Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
frågor om länkarmssetup, caster justering osv.
2658 besök totalt
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
frågor om länkarmssetup, caster justering osv.

Har stött på problem på en bil..

det handlar om caster vinkel och länkarmssetup. (mc päärson)

Vi börjar med länkarmarna.

vilket av följande fall skulle ni rekomendera som monterins sätt av rörbärarm..



höger på bilden är frammåt på bilen.. de svarta sträcken är rören som bildar länkarmen.. (bilden är lite överdriven för att man tydligare ska se problemeet)


vidare till casterproblemet:
vad jag kunnat finna om caster i görans bok och här på forumet.

vad är rätt angående caster:
caster ger en stabilare bil.
caster ger en typ av camber gain när man vrider fjäderbenet, (svänger)
måttlig caster hjälr till vid turn in
medans för mkt kan orsaka roll steer och överstyrning

det kan bli tungstyrt p.g.a av man "lyfter bilen" med ena däcket?

fyll gärna på med mera


mer konkret. hur mkt caster ska man välja att ha och hur kommer jag fram till nån typ av grundjustering.?
3-5-10 grader ?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: frågor om länkarmssetup, caster justering osv.

LuddeR skrev:

vilket av följande fall skulle ni rekomendera som monterins sätt av rörbärarm..

vad är rätt angående caster:
caster ger en stabilare bil.
mer konkret. hur mkt caster ska man välja att ha och hur kommer jag fram till nån typ av grundjustering.?
3-5-10 grader ?


Den som mest liknar ett A är bäst. Det som händer med assymetriska vinklar är att man växlar om mellan de dragande och tryckande krafterna i strävorna. Det kan då vara ide att binda ihop basen i triangeln med en länsgående sträva så fördelar man ut den längsgående kraften mellan de bägge "gummibussningarna"
öhhhh!.

Du ska inte ha en sån där sträva som fortsätter UT från spetsen på A:et. I spetsen på A.et SKALL kulledscentrum befinna sig.

Den caster Du skal välja är i grannskapet av 75% av KPI. Starta och åk där så Du ser vad det ger.

MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Även om man har spindelvinkel på 12-15grd, MacPäston, är det ingen större mening att ha högre caster än 5-6grd.
Man får lite mer camberkomp med mer caster men det är marginelt säriskilt som man sällan svänger mer än max 10grd på hjulen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Även om man har spindelvinkel på 12-15grd, MacPäston, är det ingen större mening att ha högre caster än 5-6grd.
Man får lite mer camberkomp med mer caster men det är marginelt säriskilt som man sällan svänger mer än max 10grd på hjulen.

De e nått särskillt med McP
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nix, ingen skilnad på MacPäston och annat vad gäller vad gäller spindelvinkel kontra caster.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Nix, ingen skilnad på MacPäston och annat vad gäller vad gäller spindelvinkel kontra caster.

Det vet jag, jag bara larvar mig eftersom Du skriver Mc "Päston".
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ja ja men det är bara MacPäston som brukar ha STORA spindelviklar.
Hmm, vissa corvetter har tydligen det också

EDIT:
Läs tex detta
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13138

ps
Ludde, det finns en just sökfunktion

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: frågor om länkarmssetup, caster justering osv.

fuling skrev:
Även om man har spindelvinkel på 12-15grd, MacPäston, är det ingen större mening att ha högre caster än 5-6grd.
Man får lite mer camberkomp med mer caster men det är marginelt säriskilt som man sällan svänger mer än max 10grd på hjulen.


Vaaa....Jag trodde vi var överens om att så stor caster som möjligt gör att cambern ökar, snabbt vid små rattutslag. Och man kan åka med mindre statisk camber........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Nedanstående var meningen som ett PM......
Men eftersom jag gjorde fel....så får det väl stå...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
jag satt och sökte igår på caster och mcpherson.. men jag tror jag förstår varför jag fick så lite bra svar..

då alla stava mcphärson olika..

men den trådan har jag dessutom läst tidigare thumbs up


det var en mkt interesant tråd fuling..

I mitt fall tror ja scrubradien kommer bli ganska stor så man kanske av den anledningen ska ta det lugnt och börja på mindre caster för att sedan justera när man vet att det fungerar.?

i vilken storleksordning börjar scrubradien bli stor?? 100mm - 150mm?? vart ska man dra någon gräns?

bilen i fråga kommer att vara spacrad.
jag har alltid haft inställningen av spacers är av ondo och verkar få detta bekräftat..

men frågan är vad alternativet är om man vill ha ut däcken? det blir ju till att bygga om infäsningar.?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm Håkan bra att du sparkar på mig thumbs up
Nu måste jag tänka till.

Återkommer.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Som upplysning är grundsättningen på alla M3 E30 Grp.A med sa 13-14 graders SAI, 10grader caster.
Fast jag sticker in en brasklapp att de kan ha minskat spindelvinkeln ngt gentemot original då spindeln ser helt annorlunda ut.

I Grp.N där man kör standarddelar är det dock samma sak man åstakommer med en excentrisk bussning. Man vill komma upp i runt 10grader caster. Och jag har testat, det funkar skitbra. Känns mer direktstyrt...om detta inte är en bieffekt av andra saker.

Sug på den Fuling.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Håkan hadde helt rätt.
Jag hadde blandat ihopp saker
Men med ca 5grd caster så får man det mästa vättigt.

Men jag har på kän att det har avigsidor med mycket caster.
Vad och varför kan jag inte har jag inte koll på ÄN.
Det händer något som inte är önskvärt men vad????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Som upplysning är grundsättningen på alla M3 E30 Grp.A med sa 13-14 graders SAI, 10grader caster.
Fast jag sticker in en brasklapp att de kan ha minskat spindelvinkeln ngt gentemot original då spindeln ser helt annorlunda ut.

I Grp.N där man kör standarddelar är det dock samma sak man åstakommer med en excentrisk bussning. Man vill komma upp i runt 10grader caster. Och jag har testat, det funkar skitbra. Känns mer direktstyrt...om detta inte är en bieffekt av andra saker.

Sug på den Fuling.


vad har de för scrub?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



LuddeR skrev:

vad har de för scrub?


Vet inte tyvärr.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Håkan hadde helt rätt.
Jag hadde blandat ihopp saker
Men med ca 5grd caster så får man det mästa vättigt.

Men jag har på kän att det har avigsidor med mycket caster.
Vad och varför kan jag inte har jag inte koll på ÄN.
Det händer något som inte är önskvärt men vad????


Testa att vrida på ratten i en Go Cart och titta på vad som händer med framvagnen.
De brukar ha skapligt med scrub och caster o kpi. Åt minståne syns det tydligt hur det
förhåller sig.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
tänker jag rätt om att jag ska sansa sig med med caster om scruben är stor??

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Allmänt banåkaforum
frågor om länkarmssetup, caster justering osv.
2658 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande