Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Få tag på delar och diameter på avgasystem?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (3242 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319


Trådstartare
Få tag på delar och diameter på avgasystem?

På söndag ska jag bygga avgassystem!

Eftersom jag har världens bästa framförhållning, har jag fortfarande inte skaffat lämpliga krökar i 2,5" dimension...
Var inne på micros hemsida och försökte hitta öppettider samt om de hade krökar. Hittade dock ingenting (jag är inte bara kass på att planera, jag är blind också! ).

Har någon här några tips om var jag lämpligast köper delar en söndag?


och så en fråga till teoretikerna: Hur långt räcker dubbelt 2,5" och vid vilken effekt är det lönt att byta upp sig till 3"?
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



mekonomen säljer ju simons böjar mm, de funkar ju attbygga av så länge det inte ska va rostfritt.

Även om simons har utökat sortimentet till rostfria rör också, men de tror jag inte ligger på lager på mekonommen. Måste nog beställas.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Autoexperten i Malmö hade en del grejer, jag minns bara inte om de hade 2,5". Jag köpte ju bara 2". Frågan är väl just om de har öppet på en söndag.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2297



Micro har öppet 10-16 på söndag... de har en del delar på lager och är billigare än Mekonomen.

Varför denna plötsliga stress Jeppson? Det snöar ute :shifty:

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Anders.. Jag åker dubbla 3" på M6-an......... där snackar vi 350hk..
Liakdant system som boströms har på sin racbil som köhler byggt både motor och avgassystem till, samma effekt ungefär, fast 3,2 liters motor i deras..

Så ska du inte ha ut mer än 300hk så blir det nog lagom dimensionerat med 2x2,5"
Hur mycket area har du sammanlagt i primärrören?
Är det 1-3/4" extractorrör?
Räkna lite

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319


Trådstartare
perfekt! Jag tyckte att jag hade sett avgaskrökar på micro när jag var där inne senast! Det får det bli! thumbs up


Stress? Jag? Jag har inget att dölja!
Inget alls!!!
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Krille_hlm skrev:
Anders.. Jag åker dubbla 3" på M6-an......... där snackar vi 350hk..
Liakdant system som boströms har på sin racbil som köhler byggt både motor och avgassystem till, samma effekt ungefär, fast 3,2 liters motor i deras..

Så ska du inte ha ut mer än 300hk så blir det nog lagom dimensionerat med 2x2,5"
Hur mycket area har du sammanlagt i primärrören?
Är det 1-3/4" extractorrör?
Räkna lite


På rallycrossen har vi enkelt 3" och den bromsar 400+hk.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
mlswe
Sverige/08
Här sen Feb 2005
Inlägg: 128



glöm inte galv färg !! massor behövs till avgass anlägg !! Ps kolla den här !! www.escapetor.com

_________________
Markus Lilja
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319


Trådstartare
mlswe skrev:
Ps kolla den här !! www.escapetor.com

Den där länken skiter jag fullständigt i....
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Niklas Sandström skrev:
Krille_hlm skrev:
Anders.. Jag åker dubbla 3" på M6-an......... där snackar vi 350hk..
Liakdant system som boströms har på sin racbil som köhler byggt både motor och avgassystem till, samma effekt ungefär, fast 3,2 liters motor i deras..

Så ska du inte ha ut mer än 300hk så blir det nog lagom dimensionerat med 2x2,5"
Hur mycket area har du sammanlagt i primärrören?
Är det 1-3/4" extractorrör?
Räkna lite


På rallycrossen har vi enkelt 3" och den bromsar 400+hk.


open up b***h så det får andas riktigt.. nåja skämt åsido. det är vad jag fått lära mig från dragracingnissarna i alla fall..
Har ni provat flöda galet mycket och bänkat på det??
Kolla in bmw fabriks bilarna. Nya såsom gamla åker med 2x2,5" system.. den senaste 3-serien med lite grövre.. fanns nån länk med film på det här på forumet innan..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Läste ngn test för en herrans massa år sen där dom testadeflöde för sugmotorer.

En generell bedömning blev

<200hk = 2"
<250hk = 2 1/4"
<320hk = 2 1/2"
<400hk = 3"

Dessa stl gav fullt tillräckligt flöde, Men ett öppnare skulle kunna ge lite till.
Dock blev det svårigheter att hålla ljudvolymen i schack.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Krille_hlm skrev:
Niklas Sandström skrev:
Krille_hlm skrev:
Anders.. Jag åker dubbla 3" på M6-an......... där snackar vi 350hk..
Liakdant system som boströms har på sin racbil som köhler byggt både motor och avgassystem till, samma effekt ungefär, fast 3,2 liters motor i deras..

Så ska du inte ha ut mer än 300hk så blir det nog lagom dimensionerat med 2x2,5"
Hur mycket area har du sammanlagt i primärrören?
Är det 1-3/4" extractorrör?
Räkna lite


På rallycrossen har vi enkelt 3" och den bromsar 400+hk.


open up b***h så det får andas riktigt.. nåja skämt åsido. det är vad jag fått lära mig från dragracingnissarna i alla fall..
Har ni provat flöda galet mycket och bänkat på det??
Kolla in bmw fabriks bilarna. Nya såsom gamla åker med 2x2,5" system.. den senaste 3-serien med lite grövre.. fanns nån länk med film på det här på forumet innan..


Den gav faktiskt lite mer effekt på topp men mindre vrid på mitten med en 2,5" ljuddämpare längst bak istället för 3", så vi har faktiskt labbat en hel del med avgaset på motorbänk.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



men kör ni enkelt rör??? 6-2-1 system????

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Krille_hlm skrev:
men kör ni enkelt rör??? 6-2-1 system????


6-2-1 som grenar sig till två 3" SBF kattar bredvid varandra och tillbaka till enkelt 3" resten av vägen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319


Trådstartare
Dude skrev:
Läste ngn test för en herrans massa år sen där dom testadeflöde för sugmotorer.

En generell bedömning blev

<200hk = 2"
<250hk = 2 1/4"
<320hk = 2 1/2"
<400hk = 3"

Dessa stl gav fullt tillräckligt flöde, Men ett öppnare skulle kunna ge lite till.
Dock blev det svårigheter att hålla ljudvolymen i schack.


avser enkelt system va?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
Dude skrev:
Läste ngn test för en herrans massa år sen där dom testadeflöde för sugmotorer.

En generell bedömning blev

<200hk = 2"
<250hk = 2 1/4"
<320hk = 2 1/2"
<400hk = 3"

Dessa stl gav fullt tillräckligt flöde, Men ett öppnare skulle kunna ge lite till.
Dock blev det svårigheter att hålla ljudvolymen i schack.


avser enkelt system va?


Jupp thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319


Trådstartare
Fick denna tabell på raggarforumet...

Recommended Exhaust Sizes


Horsepower..Single Exhaust Pipe Diameter..Dual Exhaust Pipe Diameter
200-300 ......... 3" ............................................ 2 1/4"
300-400 ......... 3 1/2 ....................................... 2 1/2"
375-450 ......... 4" ............................................ 3"
450-550 ......... 4 1/2" ...................................... 3 1/2"
550-650 ......... 5 ............................................. 3 1/2"
650-800 .......... - ............................................. 4"
800-1000 .......... - ........................................... 4 1/2"
1000 plus .......... - ........................................... 5"


det får väl bli ett 3 tums istället då... 3,5" känns groteskt stort och bullrigt...
Jag som hoppades på att komma undan med ett litet 2,5 Gissar på att 3" kommer bli lite begränsande, men det får väl gå ändå...
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Anders Jeppsson skrev:
Fick denna tabell på raggarforumet...

Recommended Exhaust Sizes


Horsepower..Single Exhaust Pipe Diameter..Dual Exhaust Pipe Diameter
200-300 ......... 3" ............................................ 2 1/4"
300-400 ......... 3 1/2 ....................................... 2 1/2"
375-450 ......... 4" ............................................ 3"
450-550 ......... 4 1/2" ...................................... 3 1/2"
550-650 ......... 5 ............................................. 3 1/2"
650-800 .......... - ............................................. 4"
800-1000 .......... - ........................................... 4 1/2"
1000 plus .......... - ........................................... 5"


det får väl bli ett 3 tums istället då... 3,5" känns groteskt stort och bullrigt...
Jag som hoppades på att komma undan med ett litet 2,5 Gissar på att 3" kommer bli lite begränsande, men det får väl gå ändå...


Ta jänkarnas mått med en nypa salt, låter groteskt överdrivet.
Kör jag 400 häst på min 2.3 fyra då skall jag ha 4 tums? galet..

_________________
Kör cheva numer.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Anders Jeppsson skrev:
det får väl bli ett 3 tums istället då...
...


Jag åker 3"..........och det skulle räcka till mina planerade 8 liter.....och som i verkligheten blev 7 liter.

Du klarar det absolut med 2,5" idag.
Enda annledningen till att du ska bygga 3"...........är om du planerar stora effekthöjningar i framtiden.

jag litar mer på Dude's lista....än den du hittat.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319


Trådstartare
Ah, nu ploppar det in sådana svar som jag vill ha

Det smidigaste hade som sagt varit 2,5" - då får man lite extra markfrigång, lättare att hitta delar samt att det väger mindre
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462




_________________
Mattias Meldert
Citera
Skruva banåkabil
Få tag på delar och diameter på avgasystem?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (3242 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande