|
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234

17 Feb 2006 11:19
Så här såg Ferraris F1 kolv ut 1994.
Finns att köpa i deras webshop för endast 708,33 _.
_________________ Mattias Österberg
Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
|
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194

17 Feb 2006 13:36
Jag har en fråga som jag inte sätt svar på
vad ska motorn / bilen användas till???
och vilka toleranser/livslängd räknar du med BigAl ?
(är det en motor som ska vara överladdad så slipper man de extrema kolvhastigheterna, ska det vara för etanol, ska du byta hela motorn efter 2-4timmar körning eller ska den hålla i nått år och när jag såg vissa av förslagen så är vissa ganska dyra så vart är budjeten på (är det 2000kr för kolv och stake eller är det 20000kr för ett par eller änu mer ?)
_________________ // Mikeal Rylen
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19049

17 Feb 2006 14:43
Rullen skrev: | Jag har en fråga som jag inte sätt svar på
vad ska motorn / bilen användas till???
och vilka toleranser/livslängd räknar du med BigAl ?
(är det en motor som ska vara överladdad så slipper man de extrema kolvhastigheterna, ska det vara för etanol, ska du byta hela motorn efter 2-4timmar körning eller ska den hålla i nått år och när jag såg vissa av förslagen så är vissa ganska dyra så vart är budjeten på (är det 2000kr för kolv och stake eller är det 20000kr för ett par eller änu mer ?) |
Varför slipper man extrema kolvhastigheter om den är överladdad?
Är det ett antagande du gör att man inte varvar lika mycket om man överladdar? Låter trist.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242

17 Feb 2006 15:23
mattias 968cs skrev: | Så här såg Ferraris F1 kolv ut 1994.
Finns att köpa i deras webshop för endast 708,33 _. |
Bilderna jag postade tidigare visar en något nyare F1 kolv, tror den är från 1999, dvs Ferrari Tipo 048. Har även bilder på kolv/stake i Tipo 049 och man kan mellan dessa notera ett par små skillnader.
Kolven som sitter i Ferraris F1 motor tillverkas för övrigt av Mahle Motorsport, vevaxeln av Chambon, vevstakarna är förmodligen från Pankl, ventilerna från Del West, koppling från Sachs och gasspjäll från VECA.
|
allemeck
Här sen Jan 2004
Inlägg: 511
Trådstartare

17 Feb 2006 16:15
Rullen skrev: | Jag har en fråga som jag inte sätt svar på
vad ska motorn / bilen användas till???
och vilka toleranser/livslängd räknar du med BigAl ?
(är det en motor som ska vara överladdad så slipper man de extrema kolvhastigheterna, ska det vara för etanol, ska du byta hela motorn efter 2-4timmar körning eller ska den hålla i nått år och när jag såg vissa av förslagen så är vissa ganska dyra så vart är budjeten på (är det 2000kr för kolv och stake eller är det 20000kr för ett par eller änu mer ?) |
Jag är så fattig så jag tänker bara ut den teoretiskt bästa kolven för att sedan hitta en bra kompromiss (som jag gör med hela min motor och chassi) :
tanken i teorin är iaf att kunna köra ALLT , dvs banåka, konbana, gata, isrejsing, rally, stripp
sen ska motorn vara en bra kompromiss mellan alla dessa , så det blir överladdning med riktigt tidigt ladd samt hög toppeffekt och även toppvarv (om man nu motförmodan skulle behöva varva lite extra sådär tvärt) även chassit ska vara rejält ställbart
bränslet ska kunna vara bensin eller e85
därför blir dethär med livslängden lite speciell, den måste vara "lång" det som begränsar är igentligen att jag är en lat mekaniker (4x4 motor är jobbig å byta kolvar på)
_________________ AIexander StenvaII
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366
Hjälpmoderator

17 Feb 2006 18:00
Big Al:
Du är ute efter en ytopi(riält felstavat)
_________________ Johan Sjölinder
|
allemeck
Här sen Jan 2004
Inlägg: 511
Trådstartare

17 Feb 2006 21:26
aa
_________________ AIexander StenvaII
|
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194

18 Feb 2006 14:08
MaZ skrev: | Rullen skrev: | Jag har en fråga som jag inte sätt svar på
vad ska motorn / bilen användas till???
och vilka toleranser/livslängd räknar du med BigAl ?
(är det en motor som ska vara överladdad så slipper man de extrema kolvhastigheterna, ska det vara för etanol, ska du byta hela motorn efter 2-4timmar körning eller ska den hålla i nått år och när jag såg vissa av förslagen så är vissa ganska dyra så vart är budjeten på (är det 2000kr för kolv och stake eller är det 20000kr för ett par eller änu mer ?) |
Varför slipper man extrema kolvhastigheter om den är överladdad?
Är det ett antagande du gör att man inte varvar lika mycket om man överladdar? Låter trist.  |
min tanke var att man inte behöver varva lika mycke om man har överladning för en regäl effekt utan ställa upp trycket lite iställe för att kompensera lite lägre varv
och kör man på lite mer humana varv så antar jag att livslängden blir lite längre på motorn
för de varven vissa antar jag var uppe på i denna teoretiska fråga ligger över 12000rpm för det extrema effekterna och då är det ju bätre att ta ner varvet och ladda mer
sen om man pratar om en vältrimmad gatbil som ska hålla så antar jag att val av kolvar mm kan ändras och hur mycke man varvar mm ska hållas lite mer moderat när sakerna ska håll ett tag
Al :
vad är det för motor ? hur mycke har du tänkt plocka ur den? och vart går peninggränsen ? är det motortrim för 20-30kkr eller är det 100-200kkr eller ännu mer?
för specialkolvar och titanstakar är inte så billigt och då börjar nog ganska mycke andra saker behövas bytas till specialgreger som drar iväg i pris
_________________ // Mikeal Rylen
|
allemeck
Här sen Jan 2004
Inlägg: 511
Trådstartare

18 Feb 2006 18:03
Al :
vad är det för motor ? hur mycke har du tänkt plocka ur den? och vart går peninggränsen ? är det motortrim för 20-30kkr eller är det 100-200kkr eller ännu mer?
för specialkolvar och titanstakar är inte så billigt och då börjar nog ganska mycke andra saker behövas bytas till specialgreger som drar iväg i pris
En 4x4 Cosworthmotor
just nu kommer det landa runt 400hk, men lite vill ha mer kanske 800hk är drömmålet
jag har inte bråttom att bygga en seriös maskin tar det 5 år pga pengagränsen så tar det 5 år
bygger den endå "på sidan" så det kommer inte påverka körningen så mkt
_________________ AIexander StenvaII
|
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847

21 Feb 2006 02:24
Cobolt skrev: | En tanke jag gått och grunnat på, coatingar fungerar tydligen rätt bra på kompressionstända motorer såsom dieslar, topfueldragsters osv... dvs motorer som inte är lika känsliga för hotspots.
Kylningen av tex en kolv är ju kontinuerlig, men uppvärmningen är cyklisk, vad man vill uppnå är ju att låta materialet "soaka" värme som sen inte är mer än att det hinner kylas bort innan nästa upppvärmning, detta kräver ju en bra värmeledningförmåga. Carbon-carbon har ju visat sig ha för dålig värmeledningförmåga och råkar ut för heatsoak och får hotspots och knackningar för att materialet inte kan transportera bort tillräckligt mycket värme per cykel.
|
Är det inte så att värmeavledning från förbränningsrummet sänker den termiska verkningsgraden?
Altså, leder man bort energin från förbränningsrummet så blir expansionen av gaserna i förbränningsrummet mindre, då temperaturökningen blir lägre.
_________________ //Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.
--VVTS--
|
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312

21 Feb 2006 22:36
Magnus L skrev: | Cobolt skrev: | En tanke jag gått och grunnat på, coatingar fungerar tydligen rätt bra på kompressionstända motorer såsom dieslar, topfueldragsters osv... dvs motorer som inte är lika känsliga för hotspots.
Kylningen av tex en kolv är ju kontinuerlig, men uppvärmningen är cyklisk, vad man vill uppnå är ju att låta materialet "soaka" värme som sen inte är mer än att det hinner kylas bort innan nästa upppvärmning, detta kräver ju en bra värmeledningförmåga. Carbon-carbon har ju visat sig ha för dålig värmeledningförmåga och råkar ut för heatsoak och får hotspots och knackningar för att materialet inte kan transportera bort tillräckligt mycket värme per cykel.
|
Är det inte så att värmeavledning från förbränningsrummet sänker den termiska verkningsgraden?
Altså, leder man bort energin från förbränningsrummet så blir expansionen av gaserna i förbränningsrummet mindre, då temperaturökningen blir lägre. |
Ja, titta på slutet i tråden om E85 och V-power så är just detta avhandlat.
_________________ Tomas Lindbäck
|
|