Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (22346 totalt) |
Har fått tag på ett grenrör nu. (den kommer tydligen från en svart Capri från början)
Får väl se om den fyller sin funktion. ![]() Annars får jag väl bita i det sura äpplet och snida ihop ett själv. Annars så har det väl inte hånt så mycket med bilen. Jobbet och dom andra bilarna tar lite för mycket tid för tillfället. Vad det gäller bakaxelbytet så ligger det lite på is igen ![]() Alla plåtbitar är färdiga men jag kan inte svetsa fast dom... Polaren behövde ha tillbaka sin gasflaska, så nu står jag där med en sprillans svets som inte går att använda. ![]() Får ta och ringa honom ikväll och kolla om jag kan låna den igen så jag kan slutföra arbetet. /T _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Var en riktig snabbis till garaget igår och fixade till mina fälgar.
Tycker själv att resultatet blev helt okej. Vad tycker ni? ![]() Bilden är tagen med min V600i så det är därför den är suddig och grummlig. (...och, ja, detär en rostig bromsskiva som tittar fram balom fälgen. Den kommer att bytas så fort bilen kommit i rullning.) Pysslade lite också. Det är ju snart jul och allt. ![]() ![]() I brist på gas till svetsen så får man hitta på lite annat. Hoppas att tomten är snäll och ger mig en flaska i julklapp. ![]() /T _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Fälgarna ser bra ut, även om jag gillar mörkgrått centrum bättre än svart...vad är det för ET på de där förresten (visst är det Saab Crosspoke)?
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det stämmer bra att det är Ronal Crosspoke. Har för mig att det är ET35 på dessa fälgar. Är inte 100 på det. Ska kolla upp det när jag åker till garaget nästa gång. Mvh /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Tomten kom lite senare till mig i år.
Den rackaren kom idag! ![]() Han hade med sig en flaska med Mison 25 samt en reduceringsventil... ![]() Känner mig upprymd och glad. Äntligen kan jag börja svetsa på riktigt. ![]() Kommer bli bra detta tror jag. Var bara tvungen att skriva av mig lite. 050102: Rosten under svetsad så snart är den redo att möta den "nya" bakaxeln ![]() ![]() Action! ![]() /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
060129
Var ut till det kalla garaget och svetsade några punkter innan det var dax att kallgalva den nya plåten. När glavet hade torkat så smetade jag på karosserikitt på alla nya skarvar. Nu ser det riktigt bra ut. Innan jag slänger upp bakvagnen på sierran så ska jag renovera bromsoken, ta bort all ytrost på div. bakvagnsdetaljer samt måla så det blir rent och snyggt. Passade även på att ta med mig dom gamla bromsslangarna till jobbet så att jobbarkompisen kan pressa nya till mig. ![]() EDIT: En bild på slangarna. Gammal vs två nya ![]() ![]() Hoppas på att kunna åka ut en sväng ikväll också. Vore så trevligt att få ner bilen från pallbockarna. Sedan undrar jag var det är för gänga till oljetryckskontakten samt oljeavtappningen på en pinto? Tänkte jag skulle ha oljetrycks- och oljetemps. mätare i bilen. /Tim Lägger in lite bilder så fort jag laddat över dom från kameran. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Kommer till att börja med köra med fyra startspridare från Saab. Vad det gäller laddtrycket så återstår det att se hur mycket jag kan ladda innan det börjar spika. ![]() EDIT: Var till Västerås på lunchen och köpte mig en oljetrycksmätare och ett par strömbrytare. ![]() ![]() Mvh /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
060201
Åkte till garaget med mina nya bromsslangar + lite annat krafs (oljetrycksmätare, färg m.m.) ![]() Under kvällen så han jag med att slipa och måla div. bakvagnsdetaljer så nu är den svart och fin. Har även gjort rent bromsoken och kollat över dom. Nu återstår bara målning av oken sedan ska jag klappa ihop delarna. oken kommer att målas svarta eller silver. Tog även bort dom andra bromsslangarna så jobbarkompisen kan pressa nya till mig. Påbörjade skärmkantsbytet på vänster sida. Har måttat, kapat och putsat så nu är det bara att svetsa på den nya skärmkanten. Hoppas kunna göra det nån gång nästa vecka. Skulle vilja göra det ikväll eller till helgen men tyvärr så har jag inte tid till det. Tråkigt med tanke på att man har ångan uppe. Ja just det... fick fyra stycken lagom slitna 16" däck av jobbarkompisen som jag tänkte kränga på mina fälgar så den slipper stå på pallbockar ![]() Ska bli kul att se den på hjul igen. Kvar att göra tills det är dax att boka tid till besiktningen: -Byta bromsskivor, olja och filter. -Montera nya bromsrör och slangar. -Svetsa fast skärmkanterna (+tenna lite). -Starta upp motorn och ställa in den. (detta är ej någon kronologisk ordning) Känns hoppfullt måste jag säga. Vill verkligen komma ut på banorna i år och lära mig köra bil på riktigt ![]() /Tim EDIT 060207: Fick resten av bromsslangarna igår så ikväll så ska jag äntligen till garaget. Ska bli trevligt och se om det blir nån skillnad på bromsarna... Tänkte ta och punkta fast skärmkanten på vänster sida samt påbörja skärmkantsbytet på höger bak. EDIT 060208: Bilder på vänstra skärmkanten. ![]() ![]() _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
060219
Var en sväng till "gruvan" igen. Börjar bli lite panik känner jag om jag ska få bilen på rull till våren. Eftersom hela bakvagen har stått i vägen i mitt lilla garage så bestämde jag mig för att sätta tillbaka den. Sagt och gjort så började jag baxa tillbaka hela rasket. Hade faktiskt glömt bort att den vägde så mycket som den gör! Hade min far till hälp när jag tog ner den gamla bakvagnen. Denna gång fick jag dock klara mig själv. En garagedomkraft, några träklossar samt ett gäng med svordomar räckte till att få upp paketet. ![]() Vänster sida. (jag ska putsa och måla lite...) ![]() Höger sida. (Har inte hunnit byta skärmkanten än men det är på G.) Nu återstår bara att köpa nya skivor, dämpare, fjädrar. Var även tvungen att testa med en fälg på. Jag tror att det kommer att bli bra om jag ska vara ärlig. Vill i och för sig ha 15" fälgar istället för 16" men det får jag ta vid ett senare tillfälle. ![]() Det var väl allt för denna gång. Hoppas komma ut till garaget nån gång i veckan för att fortsätta med "möget". Tyvärr så står jag utan bruksbil eftersom jag sålde Lupon förra veckan. Jagar nytt så det tar också lite tid/energi. ![]() /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
060320
Dags för en liten, liten uppdatering. Känns som jag måste lägga på ett kol om jag ska få ut bilen inom en snar framtid. Tänkte jag skulle bäställa tid för besiktning snart. Detta enbart för att jag ska få arslet ur vagen och jobba på lite mer ![]() Anledningen till att jag inte varit så mycket i garaget den senaste tiden är att jag har haft fullt upp på jobbet (certifieringsrevisioner m.m.) + att jag letat och köpt en ny bruksbil. Blir nog ändring på detta snart eftersom min sambo ska ut och resa i en månad, d.v.s. prefekt läge för mig att bosätta mig i garaget. ![]() Har förhoppningsvis äntligen fått tag på ett turbogrenrör till min pinto. Håller tummarna at det går bättre denna gång. Det förra som jag skulle få köpa till ett väldigt bra pris vet jag inte vart det har tagit vägen, eller det är snarare säljaren som verkar vara försvunnen. Går inte att få tag på honom helt enkelt ![]() Well, well... det är bara att vänta och se hur det går med det nya grenröret. Har båbörjar tillverkningen av dörrsidor också. Kommer kapa ur så mycket som det bara går ur dörrarna och sedan skruva fast dom nya dörrsidorna. Tänkte ta och måla golvet vitt invändigt också men innan jag gör det så ska jag gå en vända med karosserikittet. Är det nån som har tips på en bra färg som är slitstark och lämpar sig till bilgolv? EDIT: Turbogrenröret skickas 060323. ![]() Kanske inte helt optimalt med svartstål men är det bugetbygge så är det. Blir nog bra med lite avgasbandage på. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
060323
Åkte ut tll garaget för att preparera mina bromsok för blästring. Började med att "knacka" bort all rost/färg som satt på dom. Nu var dom inte i så dåligt skick som jag trodde från början så blästringen kommer nog att gå smärtfritt. När jag var klar med grovrengörningen så tänkte jag att jag slulle leta rätt på alla bromsdelar så att jag kunde få en övergripande bild över vad som skulle göras. Sagt och gjort plockade jag ihop skrotet och upptäckte att båda glidpinnarna från det ena oket var borta! ![]() Eftersom jag disponerar mina föräldrars garage så var jag tvungen att fråga far min om han hade sett till dom, men ha viste inte vad jag snackade om. Till saken hör att han har slängt saker förut... Antar att det är jag som slängt dom i samband med att jag rensade ut lite gammalt saabskrot! Strax efter detta så ringde min sambo och undrade vart jag höll hus. Det var bara att släcka ner och åka hem. ![]() 060324 Har kollat med Mekonomen hur mycket dom skall ha för glidpinnarna till mina bakbromsar. Svaret blev 187kr/st och då ingår inte dammskydden. För att få dammskydd så måste jag köpa till renoveringssats för 99kr, vilket inte var så farligt. Nu handlar det inte om så mycket pengar, som tur är, men lik förbannat så känns det. Att jag aldrig kan hålla koll på mina saker. ![]() Får väl ta och åka till Mekonomen på lördag och slanta upp för pinnarna. Mitt grenrör är skickat och på väg. Fick det bekräftat idag. ![]() På söndag så är det opperation blästra och måla. Tänkte passa på att måla golvet i bilen också. Har fortfarande inte köpt färg så tips vore fint. EDIT: Nya bromsrör inföskaffade ![]() Nylackade bakre bromsok (Hammarlack är bra till mycket) ![]() Grenröret hemma (eller snarare i bilen) Blir nog bra med lite avgasbandage på. ![]() _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
060428:
Uppdaterings dags (inte för att det är nån som bryr sig men i alla fall...) Var ut till garaget igår för att byta ut alla bromsrör + bromsslangar till nya doningar. Allt gick väl bra tills jag upptäkte att tre nipplar var av fel sort ![]() Nu är inte detta någon katastrof men detta gjorde att jag inte kunde ta ner bilen från pallbockarna. Hahaha! Får åka förbi mekonomen och köpa nya nipplar och skruva fast möget, antingen ikväll eller på söndag. När detta är gjort så är det bara att hälla i ny bromsvätska och påbörja lufningen. På tal om bromsvätska så undrar jag vilken vätska som rekomenderas? Tänkte slänga i en billig biltema vätska till en början för att se så att systemet är tätt... Har även fått i mitt originalgrenrör som jag skall besikta bilen med. Tyvärr så har jag glömt bort hur "avgasreningshärvan" satt så det blir till att forska lite mer innan jag startar upp motorn. ![]() Bild på eländet. Ser lagom kul ut med originalprylar. ![]() Detta paket ska ner efter besiktningen ![]() ![]() Ska ta ett redigt krafttag nu i helgen så jag får bilen på rull! Har prioriterat lite andra saker* sista tiden så Sierran har blivit lite bortglömd ![]() Det var väl allt för denna gång. /Tim * Andra saker= odla skägg, pyssla om Saaben, festa, meka cykel m.m. EDIT 060501: Nya nipplar införskaffade. Passade även på att impulsköpa nya bromskivor bak. ![]() Ikväll SKA bromsarna vara fixade. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Jag gjorde som så att jag bara kopplade en slang från varje pulse air ventil til ett t-kors och sedan en slang från det till luftburken när jag besiktigade.
Skoj att se att det börjar närma sig uppstart. _________________ Johan Stigermark Nissan 200sx -90 Driftbil |
||
Aha... får väl se om jag gör på samma sätt. Får väl ta med mig några t-kors från jobbet. Jag är väldigt sugen på att starta upp bilen nu. Har tyvärr inte prioriterat Sierran dom sista månaderna men nu är det dags att få den att rulla ![]() /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
060501
Eftersom jag hade en lugn (läs nykter) valborg så var jag uppe med tuppen 1:a maj! Åkte ner till garaget redan vid 10 snåret och svslutade bromsjobbet. Gick riktigt smidigt. Skönt med rena, nya delar. Det som fattas för att jag ska kunna lufta bromasarna nu är nya bromsbelägg + glidpinnar till ett ok (som jag fortfarande inte köpt). En dålig bild på hur det ser ut bak: ![]() Efter avslutat "bromsjobb" tog jag fram stora kapskivan och kapade bort lite plåt. Var inte nöjd med lagningen jag gjort förut så det var lika bra att göra om jobbet. Såhär såg det ut när jag var klar med kapandet ![]() ![]() Svetsade fast min nya skärmkant så nu är det frisk och fin plåt där sitället för kex! ![]() Lyckades tyvärr inte komma ihåg att fota resultatet. Får ta en bild nästa gång jag är i garaget. Avslutade dagen med att måla bensintanken med lite svart hammarlack samt göra motorn klart för uppstart (slangar på plats, mya vätskor m.m.). Så ser tanken ut nuförtiden: ![]() Motorn "klar" för uppstart och besiktning ![]() ![]() Ja, det var väl allt som hände i garaget 060501. För den som tycker att bilderna är katastrofalt dåliga beror det på att dom är tagna med min mobil. /T _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Besiktning hägrar i alla fall. Sedan blir det till att överladda ![]() ![]() Har haft det motigt på jobbet så jag har inte kunnat lägga så mycket krut på bilen, men nu har jag återfunnit motivitionen. Har köpt nya bromsbelägg till bakbromsarna också. Mvh /Tim EDIT: Stavning _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (22346 totalt) |