| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Få tag på delar och diameter på avgasystem?
|
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (3242 totalt) |
|
Få tag på delar och diameter på avgasystem?
På söndag ska jag bygga avgassystem! Eftersom jag har världens bästa framförhållning, har jag fortfarande inte skaffat lämpliga krökar i 2,5" dimension...
Var inne på micros hemsida och försökte hitta öppettider samt om de hade krökar. Hittade dock ingenting (jag är inte bara kass på att planera, jag är blind också! ).
Har någon här några tips om var jag lämpligast köper delar en söndag?
och så en fråga till teoretikerna: Hur långt räcker dubbelt 2,5" och vid vilken effekt är det lönt att byta upp sig till 3"? |
||||||
|
mekonomen säljer ju simons böjar mm, de funkar ju attbygga av så länge det inte ska va rostfritt.
Även om simons har utökat sortimentet till rostfria rör också, men de tror jag inte ligger på lager på mekonommen. Måste nog beställas. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
|
Micro har öppet 10-16 på söndag... de har en del delar på lager och är billigare än Mekonomen.
Varför denna plötsliga stress Jeppson? Det snöar ute :shifty: _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||||||
|
Anders.. Jag åker dubbla 3" på M6-an......... där snackar vi 350hk..
Liakdant system som boströms har på sin racbil som köhler byggt både motor och avgassystem till, samma effekt ungefär, fast 3,2 liters motor i deras.. Så ska du inte ha ut mer än 300hk så blir det nog lagom dimensionerat med 2x2,5" Hur mycket area har du sammanlagt i primärrören? Är det 1-3/4" extractorrör? Räkna lite
|
||||||
|
perfekt! Jag tyckte att jag hade sett avgaskrökar på micro när jag var där inne senast! Det får det bli!
Stress? Jag? Jag har inget att dölja!
Inget alls!!!
|
||||||
På rallycrossen har vi enkelt 3" och den bromsar 400+hk. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
glöm inte galv färg !! massor behövs till avgass anlägg !! Ps kolla den här !! www.escapetor.com
_________________ Markus Lilja |
||||||
Den där länken skiter jag fullständigt i....
|
||||||
open up b***h så det får andas riktigt.. nåja skämt åsido. det är vad jag fått lära mig från dragracingnissarna i alla fall.. Har ni provat flöda galet mycket och bänkat på det??
Kolla in bmw fabriks bilarna. Nya såsom gamla åker med 2x2,5" system.. den senaste 3-serien med lite grövre.. fanns nån länk med film på det här på forumet innan.. |
||||||
|
Läste ngn test för en herrans massa år sen där dom testadeflöde för sugmotorer.
En generell bedömning blev <200hk = 2" <250hk = 2 1/4" <320hk = 2 1/2" <400hk = 3" Dessa stl gav fullt tillräckligt flöde, Men ett öppnare skulle kunna ge lite till. Dock blev det svårigheter att hålla ljudvolymen i schack. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Den gav faktiskt lite mer effekt på topp men mindre vrid på mitten med en 2,5" ljuddämpare längst bak istället för 3", så vi har faktiskt labbat en hel del med avgaset på motorbänk. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
|
||||||
6-2-1 som grenar sig till två 3" SBF kattar bredvid varandra och tillbaka till enkelt 3" resten av vägen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
avser enkelt system va? |
||||||
Jupp _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Fick denna tabell på raggarforumet...
Recommended Exhaust Sizes Horsepower..Single Exhaust Pipe Diameter..Dual Exhaust Pipe Diameter 200-300 ......... 3" ............................................ 2 1/4" 300-400 ......... 3 1/2 ....................................... 2 1/2" 375-450 ......... 4" ............................................ 3" 450-550 ......... 4 1/2" ...................................... 3 1/2" 550-650 ......... 5 ............................................. 3 1/2" 650-800 .......... - ............................................. 4" 800-1000 .......... - ........................................... 4 1/2" 1000 plus .......... - ........................................... 5" det får väl bli ett 3 tums istället då... 3,5" känns groteskt stort och bullrigt...
Jag som hoppades på att komma undan med ett litet 2,5 Gissar på att 3" kommer bli lite begränsande, men det får väl gå ändå...
|
||||||
Ta jänkarnas mått med en nypa salt, låter groteskt överdrivet. Kör jag 400 häst på min 2.3 fyra då skall jag ha 4 tums? galet.. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Jag åker 3"..........och det skulle räcka till mina planerade 8 liter.....och som i verkligheten blev 7 liter. Du klarar det absolut med 2,5" idag. Enda annledningen till att du ska bygga 3"...........är om du planerar stora effekthöjningar i framtiden. jag litar mer på Dude's lista....än den du hittat. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Ah, nu ploppar det in sådana svar som jag vill ha
Det smidigaste hade som sagt varit 2,5" - då får man lite extra markfrigång, lättare att hitta delar samt att det väger mindre
|
||||||
|
_________________ Mattias Meldert |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Få tag på delar och diameter på avgasystem?
|
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (3242 totalt) |
