| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
datasprut
|
2308 besök totalt |
|
datasprut
hej hej,,, lurer litt på om noen her har erfaringer med vems datasprut?? eller er det andre billige datasprut som er bra?? skal sitte på en sierra is motor som forhåpentligvis skal få pustehjelp av en storre holseth turbo _________________ simen solberg |
||
|
Jag "kör" med megasquirt men eftersom jag inte har startat min motor ännu så har jag inge råd att ge.
www.ms-nordic.tk är ett svenskt forum där det pratas både MegaSquirt och VEMS. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||
|
Jag kör Megasquirt (med MS-extrakod) på Pinto turbo. Det funkar riktigt bra och klarar Pintons originalfördelare med TFI-tändning om man vill.
På www.fmcs.nu finns det en jättetråd som handlar bara om det här. Du kan också titta på min bil (klicka på knappen vid mitt inlägg) för att se lite mer av vad jag har gjort. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Hej,
Jag köpte mitt Megasquirt v3.0 från USA det gick totalt på 2500skr inkl frakt och en 3 bars mapsensor. Då var vi 4st som köpte samtidigt så det blir lite dyrare om man köper själv. Dessutom är det omonterat så man får löda ihop det själv också men det är bra för då lär man sig bättre hur det fungerar. 8 spridare ska inte vara några problem med MS v3 men jag är inte 100% säker. Det klarar iallafall lågohmiga spridare utan flyback board som krävdes till v2.2. _________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
||
|
Ja, 8 spridare ska inte vara några problem, speciellt inte högohmiga, och speciellt inte om man väljer V3-kort.
Jag har kört (eller konsultat och mappat får man väl säga) 2x6 spridare på en dubbelturbosexa, det blev lite svettigt men funkade. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Nej, det är inga givare eller nånting annat med. Bara boxen. Det har väldigt många funktioner, ta en titt på den här sidan: http://megasquirt.sourceforge.net/ex
Lödningen är inte så svår men det tar ett antal timmar. Bara hålmonterade komponenter. www.megasquirt.info _________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
||
|
Håller som bäst på att sätta upp en installation med VEMS på en sugmotor. Sammafattningsvis såhär långt är VEMS lite av en heaven-and-hell upplevelse.
Det positiva: * Priset. Sett till vad det erbjuder är det närmst oslagbart. * Features. Inbyggd bredbandslambdastyrning, EGT-stöd, ingång för knacksensorer, styrning av LCD (instrumentering) osv osv. * Flexibilitet. Går att konfigurera med de flesta vevaxelgivare, de flesta spridartyper och de flesta tändspolar. * Iom open-source går det i princip att göra vad man vill av det (om man har kunskapen, dvs). * Hårdvaran. Själva databoxen ser visserligen ganska tråkig ut, men den är stabilt gjord och kontakterna är vattentätade. Elsidan av hårdvaran är jag inte kunnig nog för att kunna kommentera. Det negativa: * Dokumentationen. Eller snarare bristen på den samma. För att riktigt uppskatta Wiki-systemet de kör med på VEMS-hemsidan bör man nog vara lagd åt det lite mer självmasochistiska hållet. När man råkar in i problem är det "sök-och-du-skall-kanske-eventuellt-finna". Tidigare erfarenhet av MS underlättar troligen rätt mycket. * Upplägget. I mer slutkundsorienterade system fokuserar ofta (eller kanske förhoppningsvis...) inställningarna till vad slutkunden kan vara intresserad av. VEMS ligger steget närmre utvecklaren, och inställningarna är inte fullt lika användarvänliga/smidiga. Men man kan å andra sidan ställa in hur man vill. * Felsökning. Systemet är helt befriat från felkoder, dvs startar inte motorn är det upp till dig att lista ut vad det är. Du får ingen information om t.ex. vevaxelgivaren skulle vara felaktigt inställd. * Mappningsmjukvara. Vissa kanske tycker Megatune är smidigt, jag gör det inte. Får se om jag ändrar mig efter 10h i motorbänken. _________________ Ragnar Burenius
|
||
|
Jag har ju mappat rätt mycket med Megatune, och själva mappningen (dvs att justera soppa och tändning) tycker jag är väldigt smidig. Att göra grundinställningarna kan vara knepigare eftersom allt inte är helt logiskt placerat, och det kan också vara en utmaning att få rätt på alla ini-filer så det funkar som det ska med rätt MS-kod (med VEMS har jag ingen erfarenhet av det).
Både VEMS och MS har den klara fördelen att de funkar med i stort sett alla möjliga givare (efter viss modifiering i vissa fall). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
jag kolla lite på MS och vist kan man inte styra tändningen på den ?
som jag föstod det så var det bara soppan man styr tänkte att jag tror att det kan vara att föredra ett system som gör att man kan ställa tändkurvan efter map och varv (jag hitta inget om tändningen på det iallafall) _________________ // Mikeal Rylen |
||
|
Det är bara att byta mjukvara så får man tändning också.
http://megasquirt.sourceforge.net/ex _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||
Det brukar finnas färdigmonterade boxar att köpa för runt 1'500-2'200 med jämna mellanrum på svenska MS-forumet. http://msnordic.mine.nu/forum/phpBB2 |
||
|
Själv kör jag Autronic, och har en hel del erfarenhet av Link, båda har fungerat bra....men Autronicen är betydligt vassare, och trevligare att hantera (och då har jag bara kört den mindre av varianterna - SMC/PnP Impreza).
Autronic har en hel del smidiga loggfunktioner, där saker som bränsletabellen kan justeras direkt från loggvärden (om man har rätt bredbandslambda kopplat till sprutet) mot börvärden... /J |
||
![]() |
Skruva banåkabil
datasprut
|
2308 besök totalt |