Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Värmeisolering av grenrör
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10599 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Värmeisolering av grenrör

Jag hadde tänkt att linda mitt nya 4-1 rör med band.
Men tydligen finns det också ytbehandlingar(keramik) att lägga på istället.
Är det någon som vet mer?

ps Är rätt kass att söka på saker på nätet när all info finns på engelska pga dyslexi.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Värmeisolering av grenrör

fuling skrev:
Jag hadde tänkt att linda mitt nya 4-1 rör med band.
Men tydligen finns det också ytbehandlingar(keramik) att lägga på istället.
Är det någon som vet mer?

ps Är rätt kass att söka på saker på nätet när all info finns på engelska pga dyslexi.


Här har du en adress att titta på.
http://www.carcraft.com/techarticles/80038/

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Tack Göran, (Daniel Bengtsson)

Men skulle se fram mot svar på SVENSKA, fattar tyvärr i prinsip noll av engelska i skrift.

Ytbeläggning:
Finns det guck att köpa på burk eller? eller måste man lämna bort det för behandling?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



fuling skrev:
Tack Göran, (Daniel Bengtsson)

Men skulle se fram mot svar på SVENSKA, fattar tyvärr i prinsip noll av engelska i skrift.

Ytbeläggning:
Finns det guck att köpa på burk eller? eller måste man lämna bort det för behandling?


Jag tror att man måste lämna iväg. man ska nämligen bränna både in och utsida.

Det viktigaste är väl att om du har använt ett låglegerat stål (kolstål) så tar rören skada (utöver korrosionen) av värmen om man bara behandlar utsidan eller använder linda.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
om man nu lindar rören, hur mycket kortar tid håller dessa då?
Någon som vet??

Vad jag därimot vet är att motorrumstemperatuen sjunk något i hästväg när jag lindade de rör jag hadde.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



fuling skrev:
Tack Göran, (Daniel Bengtsson)

Men skulle se fram mot svar på SVENSKA, fattar tyvärr i prinsip noll av engelska i skrift.

Ytbeläggning:
Finns det guck att köpa på burk eller? eller måste man lämna bort det för behandling?


Det finns översättningsprogram. Gå in på t.ex download.com. Finns ett program som heter Lingoware som fungerar.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
om man nu lindar rören, hur mycket kortar tid håller dessa då?
Någon som vet??

Vad jag därimot vet är att motorrumstemperatuen sjunk något i hästväg när jag lindade de rör jag hadde.


Jag tror nog att det är lika bra att linda dom vad gäller motorrumstempen.
Dom håller så länge mot rost så det räcker i alla fall. Se till så dom inte blir blöta kalla å får stå å självtorka. Kör motorn i så fall ett tag.

Ledsen att jag glömmer ditt läsprobelm. Ber om ursäkt.
Men det är i alla fall fler som kan ta en titt på artikeln.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Re: Värmeisolering av grenrör

fuling skrev:
Jag hadde tänkt att linda mitt nya 4-1 rör med band.
Men tydligen finns det också ytbehandlingar(keramik) att lägga på istället.
Är det någon som vet mer?

ps Är rätt kass att söka på saker på nätet när all info finns på engelska pga dyslexi.


Jag har rostfria headers och leverantören avrådde på det bestämdaste på att använda lindning på headers, det förkortar livslängden ganska drastiskt samt att du behöver linda om ganska ofta. Jag fick mina headers JetHot coated (keramiskt behandlade in/utvändigt) av leverantören i USA, vet dock inte om det finns någon som gör något motsvarande i sverige. JetHot är bara en av många och alla säger att deras är bäst ....

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Göran:
Du behöver inte be om ursäkt, inte så jäv.... lätt att hålla reda på allas åkommor

Har en skänsla av att det håller länge om man lindar rören men skulle hålla ÄNNU LÄNGRE utan lindning.

Men huvudfrågan återstår hur mycket kortare blir livslängden med lindade rör?????

Jag känner att fördelarna överväger nackdelarna.
1. Motorrumstempen sjunker kraftigt, särskilt i mitt fall där motorrummet är tämligen tätt.
2. Man kan jobba i motorrummet med varm motor utan att får värmeslag och det blir mindre risk för att bränna sig.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Den här värmen som inte går ut i motorrummet och istället försvinner ut med avgaserna, ökar den inte risken för att elda upp dämpullen i dämparna och innehållet i katalysatorn?
Rent spontant känns det som stora mängder värme om motorrumstempen minskar markant.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
I mitt fall:
1. De kunde inte stava till katalysatorn 1969
2. Har bara en djuddämpare och den sitter längst bak.

Har för mig att en sänkning av motorrums/insugsluftstempen med ca 10grd ökar effekten i motorn med några %(1-3).

Jag skulle uppskatta att jag sänkte min temp med 20-40grd.
Från att öppna huven och luta sig över motorrummet och få värmeslag till att kunna skruva i motorrummet vid varm motor. Bara detta var ett lyft som käns att uppväga nackdelarna med lindade rör.

Dessutom så går mina/mitt rör ut precis vid växellådan, som då också får lägre temp med lindade rör.

Nu är jag på tunn is, men funkar inte katten bättre hur varmare den blir??? (självklart inom rimliga gränser)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



fuling skrev:
Nu är jag på tunn is, men funkar inte katten bättre hur varmare den blir??? (självklart inom rimliga gränser)


En katalysator arbetar bara på maxeffekt om bränsleblandningens luft/bränsleförhållande ligger på den stochiometriska punkten (14.7:1) och katalysatorns arbetstemperatur ligger mellan 400 och 800 grader. Vid temperaturer under 300 grader fungerar inte katalysatorn och vid temperaturer mellan 800 och 1000 grader bryts ädelmetallerna ner. Över 1000 grader förstörs katalysatorn snabbt. En svår motorstörning som en misständning kan få temperaturen att stiga upp till 1400 grader, vilket får substratmaterialet att smälta. Blyad bensin och för mycket restolja kan också skada katalysatorn.

I min bil sätter motorstyrningen ner motorn i 'Reduced power mode' om katalysatorn blir överhettad, dvs man har tillräckligt med effekt att köra i typ 50Km/h. Det var bättre -69 utan en massa datorer som försöker vara smarta .... Och dessutom inga katalysatorer

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag tycker du ska linda.........
om rören får ett kortare eller längre längre liv av detta......är inget jag har märkt. Dom kommer att hålla i många år.

Vinsten med att bli av med värme i motorrummet är viktigare än att rören åldras.......startmotor och generator mår bättre.

Jag håller på att kolla var man får tag i bandage till rätt pris........jag kommer att behöva massor till mina 2 1/4 hearers.

Apropå lässvårigheter......jag lider också av detta......så funderar jag på om vi ska ha en avdelning för oss på forumet, där bara vi med dessa problem har rätten att skriva.........där vi kan ge varandra lite tipps och "rätta" varandra, utan att det blir pekpinnar.
Men framför allt........stå på er......fortsätt skriv........man kan ha något att säga utan att kunna stava....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Jag har alltid funderat på hur man får lindningen att sitta kvar. Är "remsan" så styv så att den sitter kvar eller fäster man den med något, t.ex ståltråd ? Ni som har lindat grenrör hur gör ni ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



ButterflyRacing skrev:
Jag tycker du ska linda.........
om rören får ett kortare eller längre längre liv av detta......är inget jag har märkt. Dom kommer att hålla i många år.

Vinsten med att bli av med värme i motorrummet är viktigare än att rören åldras.......startmotor och generator mår bättre.

Jag håller på att kolla var man får tag i bandage till rätt pris........jag kommer att behöva massor till mina 2 1/4 hearers.

Apropå lässvårigheter......jag lider också av detta......så funderar jag på om vi ska ha en avdelning för oss på forumet, där bara vi med dessa problem har rätten att skriva.........där vi kan ge varandra lite tipps och "rätta" varandra, utan att det blir pekpinnar.
Men framför allt........stå på er......fortsätt skriv........man kan ha något att säga utan att kunna stava....


Blir med andra ord tyngre för mig som kan stava men inte uttrycka mig så att folk förstår.


MEN där har jag ju Er som inte ger upp

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
seanr:
Tackar för katt-förklaringen, var ca vad jag gissade.

Vad jag vet ligger avgastempen på en sugis på ca 500-550grd om man håller sig under landa 1(stochiometriska), bör väll ligga på ca 0,9.

Sammanfattning:
om man lindar rören så sjuker livslängden men inte så att det spelar någon roll, typ olindade=10år och lindade säg 3-4år.
Vist livslängden har sjunkit "drastiskt" men fördelarna överväger nackdelarna.

När denna sammanfattning korrekt??????

ButterflyRacing:
Avgasbanage:
Jag köpte mina på, se
http://www.karnag.se/ (högtemperaturisolering)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Per Wackt skrev:
Jag har alltid funderat på hur man får lindningen att sitta kvar. Är "remsan" så styv så att den sitter kvar eller fäster man den med något, t.ex ståltråd ? Ni som har lindat grenrör hur gör ni ?


Ståltråd eller slangklämmor är vanligt

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Per Wackt:
När man lindar rören så lindar man remsan omlått.
Jag har hitils låst med slangklämmor i början och slutet av remsan.

Men nu skall jag testa med buntband i rostfritt.


Edit: Någon var kvickare

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Tackar !! Det var ingefär som jag trodde då !! Slangklämmor var en bra ide.

Vet ni någonstans där man kan köpa på metervara ? Dom firmor jag har kollat hos säljer bara 10 m åt gången. Behöver bara ca 2 m. Ska linda från turbo till cat ca 30-40 cm rör.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Per Wackt skrev:
Tackar !! Det var ingefär som jag trodde då !! Slangklämmor var en bra ide.

Vet ni någonstans där man kan köpa på metervara ? Dom firmor jag har kollat hos säljer bara 10 m åt gången. Behöver bara ca 2 m. Ska linda från turbo till cat ca 30-40 cm rör.


Tänkte bara hoppa in och fråga varför du vill linda _efter_ turbon? Efter turbon vill du inte ha värmen längre. Där är det bättre om avgaserna kyls ner så mkt som möjligt så att mottrycket i avgassystemet blir lägre.
Eller har du något i närheten av avgassystemet som inte mår bra av värmen?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Åke Wallebom skrev:
Per Wackt skrev:
Tackar !! Det var ingefär som jag trodde då !! Slangklämmor var en bra ide.

Vet ni någonstans där man kan köpa på metervara ? Dom firmor jag har kollat hos säljer bara 10 m åt gången. Behöver bara ca 2 m. Ska linda från turbo till cat ca 30-40 cm rör.


Tänkte bara hoppa in och fråga varför du vill linda _efter_ turbon? Efter turbon vill du inte ha värmen längre. Där är det bättre om avgaserna kyls ner så mkt som möjligt så att mottrycket i avgassystemet blir lägre.
Eller har du något i närheten av avgassystemet som inte mår bra av värmen?


Att jag vill lida beror på, som du säger, att jag vill skydda för omgivningen men även få ner temperaturen i motorrummet. Det är väldigt trångt under huven i en Super Seven med Volvo turbo så man blir helt enkelt tvungen att placera saker lite "utsatt". Sen kommer Luftfiltret hamna bakom motorn så en låg motorrumstemperatur är att föredra. Funderar på lite lösningar på att göra något typ av luftintag för att mata motorn med friskluft. Men har inte löst detta helt än. Det finns ju även inkapslingar av turbo att köpa, undra hur bra det är ? Är inte risken att man får för hög temp i avgashuset som sedan leds till lagerhus ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Värmeisolering av grenrör
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10599 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande