Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spel mellan svänghjul och lamell?
2870 besök totalt
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Kort fråga jag inte hittat svar på när jag sökt men hoppas den är av allmänt intresse.

Hur stort spel är det typiskt i kopplingen mellan svänghjul och lamell?

Anledningen till min fråga är att något hände på Sviestad vid deras sista öppna bankörning. Vid växling från 2:an till 3:an havererade något. Under 1800 varv kunde jag växla men ej över. Har sett att en del av lamellen separerat men ser inte ut att vandrat över de delar som sitter kvar.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Du får ursäkta, jag fattar ej frågan

Yngsjö
Här sen Nov 2002

Trådstartare
När kopplingen är nedryckt hur stort är spelet mellan lamellen och svänghjulet? Är det 100-delar eller närmare 1 mm?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

I de banorna har jag aldrig tänkt utan att kraften är noll från tryckplatta.

Har du en bild på lamellen?

Yngsjö
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bilder på lamellen

Gävle
Här sen Jan 2004

Det är nog snarare nån eller några millimeter, 1-2 blir min gissning utan att mäta......

Men det är nog inte ditt problem, det låter som du behöver en ny lamell, speciellt om du sett att den separarat.........

När delar av lamellen lossnar så hamnar dom nånstans, oftast där dom gör som mest skada o onytta!
En lamell som är skadad har ingen återvända, ersätt med en ny!!!
Har sett den del exploderade lameller o det blir inget kvar av dom, bara en hög med flisor......

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

lite långsam o skriva visst......

Men där kom bildbeviset om att lamellen är slut, skulle den varva upp igen så skulle den troligen explodera i småbitar, blir ju en obalans när delarna lossnar.
Bytt!

BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Tyvärr räcker det nog inte med en ny lamell.
Det ser ut som problemet är att tryckplattan och/eller svänghjulet har slagit sig.
Det ser ut som om kraften överförts längs ut på lamellen.....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

om jag inte har fått allt om bakfoten så är tryckplattan inte plan utan konkav/konvex för att få en mjukt ingrepp. Så lamellen tar inne/ute först. Men det är så lite tid att det inte borde spela någon roll.

Men i vilket fall som hälst är lamellen SLUT, men det går att sätta dit nytt slitbelingning.

Yngsjö
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Håkan: Även om det inte är en garant så är svänghjulet hokus-pokus-bra med flytande plattor fäst på ett fräst aluminiumhjul. Såvitt jag kan se med den enkla stålskala jag har är allt plant och ytan på svänghjulet är så blankt och fint utan missfärgningar eller sprickor.

Magnus: Ny lamell är redan beställd men min oro är huruvida det är det verkliga problemet med att jag inte kan växla över 1800 varv. Sen tror jag att när kopplingen väl är ihoptryckt ska det varvas väldigt högt för att hela friktionsytan ska lossna av centrifugalkraften.

På min nivå kan jag endast likna kopplingen med bromsar och där är spelet mellan belägg och skiva delar av mm normalt. Spel på flera mm låter mycket när det gäller en koppling.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Klas NSX skrev:

På min nivå kan jag endast likna kopplingen med bromsar och där är spelet mellan belägg och skiva delar av mm normalt. Spel på flera mm låter mycket när det gäller en koppling.

Min teori var att tryckplatta och svänghjul bara trycker på lamellen utanför nitarna. Då kommer nitarna att få ta massor av kraft......och lamellen skulle kunna spricka som den gjort.
Men ser det rakt och fint ut...så bör det ju inte vara det som är problemet.

Jag kan inte svara på hur mycket spel det ska vara i urkopplat läge......men det ska säkert vara minst 1 mm.
Lamellen måste släppa taget ordentligt....annas blir det jättevarmt om du står still med kopplingen nerteampad.

Problem med växlingar som du beskriver....beror ofta på att ingående axeln till växellådan kärvar i vevaxellagringen.

Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Att lamellen utanför nitarna lossnat verkar skumt. Man kunde tycka att lamellen borde vara limmad som bromsbelägg är och att nitarna mest var för att fixera under torktiden - typ.
En förhoppning som jag hade var att lamellen kärvat/kommit snett men "tyvärr" verkar den ha löpt fint på axeln. Originalkopplingen (13 år) var betydligt mer rostig runt axeln. Denna är bara lite röd-dammig men löper fint.
om spelet är dryga mm har jag svårt att se att den spricka som uppkommit på lamellen ska vara orsaken till problemen. Med så stort spel borde inte den delen av lamellen som släppt ligga an mot svänghjulet. Jag kan tydligt se att den separerade delen aldrig vandrat ovanpå den del som fortfarande sitter fast.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Klas NSX skrev:
Att lamellen utanför nitarna lossnat verkar skumt. Man kunde tycka att lamellen borde vara limmad som bromsbelägg

Ja....den där typen av lamell är ett jävla skit.
Kan du få tag i en lamell som inte är fjädrande mellan beläggen.......så köp en sån..!!

Klas NSX skrev:

om spelet är dryga mm har jag svårt att se att den spricka som uppkommit på lamellen ska vara orsaken till problemen. Med så stort spel borde inte den delen av lamellen som släppt ligga an mot svänghjulet....

Jag skulle tro att den lösa delen av belägget börjar röra sig ganska ordentligt när det varvar.....och det behävs inte mycket anläggning mot svänghjulet/tryckplattan för att växlingarna ska försvåras..

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Klas NSX skrev:
Håkan: Även om det inte är en garant så är svänghjulet hokus-pokus-bra med flytande plattor fäst på ett fräst aluminiumhjul. Såvitt jag kan se med den enkla stålskala jag har är allt plant och ytan på svänghjulet är så blankt och fint utan missfärgningar eller sprickor.

Magnus: Ny lamell är redan beställd men min oro är huruvida det är det verkliga problemet med att jag inte kan växla över 1800 varv. Sen tror jag att när kopplingen väl är ihoptryckt ska det varvas väldigt högt för att hela friktionsytan ska lossna av centrifugalkraften.

Just när lamellen tappar bitar eller spricker är det väldigt vanligt att kopplingen fungerar som den ska om motorn är avstängd eller strax över tomgångsvarv för att när varvtalet ökar så frikopplar det inte längre. Så byt trasiga delar och var lugn.

Gävle
Här sen Jan 2004

Tror ändå det löser sig med en ny lamell.

Spelet på nån millimeter måste finnas där, skulle det sig vara 2 tiondels mm så skulle frikoppling vara omöjlig med varm koppling.

Man måste ha klart för sig hur en koppling jobbar, tryckplattans solfjädrar ska frilägga friktionsytan på tryckplattan från lamellens friktionsmaterial o därmed friläggs lamellen att rotera fritt, medans svänghjul/tryckplatta fortsätter i motorns varvtal. Då måste det finnas utrymme för lamellen att rotera fritt/avstanna i rotation.
Mycket viktigt för att växlingen ska kunna ske obehindrat, detta blev lite av ditt problem nu då lamellen aldrig blev helt frilagd p.g.a skadan på friktionsmaterialet.

BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
Citera
Skruva banåkabil
2870 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande