Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 T16 -83
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (74254 totalt)
Tommy 99
sösdala
Här sen Jul 2005

Trådstartare
fuling skrev:
citat:
sänk sats
Huua, nu fick jag exsem och utlsag
(är ett skälsord i min ordbok)

Fjäderkonsteter på fjädrarna?
Jag kan sätta en halv tunna ski.... på att de är för mjuka.

citat:
bilstein
Så kallade sportdämpare?

Fjädrarna (Kilen) är köpta på speedparts .. Om dom är för mjuka eller inte vet jag inte men jag ska prova bilen innan jag byter till nåt annat.

Bilstein dämparna är racing stötdämpare fram sen bak är det sport dämpare av lite äldre årgång men dock nya ändå.

Lövet
Marieholm
Här sen Maj 2004

Tommy, för tusan. Servostyrning är för kvinnor ;-)
Snygg catchtank, undrar var du fått den ifrån, hehe.
Jag har skaffat styrbox till DI nu men det sket sig med själva kasetten. Killen som skulle sälja den började att svara fel på mina frågor varför han hade den till salu så jag hoppade av affären.
Höll förresten på att få kabelstocken uppäten av en musjävel som behagade att bosätta sig i 99:an (han tyckte väl att endast det bästa är gott nog) men han é döer nu den fan.
Skall ta tag i bilen nu i juletid, för jag skall till Tyskland nu i veckan och hämta lite "garagedrivmedel" så att säga.
Göran

Marieholm
Här sen Maj 2004

Dessutom, jag ser nog vad det står på snigeln till turbon.
Slipa genast bort det!

sösdala
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Lövet skrev:
Tommy, för tusan. Servostyrning är för kvinnor ;-)
Snygg catchtank, undrar var du fått den ifrån, hehe.
Jag har skaffat styrbox till DI nu men det sket sig med själva kasetten. Killen som skulle sälja den började att svara fel på mina frågor varför han hade den till salu så jag hoppade av affären.
Höll förresten på att få kabelstocken uppäten av en musjävel som behagade att bosätta sig i 99:an (han tyckte väl att endast det bästa är gott nog) men han é döer nu den fan.
Skall ta tag i bilen nu i juletid, för jag skall till Tyskland nu i veckan och hämta lite "garagedrivmedel" så att säga.
Göran

Hej du!
För kvinnor!!... mjaa.. tror nog den betalar sig när man ligger o kör bana/iskörning med diff bromsen, känns rätt bra i armarna annars tror ja
Ja catchtanken blev bra, det gjorde du bra thumbs up Är du sugen på att göra en till vevhusventilationen med
Jag har svårt att tänka mig att det finns tänd kasseter som är (bra) begagnade.. är ju oftast utbytta för att bilen inte gått tillfredställande.. brukar ju vara så! Bättre att köpa en ny även om dom kostar över 2000kr så är det nog värt det.
Tur du fick tag på musen... hade ju varit en måltid i dyraste laget

Ja sätt fart med 99an nu så kanske man ser lite rediga bilar ute i trafiken, min lär dröja ett tag till ja håller på att samla krafter (pengar) så man kan fortsätta, det är ju jul o den biten snart med.

Mvh tommy

Tommy 99
sösdala
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Lövet skrev:
Dessutom, jag ser nog vad det står på snigeln till turbon.
Slipa genast bort det!

Ja det ska slipas bort ja lovar

Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

nämen det står ju volvo på turbon.. inte ska du slipa bort det.. ta det bästa från våra "svenska" bilar..

Citera
Tommy 99
sösdala
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Nikel skrev:
nämen det står ju volvo på turbon.. inte ska du slipa bort det.. ta det bästa från våra "svenska" bilar..

ligger nåt i det..

Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Hur är det där Link-sprutet, styr det tändningen också?
Blir det vanlig APC till turbon eller har du något annat på lut?

Såg ut att vara ett redigt jobb att få dit servoväxeln, är det original Saab 99?
Citera
Tommy 99
sösdala
Här sen Jul 2005

Trådstartare
poh99 skrev:
Hur är det där Link-sprutet, styr det tändningen också?
Blir det vanlig APC till turbon eller har du något annat på lut?

Såg ut att vara ett redigt jobb att få dit servoväxeln, är det original Saab 99?

Hej
Ja det styr tändningen med. Jag är inte speciellt insatt i sprutets funktioner eller hur det fungerar ännu, men jag har en kille som ska "undervisa" mig sen när det blir uppstart "Bulle" i Killeberg om nån vet vem han är, kör volvo turbo med hyfsat riv i .

Men jag kan sjustera ladd trycket med linket, tror även att det har någon form av apc funktion om man vill.

Ja styrväxeln var ett j-a jobb tog många timmar men det blev rätt bra till slut, fanns ju inga orginal fäste eller nånting så man fick ju tillverka allting.. iofs inga kompliserade grejer men allt tar ju sin tid.
Styrväxeln är en 99 orginal från en 99 gle, pumpen från 900 T16.

Mvh Tommy

Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004

fuling skrev:
Jag gissar att du kommer bli knäpp att åka med 6:31 slutväxen.
En vild gissing, jag har inte 100% koll på 99/900 lådorna, att bilen kommer toppa ca 160-180km/h vid ca ca ca ca ca 7500r/min.

Det blir en lite småtrevlig väldigt rapp karaktär på alla... 4 växlarna.
Jag körde med #5 (30/27) primär -04 och på rudskogen är det en perfekt utväxling, mantorprakan är den väl inte riktigt lämplig. Med #5 så kommer den att varva ca 4200 vid 90km/h på 4an.

Den drevsatsen fast med 9:33 slutväxel kommer den att göra ca 230 km/h vid 7000 rpm, inga problem med lång eller hög 1a som alla har fått för sig.

sösdala
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Qrille skrev:
fuling skrev:
Jag gissar att du kommer bli knäpp att åka med 6:31 slutväxen.
En vild gissing, jag har inte 100% koll på 99/900 lådorna, att bilen kommer toppa ca 160-180km/h vid ca ca ca ca ca 7500r/min.

Det blir en lite småtrevlig väldigt rapp karaktär på alla... 4 växlarna.
Jag körde med #5 (30/27) primär -04 och på rudskogen är det en perfekt utväxling, mantorprakan är den väl inte riktigt lämplig. Med #5 så kommer den att varva ca 4200 vid 90km/h på 4an.

Den drevsatsen fast med 9:33 slutväxel kommer den att göra ca 230 km/h vid 7000 rpm, inga problem med lång eller hög 1a som alla har fått för sig.

Qrille:
låter ju bra, ska bli roligt att prova lådan till våren...

Mvh Tommy

Tommy 99
sösdala
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Hej

Tänkte skriva lite om vad som har hänt med bilen dem senaste veckorna... jag har lagt i motorn nu samt kopplat det mesta runt omkring. Jag o farsan har också byggt det främre avgaset med 3" batteri böj sen ner under bilen har vi satt en flex del så det kan röra sig lite. Turbon har jag gjort ett fäste till west gate (stavning?)klockan så den sitter stabilt, blev rätt bra tycker jag

Annars vet jag inte om det hänt så mycket mer ..håller på att lösa det med oljekylet till motorn samt till växellådan (placeringen)... mejla med ragnar o han hade kyl från en 95a men då får jag inte plats med kylet till lådan så jag tror det blir ett 9 raders till lådan o ett 16 raders till motorn som får sitta utan för karossen precis under kofångaren.. ska gå! Det ska ju se vettigt ut med.

Beställde Saab sport o rally skärmbreddare idag, blir nog grymt ihopa med vita Mo 6" 16 "compomotive

Jag sk ordna fler bilder i veckan på det som hänt med bilen.

Mvh Tommy

Lövet
Marieholm
Här sen Maj 2004

Sover du?

Hur går det Tommy?
Får iofs en del berättat av din farsa om nätterna men det kommer jag inte ihåg när jag vaknar på morgonen (gud vad jag hatar nattskiftet)
Blev det bra med gummikuddarna till avgasröret?
Jag har inte gjort ett skit vid min 99:a men jag tar tag i det så fort temperaturen är skälig i garaget.

Skogstorp
Här sen Nov 2004

Vart kan man köpa Rally och sport skärmbreddarna?

Pris?

sösdala
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re: Sover du?

Lövet skrev:
Hur går det Tommy?
Får iofs en del berättat av din farsa om nätterna men det kommer jag inte ihåg när jag vaknar på morgonen (gud vad jag hatar nattskiftet)
Blev det bra med gummikuddarna till avgasröret?
Jag har inte gjort ett skit vid min 99:a men jag tar tag i det så fort temperaturen är skälig i garaget.

Hej!

Jo det går framåt.. ska ev starta upp den i nästa vecka jag håller på att koppla in sprutet löda kablar o så, fick hem kopplingen idag så den ska på nu i helgen.
Jag behöver starta den nu... så man får lite mer glöd att skruva Jag kan tänka mig att farsan pratar en del om bilen, han e helt toppad när det gäller det men det är ju kul.
Ja det blev bra med gummi kuddarna tror jag kan ju bli vibrationer med men det kan man ju ändra på sen i såfall. Då kanske det blir premiär åka tillsammans sen till våren när din 99a är klar med?

Mvh Tommy

Tommy 99
sösdala
Här sen Jul 2005

Trådstartare
ZVR skrev:

Pris?

Hej

Jag har köpt mina på RP glas fiber 0923-15118, kostar 2500kr tror jag det var.

Mvh Tommy

ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004

Tommy 99 skrev:
ZVR skrev:

Pris?

Hej

Mvh Tommy

ok men det är väl ett ok pris, se till att ta lite kort vid monteringen!

sösdala
Här sen Jul 2005

Trådstartare
ZVR skrev:
Tommy 99 skrev:
ZVR skrev:

Pris?

Hej

Mvh Tommy

ok men det är väl ett ok pris, se till att ta lite kort vid monteringen!

Jag ska fixa det!

Tommy 99
sösdala
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Jag skulle sätta in en bild men det funkar inte ... återkommer!

Mvh Tommy

Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 T16 -83
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (74254 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande