-5-10 grader ? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Re: frågor om länkarmssetup, caster justering osv.
Den som mest liknar ett A är bäst. Det som händer med assymetriska vinklar är att man växlar om mellan de dragande och tryckande krafterna i strävorna. Det kan då vara ide att binda ihop basen i triangeln med en länsgående sträva så fördelar man ut den längsgående kraften mellan de bägge "gummibussningarna" öhhhh!. Du ska inte ha en sån där sträva som fortsätter UT från spetsen på A:et. I spetsen på A.et SKALL kulledscentrum befinna sig. Den caster Du skal välja är i grannskapet av 75% av KPI. Starta och åk där så Du ser vad det ger. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Även om man har spindelvinkel på 12-15grd, MacPäston, är det ingen större mening att ha högre caster än 5-6grd.
Man får lite mer camberkomp med mer caster men det är marginelt säriskilt som man sällan svänger mer än max 10grd på hjulen. _________________ Johan Sjölinder |
||
De e nått särskillt med McP ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Det vet jag, jag bara larvar mig eftersom Du skriver Mc "Päston". Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Ja ja
![]() Hmm, vissa corvetter har tydligen det också ![]() EDIT: Läs tex detta https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ps Ludde, det finns en just sökfunktion ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Re: frågor om länkarmssetup, caster justering osv.
Vaaa....Jag trodde vi var överens om att så stor caster som möjligt gör att cambern ökar, snabbt vid små rattutslag. Och man kan åka med mindre statisk camber........ ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Nedanstående var meningen som ett PM......
![]() Men eftersom jag gjorde fel....så får det väl stå... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
jag satt och sökte igår på caster och mcpherson.. men jag tror jag förstår varför jag fick så lite bra svar..
då alla stava mcphärson olika.. men den trådan har jag dessutom läst tidigare ![]() det var en mkt interesant tråd fuling.. I mitt fall tror ja scrubradien kommer bli ganska stor så man kanske av den anledningen ska ta det lugnt och börja på mindre caster för att sedan justera när man vet att det fungerar.? i vilken storleksordning börjar scrubradien bli stor?? 100mm - 150mm?? vart ska man dra någon gräns? bilen i fråga kommer att vara spacrad. jag har alltid haft inställningen av spacers är av ondo och verkar få detta bekräftat.. men frågan är vad alternativet är om man vill ha ut däcken? det blir ju till att bygga om infäsningar.? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Som upplysning är grundsättningen på alla M3 E30 Grp.A med sa 13-14 graders SAI, 10grader caster.
Fast jag sticker in en brasklapp att de kan ha minskat spindelvinkeln ngt gentemot original då spindeln ser helt annorlunda ut. I Grp.N där man kör standarddelar är det dock samma sak man åstakommer med en excentrisk bussning. Man vill komma upp i runt 10grader caster. Och jag har testat, det funkar skitbra. Känns mer direktstyrt...om detta inte är en bieffekt av andra saker. Sug på den Fuling. ![]() |
||
Håkan hadde helt rätt.
Jag hadde blandat ihopp saker ![]() Men med ca 5grd caster så får man det mästa vättigt. Men jag har på kän att det har avigsidor med mycket caster. Vad och varför kan jag inte har jag inte koll på ÄN. Det händer något som inte är önskvärt men vad???? ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
vad har de för scrub? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
||
Testa att vrida på ratten i en Go Cart och titta på vad som händer med framvagnen. De brukar ha skapligt med scrub och caster o kpi. Åt minståne syns det tydligt hur det förhåller sig. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2658 besök totalt |