Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (10599 totalt) |
Värmeisolering av grenrör
Jag hadde tänkt att linda mitt nya 4-1 rör med band. Men tydligen finns det också ytbehandlingar(keramik) att lägga på istället. Är det någon som vet mer? ps Är rätt kass att söka på saker på nätet när all info finns på engelska pga dyslexi. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re: Värmeisolering av grenrör
Här har du en adress att titta på. http://www.carcraft.com/techarticles Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Tack Göran, (Daniel Bengtsson)
Men skulle se fram mot svar på SVENSKA, fattar tyvärr i prinsip noll av engelska i skrift. Ytbeläggning: Finns det guck att köpa på burk eller? eller måste man lämna bort det för behandling? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag tror att man måste lämna iväg. man ska nämligen bränna både in och utsida. Det viktigaste är väl att om du har använt ett låglegerat stål (kolstål) så tar rören skada (utöver korrosionen) av värmen om man bara behandlar utsidan eller använder linda. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
om man nu lindar rören, hur mycket kortar tid håller dessa då?
Någon som vet?? Vad jag därimot vet är att motorrumstemperatuen sjunk något i hästväg när jag lindade de rör jag hadde. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det finns översättningsprogram. Gå in på t.ex download.com. Finns ett program som heter Lingoware som fungerar. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Jag tror nog att det är lika bra att linda dom vad gäller motorrumstempen. Dom håller så länge mot rost så det räcker i alla fall. Se till så dom inte blir blöta kalla å får stå å självtorka. Kör motorn i så fall ett tag. Ledsen att jag glömmer ditt läsprobelm. Ber om ursäkt. Men det är i alla fall fler som kan ta en titt på artikeln. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Värmeisolering av grenrör
Jag har rostfria headers och leverantören avrådde på det bestämdaste på att använda lindning på headers, det förkortar livslängden ganska drastiskt samt att du behöver linda om ganska ofta. Jag fick mina headers JetHot coated (keramiskt behandlade in/utvändigt) av leverantören i USA, vet dock inte om det finns någon som gör något motsvarande i sverige. JetHot är bara en av många och alla säger att deras är bäst .... ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Göran:
Du behöver inte be om ursäkt, inte så jäv.... lätt att hålla reda på allas åkommor ![]() Har en skänsla av att det håller länge om man lindar rören men skulle hålla ÄNNU LÄNGRE utan lindning. Men huvudfrågan återstår hur mycket kortare blir livslängden med lindade rör????? Jag känner att fördelarna överväger nackdelarna. 1. Motorrumstempen sjunker kraftigt, särskilt i mitt fall där motorrummet är tämligen tätt. 2. Man kan jobba i motorrummet med varm motor utan att får värmeslag och det blir mindre risk för att bränna sig. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Den här värmen som inte går ut i motorrummet och istället försvinner ut med avgaserna, ökar den inte risken för att elda upp dämpullen i dämparna och innehållet i katalysatorn?
Rent spontant känns det som stora mängder värme om motorrumstempen minskar markant. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
I mitt fall:
1. De kunde inte stava till katalysatorn 1969 ![]() 2. Har bara en djuddämpare och den sitter längst bak. Har för mig att en sänkning av motorrums/insugsluftstempen med ca 10grd ökar effekten i motorn med några %(1-3). Jag skulle uppskatta att jag sänkte min temp med 20-40grd. Från att öppna huven och luta sig över motorrummet och få värmeslag till att kunna skruva i motorrummet vid varm motor. Bara detta var ett lyft som käns att uppväga nackdelarna med lindade rör. Dessutom så går mina/mitt rör ut precis vid växellådan, som då också får lägre temp med lindade rör. Nu är jag på tunn is, men funkar inte katten bättre hur varmare den blir??? (självklart inom rimliga gränser) _________________ Johan Sjölinder |
||||
En katalysator arbetar bara på maxeffekt om bränsleblandningens luft/bränsleförhållande ligger på den stochiometriska punkten (14.7:1) och katalysatorns arbetstemperatur ligger mellan 400 och 800 grader. Vid temperaturer under 300 grader fungerar inte katalysatorn och vid temperaturer mellan 800 och 1000 grader bryts ädelmetallerna ner. Över 1000 grader förstörs katalysatorn snabbt. En svår motorstörning som en misständning kan få temperaturen att stiga upp till 1400 grader, vilket får substratmaterialet att smälta. Blyad bensin och för mycket restolja kan också skada katalysatorn. I min bil sätter motorstyrningen ner motorn i 'Reduced power mode' om katalysatorn blir överhettad, dvs man har tillräckligt med effekt att köra i typ 50Km/h. Det var bättre -69 utan en massa datorer som försöker vara smarta .... Och dessutom inga katalysatorer ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Jag tycker du ska linda.........
om rören får ett kortare eller längre längre liv av detta......är inget jag har märkt. Dom kommer att hålla i många år. Vinsten med att bli av med värme i motorrummet är viktigare än att rören åldras.......startmotor och generator mår bättre. Jag håller på att kolla var man får tag i bandage till rätt pris........jag kommer att behöva massor till mina 2 1/4 hearers. Apropå lässvårigheter......jag lider också av detta......så funderar jag på om vi ska ha en avdelning för oss på forumet, där bara vi med dessa problem har rätten att skriva.........där vi kan ge varandra lite tipps och "rätta" varandra, utan att det blir pekpinnar. Men framför allt........stå på er......fortsätt skriv........man kan ha något att säga utan att kunna stava.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har alltid funderat på hur man får lindningen att sitta kvar. Är "remsan" så styv så att den sitter kvar eller fäster man den med något, t.ex ståltråd ? Ni som har lindat grenrör hur gör ni ?
|
||||
Blir med andra ord tyngre för mig som kan stava men inte uttrycka mig så att folk förstår. ![]() MEN där har jag ju Er som inte ger upp ![]() ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
seanr:
Tackar för katt-förklaringen, var ca vad jag gissade. Vad jag vet ligger avgastempen på en sugis på ca 500-550grd om man håller sig under landa 1(stochiometriska), bör väll ligga på ca 0,9. Sammanfattning: om man lindar rören så sjuker livslängden men inte så att det spelar någon roll, typ olindade=10år och lindade säg 3-4år. Vist livslängden har sjunkit "drastiskt" men fördelarna överväger nackdelarna. När denna sammanfattning korrekt?????? ButterflyRacing: Avgasbanage: Jag köpte mina på, se http://www.karnag.se/ (högtemperaturisolering) _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ståltråd eller slangklämmor är vanligt _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Per Wackt:
När man lindar rören så lindar man remsan omlått. Jag har hitils låst med slangklämmor i början och slutet av remsan. Men nu skall jag testa med buntband i rostfritt. Edit: Någon var kvickare ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tackar !! Det var ingefär som jag trodde då !! Slangklämmor var en bra ide.
Vet ni någonstans där man kan köpa på metervara ? Dom firmor jag har kollat hos säljer bara 10 m åt gången. Behöver bara ca 2 m. Ska linda från turbo till cat ca 30-40 cm rör. |
||||
Tänkte bara hoppa in och fråga varför du vill linda _efter_ turbon? Efter turbon vill du inte ha värmen längre. Där är det bättre om avgaserna kyls ner så mkt som möjligt så att mottrycket i avgassystemet blir lägre. Eller har du något i närheten av avgassystemet som inte mår bra av värmen? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Att jag vill lida beror på, som du säger, att jag vill skydda för omgivningen men även få ner temperaturen i motorrummet. Det är väldigt trångt under huven i en Super Seven med Volvo turbo så man blir helt enkelt tvungen att placera saker lite "utsatt". Sen kommer Luftfiltret hamna bakom motorn så en låg motorrumstemperatur är att föredra. Funderar på lite lösningar på att göra något typ av luftintag för att mata motorn med friskluft. Men har inte löst detta helt än. Det finns ju även inkapslingar av turbo att köpa, undra hur bra det är ? Är inte risken att man får för hög temp i avgashuset som sedan leds till lagerhus ? |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (10599 totalt) |