| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Få tag på delar och diameter på avgasystem?
|
<< 1, 2 5 besök senaste veckan (3242 totalt) |
|
För att krångla till det lite , 3 tum på första biten till bakaxeln , sen över axeln och bakåt 2,5 tum:bang: har funkat bra på lite mindre motorer ( 355 ) ljudämpare ? så stora som möjligt ( rakt genom typ ) längst bak.
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||
Håller med. Har snackat med Appelgren om detta en gång och utifrån det resonemanget så låter det som 2,5 tum borde räcka för ett dubbelt system. 2,5 brukar räcka ganska långt, 3 tum är ganska grovt. Vilka ljuddämpare har du tänkt dig? Vad säger den tillverkaren är lagom för att matcha upp? Ska du köra med h-rör elller två helt isolerade pipor? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||
H röret är ett måste och tog det som en självklarhet , man behöver inte det mer avacerade X et .
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||
Självklart ett måste! Xet behövs ju inte alltid och kan vara svårt att få plats med. Måste ju bara kolla att Jeppsson ändå bygger rätt. Många i jänkevärlden struntar i det för det låter tuffare utan....
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||
|
Det finns gammal reklam från Apple Racing kvar på nätet där Appelgrens åsikter skymtar. Jag brukar lyssna på hans åsikter när det gäller avgaser.
www.nitroz.se/apple _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
|
ok, känner att det kan vara på sin plats att utveckla infomrationen lite om hur jag tänkte mig avgassystemet.
I dagsläget har jag ingen aning om effekten, men systemet bör även räcka för lite framtida uppgraderingar så att det ska klara 600 hästar känns rimligt. felet jag gjorde med detta bygget var att jag inte planerade i början var jag skulle lägga ribban utan köpte lite delar allteftersom kunskaperna kom. Detta gör att jag i dagsläget sitter med två st flowmaster 50 dämpare i 2,5" dimension. Något som jag iof inte ångrar då de är låga samt passar väldigt fint i upphöjningen som är avsedd för dämpare på pontiacen. Ljudet jag efterlyser ska vara väldämpat, inte låta raggardunkigt samt hålla sig inom de berömda 95 dB. Första idén var att bygga ett 2,5" med X precis bakom växellådan, dämpare och därefter tråckla in rören ovanför bakaxeln. om ljudnivån fortfarande hade varit för hög finns det då plats att kapa bort lite rör och installera ytterligare en uppsättning dämpare. Nu är ju frågan om man ska satsa på att bygga den främre delen i 3" för att sedan kona ner det precis innan dämparna och fortsätta med 2,5" efter? |
||||||||
:woot:
Neeej......sälj skiten.....jag har provat med 4 st flowmaster.
och skaffa 3,5" Appeldämpare _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
äppledämparna blir så svårt att få plats med bara.. behöver något där ingången sitter i ena kanten av dämparen för att man ska kunna lägga dem i hålrummet som är avsett för ljuddämparen.
Annars får jag sätta dem rakt under golvet och då ligger de väl i princip redan på marken när jag tar ner bilen från pallbockarna...
|
||||||||
|
läste du på Mäkinens länk eller
Slimline 2" Små smidiga effektdämparemed maxflöde för bästa effekt och ekonomi, passar bl.a 4-cylindriga rally/racing-motorer och 8 cylindriga typ standardmotorer upp till c:a 350 hk. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
|
Anders: jag hade dubbla 3" avgas med h-rör och 2 st apple multifrequency dämpare som enda dämpning och den hade en låg ljudnivå trycker jag, ska du ha så pass mycke effekt skulle jag rekommendera 3" iaf. dämparna är till salu om du är intresserad!
Ett klipp på ljudnivån: http://media.savarturbo.se/m_hahlin/ _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||||
Nej....skit i att sätta dämpare framför bakaxeln. Jag vet hur trångt det är på din bil.......jag byggde system på en likadan förra året. Och den var inte ens sänkt i fjädringen... Det är väl tanken som är lägst bakom axeln ?........om du har orginaltanken kvar.......är det bästa att flytta upp den och sätta stora dämpare längst bak. Eller om jag uttrycker mej på ett annat sätt..........det är enda chansen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
om du har H röret , eller X röret så gör det ganska mycket på ljudet , och dämparna ska sitta bakom bakaxeln , har provat olika lösningar och kommit fram till att dom ska sitta långt bak på V8 or vilket är bra för markfrigången , så ordna plats vid tanken där bak.
http://carcraft.com/techarticles/983 _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Få tag på delar och diameter på avgasystem?
|
<< 1, 2 5 besök senaste veckan (3242 totalt) |