Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
994 besök totalt |
Stålrör eller glasfiber?
Går i stolköpartankar nu. Fick höra från en kompis att stålrörsstolar ska vara farliga om man krockar. Rören går av och sen är man spetsad. Kan detta stämma? Funderar nämligen på en Sparco Sprint. tyckte den var riktigt fin att sitta i. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
Att rören skulle gå av tror jag inte på men omöjligt är det ju inte. Personligen tycket jag att man sitter betydligt skönare i en glasfiberstol än i en stålrörsstol, särskilt om man ska sitta längre sträckor. Under bankörningpass tror jag inte det spelar så stor roll.
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
"Går i stolköpartankar nu. Fick höra från en kompis att stålrörsstolar ska vara farliga om man krockar.
Rören går av och sen är man spetsad. Kan detta stämma? Funderar nämligen på en Sparco Sprint. tyckte den var riktigt fin att sitta i." Glasfiber och kol/kevlarfibrer kan man knäcka också, dessa kan då spetsa dig... Ska du köra långt/mycket med bilen, stålrrörstolar. Dessa är uppbyggda som 'vanliga' bilstolar med fjädrande tyg spänt mellan stålrören. De fomar sig då lite efter ditt arschle. En glasfiberstol ändrar sig inte efter din kropp. _________________ Roland Johansson |
Eftersom jag jobbar med just bilsäkerhet på en stor biltillverkare här i Sverige så kan jag ju bara säga vad jag tycker och känner; snåla inte utan köp en bra stol. Hur vet du då att den är bra? Tja, svår fråga men köper du en som är FIA-godkänd så vet du i alla fall att den uppfyller deras normer vilket bör innebära att den är ganska säker.
Att du skulle bli spetsad i en stålrörstol tror jag väl inte så mycket på men visst, det kan säkert ha hänt någongång. Risken är nog däremot större att stolen kollapsar och blir farlig av den orsaken... Försök fundera på hur bältesgeometrin i stolen kommer att bli (hur sitter hålen i stolen och var är infästningarna i bilen). Hamnar bältet långt ner över höften så att du inte riskerar att glida under så är det bra, sitter det högt upp över "magen" så ska du leta efter någon annan stol. 6-p bälte är det som gäller enligt min mening, 4-p kan vara direkt farligt då underglidning kan ske och du riskerar att klämma sönder mjukdelarna i buken! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
994 besök totalt |